Adoptarea tacita a pachetului de legi privind securitatea nationala in Camera Deputatilor anuleaza toate dezbaterile aprinse care au macinat clasa politica si societatea civila mai bine de un an de zile de cand primele proiecte au fost prezentate in sedinta CSAT din data de 13 februarie 2006.
Importanta si implicatiile in urma aplicarii articolelor din aceste legi asupra societatii impunea discutarea lor in comisiile de specialitate si votarea lor in plenul Camerei Deputatilor. Chiar daca proiectele de legi vor intra in dezbaterea Senatului, care este for decizional, era necesar ca ele sa faca obiectul unor dezbateri in comisiile de specialitate ale Camerei.
Mica intelegere PNL-UDMR
Deputatii din Comisiile juridica si de aparare au incercat ieri, in al doisprezecela ceas, sa dezbata legile sigurantei nationale initiate de PNL, insa lipsa de cvorum a determinat anularea sedintei, propunerile legislative urmand sa fie adoptate tacit astazi. Proiectele vor intra astfel in dezbaterea Senatului, care este for decizional. Sedinta de ieri a comisiilor reunite a fost una tensionata, democratii acuzand din nou faptul ca PNL a cazut la pace cu PSD pentru ca pachetul de legi sa treaca prin adoptare tacita. In plus, in urma cu o saptamana, surse din UDMR au recunoscut faptul ca s-au inteles cu liberalii sa amane dezbaterile pe aceste legi, sub pretextul ca nu exista o concluzie a CSAT. "Colegii din PNL au spus ca daca nu exista o concluzie a CSAT, sa amanam dezbaterile cu riscul ca pachetul legislativ sa intre in aprobare tacita", au declarat surse UDMR, citate de Rompres. Democratii au sustinut ca dezbaterea trebuie continuata, in ciuda lipsei de cvorum care fusese constatata chiar la inceputul sedintei.
Istoria proiectelor
Varianta pachetului de legi privind securitatea nationala trimisa de Guvernul Tariceanu la Camera Deputatilor nu a fost contestata de reprezentatii organizatiilor civile si este diferita de varianta prezentata in sedinta CSAT din februarie 2006, care era elaborata de reprezentatii serviciilor de informatii. Cu toate acestea, nimeni nu poate garanta ca aceste proiecte de legi privind securitatea nationala, care au fost elaborate sub coordonarea lui Marius Oprea si Radu Stroe, sunt perfecte. Discutiile pe marginea acestui pachet de legi privind securitatea nationala au constituit unul din motivele pentru care Alinata DA s-a rupt, iar Basescu si Tariceanu a ajuns la un conflict deschis. In forma initiala, prezentat in sedinta CSAT din februarie 2006, pachetul de legi privind securitatea nationala permitea serviciilor de informatii sa desfasoare activitati economice, sa efectueze interceptari fara mandat si sa poata avea ofiteri acoperiti in randul politicienilor, organizatiilor media sau altor institutii publice.
Controversatele propuneri ale serviciilor
CSAT a avut initial propriul pachet de legi privind securitatea nationala, elaborat pe baza propunerilor serviciilor de informatii si ale altor institutii din domeniul apararii, dar a fost contestat de PNL si de societatea civila pe motiv ca acorda puteri sporite serviciilor si incalca drepturile omului. Ca urmare a adoptarii tacite de catre Camera Deputatilor, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale vor deveni structuri departamentale in subordinea Ministerului Internelor si Reformei Administrative. O alta prevedere importanta din acest pachet de legi o reprezinta infiintarea Centrului Tehnic pentru Securitate Nationala, ca autoritate unica in domeniul interceptarilor. In situatia actuala s-a ajuns si ca urmare a refuzului Consiliului Suprem de Aparare a Tarii de a-si da avizul pe marginea texetelor aflate la Camera Deputatilor. Dupa ultima sedinta CSAT, din 29 martie 2007, Basescu a anuntat ca de la comisiile Parlamentului Romaniei s-a primit solicitarea exprimarii unui punct de vedere al CSAT cu privire la pachetul de legi ale securitati nationale. Seful statului a precizat ca, "CSAT nu are calitatea sa faca observatii la aceste legi, iar decizia pe care am adoptat-o a fost ca fiecare institutie care este vizata de aceste legi sa-si transmita propriile observatii la comisiile parlamentare".