Economia romaneasca este sabotata chiar din interior. In urma unor contracte paguboase, romanii platesc bani multi si fara rost. In plus, muncitorii din industria grea sunt trimisi cu miile in somaj. Pentru comisioane sau interese de grup, politicienii accepta contracte cu firme de peste mari si tari, fara a mai lua in considerare capacitatea de productie romaneasca. Un astfel de exemplu, graitor de altfel, este colaborarea dintre Metrorex si compania canadiana "Bombardier". O afacere pusa la cale de unul dintre oamenii apropiati ai lui Traian Basescu si Adriean Videanu. Este vorba despre Gheorghe Udriste, fost director al Regiei Metrorex si actualmente director general al Directiei Transporturi din cadrul Primariei Capitalei.
In luna octombrie a anului 2005 societatea "Bombardier Transportation" a anuntat castigarea unui contract cu operatorul roman Metrorex pentru furnizarea a 20 de trenuri de metrou Movia, compuse din cate sase vagoane. Valoarea contractului este de 110 milioane de euro, banii provenind jumatate de la Guvernul roman si jumatate dintr-un credit al Bancii Europene de Investitii. Interesant este ca intelegerea prevede proiectarea, fabricarea si livrarea de vagoane noi de metrou, nu si service-ul, asa cum ar fi fost normal.
Contracte in dispretul banului public
Unul dintre marile tunuri ale gastii PD din fruntea Primariei Generale a Capitalei si Ministerului Transporturilor, este, asa cum spuneam, "afacerea Bombardier". Concret, este vorba de peste 26 de trenuri pentru Metrorex, achizitionate de la firma canadiana "Bombardier Transportation". "Sforarul" intregii afaceri este, conform datelor detinute de ziarul ZIUA, celebrul Gheorghe Udriste, fost director al Regiei Metrorex si actualmente director general al Directiei Transporturi din cadrul Primariei Capitalei. Cotat drept un bun specialist in domeniu, dar cu apetenta pentru ocolirea anumitor legi, Udriste este unul dintre oamenii de incredere ai presedintelui Traian Basescu si ai lui Adriean Videanu. De altfel, seful statului este cel care l-a reactivat dupa ce a fost dat afara, pentru fapte de coruptie de la conducerea Metrorex, punandu-l director in Primaria Capitalei. In perioada in care actualul presedinte ocupa fotoliul de primar general. De asemenea, actualul director al regiei de transport subteran, Liviu Soava, este cel care a facut parte din comisia care a recomandat incheierea contractului cu firma canadiana.
Patru ani de tatonari
La inceputul anilor '80, cand a fost dat in folosinta metroul bucurestean, trenurile "galbene" erau fabricate in Romania si erau produse de un fel de consortiu format din fostele intreprinderi socialiste Vagoane Arad si Electroputere din Craiova. Ordinul lui Ceausescu a fost clar atunci: totul din Romania. Interesant este ca specialistii romani au fost in stare nu numai sa realizeze infrastructura de metrou prin forte proprii, dar au reusit sa si produca vagoane fiabile, rezistente si care nu au fost implicate in accidente majore, cu pagube importante sau cu victime.
Asadar, timp de peste 20 de ani, vagoanele romanesti au fost bune pentru a-i transporta pe bucuresteni. Brusc, prin 2001, odata cu venirea lui Traian Basescu la Primaria Capitalei, vagoanele fabricate de romani n-au mai fost bune si s-a hotarat importarea unora "mai speciale". Si evident, mult mai scumpe. In anul 2001, a fost demarata procedura pentru desfasurarea unei licitatii internationale privind achizitia de trenuri pentru metrou. Abia peste patru ani, in 2005, contractul a fost semnat.
Interese ascunse
Conform unor specialisti din domeniu care doresc sa ramana anonimi, caietul de sarcini a fost parca special croit pentru firma canadiana "Bombardier Transportation". Oricum, din start orice societate romaneasca, si in primul rand producatorul Astra Vagoane Arad, a fost exclusa de la aceasta licitatie internationala. Potrivit clauzelor contractului incheiat intre Metrorex si compania canadiana, prima transa, de 18 trenuri, a fost adusa in tara in 2005. Acum urmeaza sa soseasca inca 20 de trenuri, iar la anul, se pare, alte sase. Cum spuneam, inginerul Liviu Soava, actualul director al Metrorex, a fost unul dintre membrii importanti ai comisiei care a intocmit caietul de sarcini pentru licitatia internationala. In spatele lui Soava s-a aflat in permanenta Gheorghe Udriste, omul de incredere al lui Basescu, cel care a supravegheat in detaliu derularea "afacerii Bombardier".
Pentru nervii bucurestenilor
Noile vagoane de metrou nu sunt deloc cu mult mai bune decat cele produse in Romania.
Depanatorii de la metrou au ajuns deja sa regrete vagoanele vechi. Noile trenuri Movia au nevoie de revizie la cel putin sapte zile sau la patru mii de kilometri. Asta intrucat sinele sunt vechi, iar computerul de bord sesizeaza orice inadvertenta, blocand rularea trenului. Mai mult, sindicalistii de la metrou afirma ca toti specialistii buni au fost disponibilizati, cei ramasi neavand habar sa repare noile rame.
Chiar si calatorii sunt nemultumiti de modul de functionare a noilor vagoane de metrou.
Bubele lui Udriste
Revenind la "sforarul" afacerii Bombardier, Gheorghe Udriste, trebuie spus ca acesta a fost demis de la Metrorex de conducerea Ministerului Transporturilor, dupa plecarea protectorului sau si a Ancai Boagiu, Traian Basescu.
Actualul director din Primaria Capitalei a fost acuzat de incheierea unor contracte de asociere cu diverse firme care aduceau pierderi Metrorex-ului. Unul dintre aceste contracte - semnat cu firma Sindomet pentru utilizarea spatiilor comerciale - a fost inaintat spre cercetare si Politiei si Ministerului de Finante. Numai ca pe el s-a depus praful.
De asemenea, Udriste a fost convocat de politistii Sectiei 25 din Capitala pentru a fi cercetat pentru neglijenta in serviciu. Alaturi de acesta au mai fost anchetati si alti sefi ai metroului bucurestean. Sub acuzatia ca au emis lunar facturi fara temei legal in contul unor lucrari efectuate, prejudiciind regia cu aproape un miliard de lei vechi, la nivelul anilor 1998. S-a descoperit ca au fost incheiate contracte cu trei societati, SC Tunele Brasov SA, Grupul de Santiere-Constructii Metrou si Grupul de Santiere-Constructii Calea Ferata, pentru efectuarea mai multor lucrari de montaj, prin care s-au decontat sume mai mari decat cele reale. Potrivit raportului incheiat de Curtea de Conturi, decontarea lucrarilor executate s-a facut in anul 1999, dar pentru stabilirea coeficientului de corectie a manoperei trebuia sa fie utilizat gradul de acoperire a cresterii preturilor de consum, luat in calcul la fundamentarea cheltuielilor de personal din legea bugetului pe anul 1999. Acelasi raport arata ca fundamentarea acestor cheltuieli de personal s-a facut fara a se stabili o rata de acoperire a majorarii preturilor materialelor. Respectivele societati au decontat o suma de 18.838.940.517 de lei, in timp ce valoarea reala a lucrarilor nu a depasit 17.874.759.235 lei.
Dupa ce a fost dat afara de la Ministerul Transporturilor, Udriste a fost adus la primarie de Basescu, devenind unul din pionii afacerilor pe banii bucurestenilor. Iar de dosarele existente pe numele sau nu se mai stie nimic.
Decizie inexplicabila
Tinand cont de toate aceste aspecte, ne intrebam de ce a fost nevoie de importarea unor trenuri in locul folosirii celor autohtone. Care, asa cum am vazut, nu au avut nici o problema majora timp de aproape 30 de ani.
Pe de alta parte, decizia de a importa vagoane pentru metroul bucurestean a lovit in plin in miile de muncitori. O mare parte dintre angajatii de la uzina Astra Arad sau Electroputere Craiova, spre exemplu, au fost trimisi in somaj sau disponibilizati din cauza anumitor interese. Care, pana in momentul de fata, nu se cunosc.
Logic ar fi fost ca atata vreme cat exista un producator intern, acesta sa fie protejat si sa i se incredinteze contracte. Mai ales ca preturile erau mult mai avantajoase, iar valoarea specialistilor romani era recunoscuta. De asemenea, un factor important ar fi trebuit sa fie si fiabilitatea vagoanelor produse in Romania. Mult peste a celor din import. nTinut in prim-plan de Videanu
Este cunoscut faptul ca Gheorghe Udriste este trezorierul PD si chiar al presedintelui Basescu. Prin prisma postului ocupat, directorul Directiei Transporturi Drumuri si Siguranta Circulatiei din PMB manevreaza sute de miliarde de lei vechi. Nu exista licitatie la municipalitate in care Udriste sa nu fie prezent, pentru a putea face jocurile in functie de interesele proprii, de grup sau de partid. Prin mana sa au trecut concesionarile arterelor Capitalei unor firme de casa ale PD, la loc de cinste aflandu-se Euroconstruct Trading '98, a lui Dan Besciu si Sorin Vulpescu, patroni si ai restaurantului prezidential Golden Blitz. Autorizatiile de taxi reprezinta o alta sursa de venit pentru Udriste si camarila sa. Politia a investigat chiar modul in care Udriste da, dupa bunul plac, autorizatiile pentru taximetre. Intr-o tacere cel putin stranie. Motivata insa de interventii politice. Acestui personaj i se poate atribui o alta gaselnita, "Buvinieta". O taxa pe care soferii trebuiau sa o plateasca daca vroiau sa circule prin centru. Din fericire, acesta propunere, aberanta, nu a fost concretizata. In eterna pana de idei si solutii referitoare la traficul rutier al Capitalei, Udriste a distrus liniile de maxi-taxi si a propus biruri care sa aduca bani de campanie PD-ului. Pus in functie de Basescu, el este tinut in prim-plan de actualul primar general Adriean Videanu, care nici el nu este strain, de matrapazlacurile directorului facute cu nonsalanta pe banii contribuabililor.
Afaceri cu Primaria Capitalei
Pentru a explica cardasia dintre Metrorex si Primaria Capitalei pentru intresele PD, trebuie sa amintim contractele incheiate intre cele doua institutii. Astfel, Metrorex a beneficiat de un contract de aproape doua miliarde de lei, atribuit de Primaria Bucurestiului la finele lui noiembrie 2004, in plina campanie electorala. In noiembrie 2005, metroul a primit alte contracte de peste 11 miliarde de lei, pentru servicii de consultanta in vederea realizarii parcarilor subterane. Proiect atat de drag tandemului Basescu-Udriste, dar care nu a demarat nici in ziua de azi. Printre institutiile pentru care Metrorex a "lucrat" contra unor sume uriase se numara Ministerul Educatiei, Tribunalul Bucuresti, RATB, Ministerul Transporturilor, Agentia Nationala pentru Cercetare - Dezvoltare, Inspectoratul General de Politie sau Posta Romana.