Site-urile care abunda de continut creat de comunitatile virtuale sint mult mai putin participative decit se clameaza in mod oficial.

Web 2.0, conceptul ce inglobeaza cea mai recenta generatie de pagini de Internet in care utilizatorii contribuie cu propriile texte, imagini si continut video, isi spulbera unul dintre mituri, arata un studiu Hitwise, o companie de masurare a audientei online. Potrivit lui Bill Tancer, analist in cadrul Hitwise, citat de Reuters, doar 0,16% dintre cei care acceseaza site-ul de filmulete video YouTube genereaza continut pentru ochii celorlati utilizatori. In mod similar, doar 0,1% dintre curiosii ajunsi pe site-ul de imagini Flickr detinut de Yahoo! au si ocazia sa isi posteze instantaneele pe care le-au realizat ei insisi. Majoritatea vizitatorilor de pe Internet sint o copie fidela a generatiei de legume televizuale, voyeuri care mai degraba prefera sa priveasca decit sa creeze, certifica Tancer.

Exceptia Wikipedia

Enciclopedia participativa online Wikipedia face nota discordanta, se arata in analiza Hitwise: 4,6% dintre vizitele intreprinse pe paginile acestui site sint facute pentru a adauga continut. In ciuda unei implicari timide a utilizatorilor, numarul accesarilor pe platformele web 2.0 a cunoscut un boom de peste 668% in ultimii doi ani, indica Tancer. 12 procente dintre accesarile internautilor americani se fac pe astfel de site-uri, fata de numai 2 procente, cit se inregistrau acum doi ani. Alaturi de Wikipedia, alte destinatii web 2.0 de referinta sint platforma de interactiune sociala MySpace, detinuta de News Corp, si site-ul interactiv de fotografie Photobucket.