Un imprumut substantial pentru repararea drumurilor si a cailor ferate sta nefolosit de doi ani si jumatate.

Desi soselele si caile ferate sint an de an subfinantate de catre stat si au ajuns in stare critica, un imprumut acordat de Banca Internationala de Reconstructie si Dezvoltare (organismul financiar al Bancii Mondiale-BM) sta nefolosit de doi ani si jumatate. De la semnarea imprumutului, in noiembrie 2004, pina in prezent, partea romana a reusit sa absoarba doar 2,45 de milioane de dolari, respectiv 1,1% din suma pusa la dispozitia sa. Imprumutul este destinat, in proportie de trei sferturi, pentru construirea de centuri ocolitoare ale oraselor Bacau, Brasov, Reghin, Medias, Tirgu-Mures, Adjud si Rimnicu Sarat, pentru repararea mai multor poduri, precum si pentru cresterea sigurantei traficului. Restul banilor revin CFR, pentru asigurarea echipamentelor de reparare si de alimentare cu energie.

BM se bilbiie

Oficiali ai Companiei de Autostrazi, care au solicitat anonimatul, afirma ca una dintre cauzele acestei situatii este inconsecventa BM. Aceasta a recomandat initial ca proiectarea si construirea centurilor ocolitoare sa se faca de catre acelasi constructor, ulterior revenind si cerind sa fie separate. Tot BM a intirziat mult furnizarea modelelor de contracte care ar urma sa fie folosite de companie. „Banii nu sint pierduti, dar este vorba intr-adevar de o intirziere, iar perioada de gratie de care beneficiaza partea romana va fi mai scurta", prezinta riscurile sursele indicate.

Contactat de „Cotidianul", directorul pentru relatii externe al Ministerului Transporturilor, Liliana Barna, a refuzat sa ofere telefonic informatiile solicitate. Alexandra Caracoti, reprezentantul BM in Romania, afirma ca, deoarece prima parte a unui proiect o reprezinta activitatile de consultanta si de proiectare, nu este un dezastru ca pina acum a fost folosit doar 1% din imprumut.