Atacata de presa, oameni de film si propriul superior (ministrul Culturii), consilierul ministerial pentru cinematografie, Cornelia Palos (foto), considera ca acuzele ce i se aduc vin din frustrari personale si politice. Palos a fost retrasa ca reprezentant al Ministerului Culturii si Cultelor (MCC) in Consiliul de Administratie al Centrului National al Cinematografiei, pe motiv ca ar fi fost intr-o situatie de incompatibilitate; doi membri ai unei organizatii profesionale misterioase, inregistrata cu cateva luni inainte de ultimul concurs al CNC si in care Cornelia Palos era membru fondator, au facut parte din juriile care au acordat finantari pentru filme documentare si de fictiune, iar printre castigatori se numara o casa o de productie in care Palos fusese anterior implicata. Pe de alta parte, aceeasi Cornelia Palos fusese propusa, anterior scandalului, pentru functia de secretar de stat la MCC, din partea Partidului Democrat, ceea ce ar putea duce la suspiciunea unei defaimari organizate, cu miza politica.
Intr-o scrisoare-replica la acuzele aduse, trimisa redactiei ZIUA, Cornelia Palos spune: "Am devenit tinta unor atacuri publice, pline de neadevaruri si rautati, pentru ca timp de doi ani, am crezut ca pot impune reguli in industria cinematografica. Regret, acum, ca nu am raspuns fiecareia dintre afirmatiile rauvoitoare facute la adresa mea. Din nefericire pentru mine, aceasta atitudine a fost interpretata, de catre cei care au incercat sa ma denigreze, ca o dovada de slabiciune sau, ca o recunoastere implicita a <<vinovatiei mele>>".
De profesie economist, Palos a infiintat, in 1998, impreuna cu Adrian Popovici, o firma de productie de film (Artis Film); a fost unul dintre membrii fondatori ai Uniunii Producatorilor de Film si Audiovizual din Romania (UPFAR) si e membra a Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania (UARF), a Academiei Europene de Film si a asociatiei europene "Le Club des Producteurs europeenes". Despre organizatia profesionala misterioasa pe care a fondat-o, spune: "Ma mandresc ca am initiat formarea Asociatiei Romane pentru Film si Televiziune (care nu este <<fantomatica>> pentru ca a fost recunoscuta si are, deja, multi membrii)". "A fost lansat un val de atac la adresa mea, pe care, in perioada in care am negociat legea cinematografiei cu Comisia Europeana, obtinand si facilitati fiscale pentru cei care activeaza in industrie, nu puteam sa mi-l imaginez, pentru simplul motiv ca toata lumea era alaturi de mine. Am crezut ca respectul si consideratia pe care le nutresc fata de acesti oameni sunt biunivoce", considera consiliera ministeriala, care face parte din echipa adusa in MCC, in ianuarie 2005, de Mona Musca: "Din ianuarie si pana de curand am lucrat uneori si 12-14 ore pe zi. Am considerat ca este onest din partea mea sa ma dedic doar activitatii din minister si, ca urmare, am renuntat la calitatea de investitor privat, din februarie 2005".
Conform celor spuse de ea, doamna Palos este initiatoarea, in 2004, a unui "nou proiect de lege a cinematografiei care sa transpuna, in legislatia interna, regulile care guverneaza domeniul in plan european. Proiectul a fost considerat atat de bun, iar solutionarea problemelor complexe si dificile din domeniul cinematografiei, atat de importanta, incat ele au fost sustinute de Mona Musca si Ioan Onisei, deputati la acea vreme si membri ai Comisiei pentru Cultura din Camera Deputatilor, astfel incat au devenit componente ale Programului de Guvernare, respectiv ale Programului legislativ al Programului de Guvernare".
"Pot proba, cu acte oficiale, ca la data concursului de proiecte cinematografice din 2006 nu am fost "implicata activ" in nici o casa de productie. Mi-am pastrat, insa, statutul <<care ma onoreaza>> de membru in cadrul uniunilor sau asociatiilor din domeniu, atat in plan intern, cat si extern, la fel ca si dl ministru care este membru UCMR-ADA, lucru care mi se pare absolut normal", afirma Palos in legatura cu acuzatiile de "parti-pris" in relatia cu CNC. La data desfasurarii concursului de scenarii de anul trecut, insa, ea avea o conventie civila cu CNC, fiind in acelasi timp membra in Consiliul de Adminstratie (CA) al Centrului. Acesta e motivul, conform ministrului Culturii, Adrian Iorgulescu, pentru care a fost revocata din CA; intrebata, Cornelia Palos recunoaste ca a lucrat la CNC, timp de doua luni, fie noiembrie-decembrie 2006, fie decembrie 2006-ianuarie 2007 (rezultatele concursului CNC au fost facute publice in decembrie, pentru validarea lor fiind necesar avizul CA), dar considera ca ministrul "Cedand unor presiuni nejustificate si poate interesate, s-a grabit sa anunte schimbarea mea din CA si, chiar posibila incetare a raporturilor contractuale, dupa ce intr-o audienta explicativa pe care mi-a acordat-o, m-a asigurat ca va discuta cu mine orice aspect contradictoriu, inclusiv pe acelea ajunse, pe diverse cai, in mass-media. Mi-e greu sa inteleg cum un om care ma plateste poate contribui la denigrarea mea"; "Eu cred ca stiu care este adevarul si, cred, ca il stie si dl. ministru, chiar daca invoca diferite... conventii civile. (...) Mai rau mi se pare faptul ca proiecte care au fost respinse prin votul tuturor, au fost apoi <<acceptate>> in prima sedinta la care nu am participat. Remarc ca ordinul ministrului, prin care am fost numita in CA, nu a fost inca modificat. De altfel, conform HG-ului de organizare a CNC, membrii CA pot fi schimbati doar datorita unei activitati necorespunzatoare. As vrea sa stiu din ce punct de vedere se considera ca am avut o activitate necorespunzatoare. Poate pentru ca am aplicat strict textele din lege si Regulament?".
Cornelia Palos respinge toate acuzatiile: "Desfid pe toti cei care afirma ca eu, impreuna cu nu stiu ce grupuri de interese, am aranjat o lege si un Regulament care sa ne fie profitabile. (...) Legea cinematografiei din Romania este considerata una dintre cele mai bune din Centrul si SE Europei, chiar si prin faptul ca am reusit sa conving Comisia sa aprobe articolul care se refera la facilitati fiscale acordate investitorilor". Pentru nereguli, insa, vina e a Centrului Cinematografiei si a ministerului: "Din pacate, CNC si Consiliul de Administratie nu aplica legea in spiritul si in litera ei. Spun din pacate, pentru ca legea nu inseamna doar concursul de proiecte cinematografice si se pare ca de acest lucru nu isi da seama nimeni. Sub acoperirea unor texte europene care, de fapt, dau voie ca filmul national sa fie sprijinit, in toate etapele sale, CNC si CA-ul CNC-ului nu reusesc sa se descurce. Mai grav este ca nici MCC nu poate, nu stie sau nu vrea". Mai mult, sugereaza chiar anumite practici la limita legalitatii: "Cum se face ca dupa ce s-a anuntat public ca sunt demisa (desi nu am fost inlocuita nici acum, prin ordin al ministrului), la prima sedinta a CA, fostii mei colegi au aprobat finantarea unor proiecte, care cu o saptamana inainte nu intruneau punctajul din regulament. Sunt convinsa ca nici acum nu il intrunesc."; e vorba despre finantarea Festivalului de Scurt si Mediu-Metraj NexT si de Gala Premiilor Gopo, respinse la prima intrunire a Consiliului CNC. Centrul National al Cinematografiei nu a raspuns cererii ziarului ZIUA de a furniza punctajul si finantarea obtinute de cele doua proiecte la a doua sedinta a CA, din care doamna Palos nu mai facea parte.
Referitor la constituirea comisiilor de jurizare si rezultatele concursului de proiecte, consilierul ministerial spune: "Nu am facut altceva decat sa centralizez propunerile primite si sa le inaintez d-lui ministru. Domnia sa a ales si a numit. Cand afirm acest lucru va rog sa luati in considerare ca pot si demonstra, cu documente, ceea ce sustin. Faptul ca dl ministru a lasat senzatia ca eu as fi facut propunerile pentru comisii este, cel putin, neelegant. In legatura cu faptul ca fosta mea firma a castigat un proiect de lung metraj, un documentar si doua proiecte de dezvoltare, consider ca este meritul scenaristilor, a regizorului nominalizat (punctat conform grilei), precum si a firmei care, conform grilei, a fost punctata pentru obtinerea, de-a lungul anilor, a unor premii, dar si succese de public in Romania si in afara Romaniei. Documentele pot demonstra ca, in momentul in care comisiile s-au prezentat in fata consiliului, pentru alocarea de credite, m-am recuzat de la orice alocare de fonduri pentru fosta mea firma, desi regulamentul explica felul in care se acorda creditele. Deci, cu votul, sau fara votul meu, regulamentul, aprobat si negociat, acorda aceleasi sume tuturor celor care au castigat". "Solicit tuturor celor care m-au calomniat sa dovedeasca faptul ca eu am influentat membrii juriilor", incheie Palos.
Cornelia Palos e membra a Partidului Democrat: "Vreau sa declar public ca nu imi este rusine ca sunt membra PD si nici nu am aparut in viata publica <<pe filiera clipului electoral>>". De altfel, ministrul Adrian Iorgulescu a confirmat faptul ca doamna Palos fusese propusa de PD pentru postul, ramas liber dupa plecarea lui Ioan Onisei la CNA, de secretar de stat in MCC. Anterior, fusese propus actualul director al Studiourilor Sahia, Marius Iurascu, pe care Iorgulescu l-a refuzat explicand ca Iurascu "nu are nici pregatirea, nici expertiza necesara", fiind necesar cineva cu studii juridice, care sa poata reprezenta MCC in Parlament. Democratii nu au insistat nici pentru Iurascu, nici pentru Palos (iesita cu totul din "carti" dupa scandalul in centrul caruia se afla), iar Iorgulescu neaga faptul ca nu si-ar fi dorit un secretar din partea PD, spunand ca pana la ruperea Aliantei a cerut saptamanal desemnarea unui candidat.
In noul context politic, rotatia cadrelor functioneaza din nou in MCC: secretarul general al ministerului, Virgil Nitulescu, va redeveni secretar de stat, iar postul sau (pe care l-a ocupat dupa demisia Deliei Mucica) va fi scos la concurs. Daca, intr-adevar, in atacurile contra Corneliei Palos - care va pleca din MCC in urma iesirii PD de la guvernare - au intervenit interese politice sau personale, probabil ca nimeni nu va afla in viitorul apropiat.