Peter Bishop enumera pentru „Cotidianul" solutii pentru descongestionarea Bucurestiului si deplinge mostenirea lui arhitecturala cam in paragina.

Patrimoniul de cladiri vechi de importanta internationala exista, e cam sifonat (cel putin centrul istoric) si are mare nevoie de conservare. Masinile numeroase sint extrem de daunatoare, iar sistemul de transport in comun trebuie pus la punct, incepind cu autobuzele si tramvaiele. Taxa pe buricul Bucurestiului nu e o alternativa viabila, ca in cazul capitalei britanice. Biciclistii par sa absenteze cu desavirsire. Asa vede Peter Bishop, arhitectul-sef al Londrei, Bucurestiul contemporan.

Venit in tara noastra cu ocazia proiectului „Va urma" (miscare de regenerare urbana si culturala in zona Uranus-Rahova), Peter Bishop a avut nevoie de doar doua zile pentru a identifica problemele Bucurestiului. El a sugerat si citeva solutii pentru capitala Romaniei.

„As exercita un control ferm asupra parcarilor din centru si as introduce taxe - la un nivel pe care oamenii si l-ar putea permite - pe toate parcarile aferente strazilor. M-as asigura ca banii astfel obtinuti vor fi investiti in imbunatatirea sistemului de autobuze. M-as opri din construirea parcarilor subterane si a unor noi strazi. Apoi, as decide in ce parte a orasului ar trebui investit pentru a o redezvolta si ce parti ar trebui ferite si conservate", a oferit Bishop citeva optiuni, intr-un scurt interviu pentru „Cotidianul".

Taxa de centru, inoportuna

Pentru a face mai sigur transportul in comun, arhitectul-sef al Londrei recomanda solutia britanica: „Noi avem camere de supraveghere cu circuit inchis in fiecare autobuz, iar soferul are o legatura directa cu sectiile de politie".

Intrebat daca o taxa aplicata automobilelor care circula prin centru ar rezolva problema traficului, Bishop crede ca nu sintem inca pregatiti. Londra avea la activ 40 de ani de punere la punct a infrastructurii si a sistemului de transport in comun inainte de aceasta masura.

Doua roti in loc de patru

Cit despre patrimoniul arhitectural al Bucurestiului, Bishop crede ca „foarte, foarte multe situri sint de valoare internationala si ar merita conservate". Nu ii scapa insa starea lor jalnica de conservare.

In ceea ce priveste Capitala, nu l-a socat absenta spatiilor verzi - sustine ca a vazut metropole si mai vaduvite de asa ceva. In schimb, l-a surprins ca in cele doua zile petrecute in Bucuresti nu a vazut picior de biciclist. Pentru comparatie, s-a dat exemplu pe el, care, locuind si lucrind in centrul Londrei, merge la munca exclusiv cu bicicleta.

Mostenirea lui Ceausescu Printre problemele Bucurestiului, Peter Bishop a nominalizat si cladirile incepute inainte de 1989. Perioada comunista a lasat in urma o serie de proiecte grandioase esuate care au afectat orasul, a spus Bishop. De asemenea, Capitala este dominata de automobile si aminteste de Londra de acum mai multe decenii. „Bucurestiul a facut greselile pe care le-am facut si noi la Londra, pe care le-a facut si Amsterdam".