Solutiile transmise codificat prin comunicatele de presa ale Curtii sunt iarasi talmacite si rastalmacite in functie de priceperea, prejudecatile, interesele si bagajul de cunostinte juridice al fiecaruia. Babilonia va continua si dupa publicarea argumentatiei in Monitorul Oficial, caci fiecare tabara va pretinde - probabil si mai vehement ca pana acum - ca dreptatea este de partea sa. Invariabil, orice litigiu de natura politico-institutionala ajunge la Curte, ingrosand listele de sedinta si asa supraaglomerate de sesizari privind exceptii de neconstitutionalitate ridicate pe legi prost intocmite.
In zgomotul de fond numit criza, Romania se invarte tot mai ametitor in jurul Curtii. Dar daca, intr-o zi, sufocata de volumul de munca sau/si ingretosata de presiuni politice, inalta instanta capoteaza? Daca cei noua "magnifici", sau majoritatea lor, isi prezinta demisia? Sau intra in greva (gasesc ei o forma de protest "constitutionala" - n.a.). Ce ne facem fara Curte?
Inainte de a cauta raspunsuri, sa aruncam o privire in Curtea vecinilor ucraineni, aflati cu un pas inaintea noastra pe calea testarii limitelor democratiei. Acolo, un presedinte la fel de ambitios ca al nostru, dar ceva mai dotat prin Constitutie, a dizolvat Parlamentul si a convocat alegeri anticipate. Premierul si Parlamentul au zis "niet". De aici, conflictul. Criza. Curtea din Ucraina a fost chemata sa se pronunte, insa presedintele instantei, coplesit de greutatea cazului, si-a prezentat demisia. Colegii sai i-au respins cererea, plenul urmand sa reia deliberarile asupra constitutionalitatii decretului prezidential. In acest timp, mii de sustinatori ai Guvernului agita pumnii in centru Kievului, iar zvonurile legate de o replica din partea fortelor armate aflate in subordinea presedintelui, sporesc tensiunea. Ranjeste anarhia.
In Ucraina, armele zangane in jurul Curtii. La noi nu s-a ajuns pana acolo si, probabil, nici nu se va ajunge. Deocamdata, Curtea noastra rezista eroic si - judecand dupa zambetul rozaliu afisat de Vida la intalnirile cu Basescu - pare-se ca se simte chiar bine si impacata cu sine. Dar daca, totusi, la un moment dat, satui de acuzatiile de partizanat politic si colaborare cu Securitatea ce le-au fost aduse, mai multi judecatori vor decide sa plece acasa, ce se va intampla? Legal, autoritatea care i-a trimis la Curte pe cei carora le-a incetat mandatul - Camera, Senatul sau Presedintele - trebuie sa faca alte numiri. In cazul Parlamentului, noul candidat va fi numit numai cu acordul majoritatii. Bine, dar actuala majoritate a fost catalogata de Basescu drept ilegitima. Atunci ce legitimitate ar avea judecatorul numit? Si cine va constata daca presedintele are sau nu dreptate? Curtea Constitutionala, completata cu membri promovati de o majoritate contestata? Blocajul va aparea in momentul in care beligerantii nu vor mai recunoaste autoritatea mediatorului. Iar acel moment poate coincide cu ziua in care Curtea se va pronunta asupra legitimitatii Cabinetului Tariceanu II.
Alternanta repetata la putere in regimurile post-totalitare, rezultata din alegeri libere si corecte, este considerata de unii politologi ca fiind conditia esentiala pentru inflorirea si trainicia democratiei. La noi, niciodata nu poti fi sigur.