Cel mai tarziu la sfarsitul acestei saptamani, toti producatorii validati vor demara Programul de innoire a parcului auto, a declarat Attila Korody, ministrul Mediului, ieri, intr-o conferinta de presa. Potrivit legislatiei in vigoare, programul poate demara dupa ce producatorii validati vor incheia contractele de finantare cu Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), care asigura fondurile pentru sustinerea programului. Mihai Toti, presedintele AFM, a declarat ca asteapta ca astazi, 18 aprilie, sa se termine semnarea acestor contracte, avand in vedere ca au fost validati 56 de producatori, importatori si dealeri. Potrivit lui Korody, cetatenii se pot inscrie deja la producatorii validati care au semnat contractele de finantare.
Pentru acest an, Programul Rabla are in vedere innoirea a 16.500 de masini, pentru care prima de casare este de 3000 de lei pentru fiecare autoturism. Programul se adreseaza in exclusivitate persoanelor fizice, posesoare ale unui autoturism inmatriculat in Romania, cu domiciliul sau rezidenta in Romania, care se inscriu la un producator valodat pentru achizitionarea autoturismului nou. De remarcat, prima de casare se constituie direct avans pentru cumpararea noii masini. "Ceea ce este important este faptul ca masina ce va fi scoasa din uz trebuie sa fie mai veche de 12 ani si sa fie functionala. Adica trebuie sa functioneze atunci cand este dusa la casat. De altfel, scopul programului este de a scoate de pe sosele masinile care inca merg, dar polueaza", a spus Toti.
Trabantul, avans la Dodge
Presedintele AFM a declarat ca, fata de anul trecut, cand au fost 29 de producatori validati, in acest an Administratia a autorizat 56 de producatori, fiind respinse dosare doar la doi producatori. "In total, au fost solicitate 142.000 de masini. In aceste conditii, AFM a distribuit cele 16.500 de masini proportional cu cererea", a spus Toti. Astfel, Automobile Dacia Pitesti, Porsche Romania si Daewoo Automobile Craiova au alocate cate 1907 masini. Firma Renault Nissan Romania are, in total, 1905 masini, din care 1872 Renault; Fiat - 1479 de masini (1213 masini la Autoitalia Bucuresti), Ford - 1430 de masini (1156 de masini la Royal Motors Bradu, judetul Arges), Opel si Chevrolet - 3814, Peugeot - 934 masini, Toyota - 578 masini, Citroen - 381 masini, Hyundai - 69, Lada- 7, Mazda - 115, Mitsubishi - 27, Mercedes, Chrysler, Ford, Jeep sau Dodge - 12.
Ministrul Mediului a declarat ca Programul se va desfasura in trei etape, ce cuprinde doua redistribuiri a sumelor ramase. La editia de anul trecut, au ramas neutilizate fondurile a peste 1300 de masini. Mihai Toti a precizat ca 906 de masini Opel nu au putut fi achizitionate din cauza problemelor avute de producatorul extern. Pentru a nu se mai repeta astfel de situatii, autoritatile au decis mai multe realocari de fonduri catre producatorii validati care au realizat, la momentul redistribuirii, peste 80% din propriul program.
Lista producatorilor validati, a remat-urilor, precum si "ghidul cetateanului" cu toate informatiile necesare persoanelor fizice pentru a intra in Program se gasesc pe site-ul AFM, "www.afm.ro".