La patru luni de la aderarea Romaniei la UE, ofensiva eurosceptica promovata de mass-media din Marea Britanie continua cu un reportaj tendentios al BBC, in care imigrantii romani sunt prezentati drept locuind in corturi, intr-un parc din centrul capitalei britanice. In vreme ce Ambasada Romaniei la Londra a luat atitudine, denuntand "inscenarea" postului de televiziune britanic in paginile Times, Ministerul Afacerilor Externe prefera sa se distanteze de incident si sa astepte explicatii, "apreciind in mod deosebit obiectivitatea si complexitatea materialelor BBC".
"Ambasada Romaniei a acuzat BBC de <<inscenare>> a unui reportaj referitor la imigrantii care locuiesc in Hyde Park", relateaza cotidianul britanic Times in editia de ieri, precizand ca insarcinatul cu afaceri Raduta Matache a solicitat o intrevedere cu directorul general al postului de televiziune, Mark Thompson, "deoarece crede ca reporterii emisiunii Newsnight au fabricat partial sau total o relatare despre o tabara" de emigranti amplasata in parcul respectiv.
In vreme ce BBC a negat "in mod vehement" contrafacerea materialului difuzat luni, respingand acuzatiile diplomatului roman, potrivit carora cetateanul roman intervievat in calitate de "locatar" al Hyde Park ar fi fost rugat de producatori sa-si instaleze un cort acolo special pentru filmare, compania care administreaza parcul s-a declarat "deosebit de sceptica" la auzul unor astfel de relatari, scrie publicatia britanica.
"Este evident ca (materialul, n.red.) a fost o inscenare. BBC are dreptul de a examina modul in care functioneaza restrictiile impuse asupra cetatenilor romani care intra in Marea Britanie. Insa a facut-o intr-un fel care incalca etica jurnalismului. Avem un martor care are motive sa creada ca o parte a acelui reportaj a fost o inscenare. Credem ca a fost reluata stereotipia relatarilor despre romani", continua Times, citand o declaratie a Radutei Matache. "BBC a admis seara trecuta ca l-a platit pe Daniel, un cetatean roman in varsta de 23 de ani, aflat printre persoanele prezentate in material.
A admis, de asemenea, ca acesta nu mai innopteaza in locul in care a fost filmat reportajul, desi in introducerea acestuia se refera la el drept <<acasa>>", noteaza cotidianul citat. Reportajul BBC a fost preluat si de alte mijloace de informare din Marea Britanie - tabloidele Daily Mail si The Sun.
Rezerva MAE
Atitudinea diplomatului roman detasat la Londra nu s-a regasit si la Bucuresti, purtatorul de cuvant al MAE, Corina Vintan, declarand, ieri, ca institutia din Aleea Alexandru "a luat la cunostinta" despre situatia creata, dar ca asteapta explicatiile postului de televiziune britanic, referitor la modul si conditiile in care au fost realizate filmarile pentru reportajul respectiv, pentru a evita speculatiile pe acest subiect. "Suntem constienti de faptul ca reportajul BBC nu a avut in vedere prezentarea strict a situatiei imigrantilor romani, ci a urmarit sa puna in evidenta unele efecte ale legislatiei britanice asupra imigrantilor", a precizat Vintan. "Apreciem in mod deosebit obiectivitatea si complexitatea materialelor BBC", a adaugat purtatorul de cuvant al MAE, exprimandu-si regretul ca "o parte a mass-media britanice a preluat doar partial reportajul BBC - prezentand o imagine fragmentata a imigrantilor romani din Marea Britanie". "Demersul Ambasadei se vrea un semnal si o pledoarie pentru ca mass-media britanice sa reflecte o imagine completa a Romaniei si a romanilor", a conchis Vintan, admitand ca reportajul BBC "impieteaza asupra imaginii imigrantilor romani". (A.M.L.)