Microsoft a vindut, in prima luna intreaga petrecuta pe piata cu noul sau sistem de operare, mai mult decit dublu fata de vinzarile initiale de Windows XP.

Microsoft a vindut peste 20 de milioane de licente pentru cel mai important produs al sau la ora actuala, Windows Vista, in februarie, prima sa luna completa in care s-a aflat pe piata, a declarat luni compania, citata de varianta electronica a „Seattle Times".

Cu toate acestea, multi analisti spun ca ritmul vinzarilor era previzibil, avind in vedere dimensiunea si cresterea pietei de calculatoare personale.

„Este un ritm mai mult decit dublu fata de cel initial al Windows XP", a precizat Kevin Kutz, director al diviziei Windows Client.

XP a fost lansat pe 25 octombrie 2001 (intr-o perioada in care economia „frinase" din cauza evenimentelor din 11 septembrie) si a vindut 17 milioane de copii in primele sale doua luni pe piata, a spus Microsoft.

Producatorii de PC-uri au livrat peste 136 de milioane de unitati in acest an, comparativ cu aproximativ 228 de milioane in 2006, conform companiei de studii de piata IDC. Se estimeaza ca livrarile de calculatoare sa creasca cu circa 11,1% in 2007.

„La cite PC-uri sint, nu e mult"

Analistii spun ca, pe fondul acestei cresteri a numarului de calculatoare vindute, este firesc ca ritmul vinzarilor Vista sa se dubleze, avind in vedere ca acum se vind aproape de doua ori mai multe PC-uri, spune Matt Rosoff, analist in cadrul Directions on Microsoft din Kirkland.

„20 de milioane pare un numar destul de mare, dar, daca tii cont de faptul ca in acest an se asteapta livrarea a 253 de milioane de PC-uri, nu este chiar atit de surprinzator", a precizat Rosoff.

Michael Sievert, vicepresedinte Microsoft pe probleme de marketing pentru Windows, a spus investitorilor luni, in cadrul unei conferinte organizate de Merrill Lynch, ca februarie si martie sint, in mod traditional, luni mai slabe din punctul de vedere al vinzarilor de PC-uri.

Calculul include cupoanele

Vista a fost lansat pentru utilizatorii individuali pe 30 ianuarie, dupa un sezon de cumparaturi pentru sarbatori. Pentru a stimula interesul consumatorilor pe perioada sarbatorilor, fabricantii de PC-uri au inclus cupoane pentru reduceri sau gratuitate la un eventual upgrade la noul sistem de operare, care putea fi folosit o data cu lansarea acestuia.

Astfel, vinzarile din februarie calculate de Microsoft includ aceste upgrade-uri promise, pe linga licentele comandate de producatorii de computere pentru a fi instalate pe noile masini, precum si copiile vindute in magazinele de retail si prin tranzactiile online.

Michael Silver, vicepresedinte pe cercetare la Gartner, estimeaza ca fabricantii de calculatoare au vindut intre 12 si 15 milioane de PC-uri cu Windows XP Home Edition pe durata ultimelor sarbatori de iarna.

Microsoft a refuzat sa spuna cite upgrade-uri la Vista au fost comandate in acea perioada. Bob Kaufman, purtator de cuvint al Dell, a afirmat ca circa doua treimi dintre cumparatorii calculatoarelor sale au cerut acest upgrade.

„Acest lucru inseamna ca aceste cifre ale vinzarilor de Vista nu sint atit de mari, daca includem si aceste comenzi anterioare", a precizat Silver.

200 de milioane in 2007

In urma cu un an, Michael Sievert a prezis ca Microsoft va vinde 200 de milioane de copii in primele sale 24 de luni pe piata. In ritmul vinzarilor din februarie, aceasta tinta ar putea fi atinsa pina la sfirsitul acestui an.

Sievert spune ca exista mai multe persoane care fac upgrade la Vista, cumparind un calculator nou cu sistemul preinstalat, decit cele care il instaleaza pe o masina existenta. Un alt trend al primelor luni de vinzare este alegerea versiunilor mai scumpe de Vista in locul celor de baza, care au mai putine functii.