Procesatorii de tranzactii online nu se pun de acord in estimarile de vinzari pentru sarbatori: unii asteapta cresteri, altii scaderi, toti pe baza evolutiei pietei in trecut.

Sarbatorile de Paste bat la usa, iar comerciantii asteapta aceasta perioada cu infrigurare. Nu fac exceptie nici magazinele online, care asteapta banii consumatorilor patrunsi de spiritul sarbatorilor. Cu toate acestea, companiile care proceseaza tranzactii online nu se pun de acord in legatura cu estimarile pentru vinzarile care urmeaza.

Spre exemplu, Gecad e-Payment sustine ca nivelul cumparaturilor pe Internet va creste in perioada premergatoare sarbatorilor de Paste, bazindu-se pe evolutia de pina acum a pietei, in timp ce compania DotCommerce spune ca vor exista cresteri explozive doar pe anumite nise, in timp ce per total vinzarile vor scadea chiar, tot pe baza experientelor trecute din piata.

Turism, promotii si electronice

„Cumparaturile online cresc cu siguranta in perioada premergatoare sarbatorilor de Paste. Bazindu-ne pe evolutia de pina acum a pietei consideram ca aceasta crestere se va situa intre 15 si 30% fata de media unei luni obisnuite", a declarat purtatorul de cuvint al Gecad e-Payment International, Sorana Kunst, citata de agentia NewsIn. Foarte cautate in comertul electronic sint serviciile turistice si promotiile speciale anuntate de magazinele online. „Alte categorii de produse in lista celor care presupunem ca vor fi in topul preferintelor cumparaturilor de Paste sint electrocasnicele si electronicele, in special telefoanele", a spus Sorana Kunst. Segmentul alimentatie publica se va face in continuare din supermarket sau hipermarket, deoarece nu este inca suficient de dezvoltat in mediul online pentru a fi considerat o alternativa la cozile din magazine, este de parere reprezentantul Gecad e-Payment.

Gecad e-Payment a avut o cota de piata de 86% in ultimul trimestru din 2006, nivel exprimat dupa raportarea volumului tranzactionat prin solutia e-Payment la volumul total al platilor online prin card procesate in Romania in sistem 3-D Secure.

Cadouri si flori

„Nu-mi dau seama pe ce baza sint aceste estimari, dar, comparind cu situatia de anul trecut, ne asteptam la cresteri explozive pe anumite nise si la scaderi pe ansamblul pietei", considera Madalin Matica, director pentru Operatiuni Europene al DotCommerce.

Acesta considera ca exista comercianti de nisa, precum cei care vind cadouri sau flori, care vor avea cresteri de 200-300%, dar ca vinzarile de electronice vor scadea.

„Vor exista scaderi, pentru ca toti consumatorii se orienteaza catre retailul clasic pentru promotiile oferite. Intra si cei din mediul online cu promotii, dar pina acum nu le-am vazut, or, daca se dorea succesul lor, trebuiau demarate de acum doua saptamini", ne-a precizat Matica.

Acesta atrage atentia asupra faptului ca magazinele virtuale au un cistig mai bun decit cele clasice, pentru ca scapa de multe cheltuieli precum chirie, curatenie sau case de marcat, iar publicitatea o fac online, la costuri mai mici decit cele suportate de magazinele clasice pentru reclamele prin canale traditionale.

La ce bani ne asteptam „Cifrele nu sint atit de emotionante pe cit mi-as dori, nu cred ca vom asista la cifre mai mari de 500.000-600.000 de euro in primele trei saptamini din aceasta luna. Daca tinem cont de evolutia pe anul trecut, cind valoarea totala a comertului online a fost de 9,4 milioane de euro, potrivit Romcard, iar anul acesta va fi, teoretic, o crestere de 20-25%, ajungem la aceasta cifra. Asta daca nu se intimpla nimic, dar in fiecare an se intimpla cite ceva, si nu bun", spune Madalin Matica.