Vecina noastra, Ungaria, o tara cu 10 milioane de locuitori, a inregistrat, in 2005, exporturi de 49,70 miliarde euro si importuri de 52,56 miliarde euro.
Potrivit Comisiei Nationale de Prognoza, exporturile noastre vor atinge, in 2010, 41,80 miliarde de euro, iar importurile vor ajunge la 58,60 miliarde euro.
Cresterea substantiala a importurilor din 2006 a generat si adancirea deficitului balantei comerciale. Structura deficitului are insa semne bune, deoarece s-a dezvoltat importul de bunuri pentru aprovizionarea industriei si a bunurilor de capital, care au sustinut procesele se restructurare, modernizare si crestere a economiei din ultima vreme. Importul acestor bunuri a determinat crearea de noi locuri de munca si, foarte important, o imbunatatire calitativa a exportului.
Structura exportului s-a adaptat la nivelul Uniunii Europene, crescand considerabil exportul de produse provenite din industriile de medie si inalta tehnologie, cu complexitate si valoare adaugata mare. Cele mai importante cresteri s-au inregistrat la autoturisme (in special, datorita succesului marcii Logan), componente si accesorii auto, nave fluviale si maritime, textile, confectii, incaltaminte, mobila, aparatura electrotehnica, servicii din tehnologia informatii. Pe aceste produse trebuie sa mizam in anii urmatori.
Pentru ca exporturile noastre sa creasca intr-un ritm mai alert este nevoie de o expansiune regionala a companiilor romanesti. Noi nu trebuie sa inventam roata, ci sa urmam modelul Ungariei, Poloniei si Cehiei, care au zeci de companii puternice in toata Europa Centrala si de Sud-Est.
Cate firme, cate branduri romanesti sunt cunoscute in lume? Am facut prea putin pentru promovarea produselor noastre, din lipsa de fonduri, dar si din comoditate, superficialitate si ignoranta. Aceasta stare de lucru trebuie sa inceteze. Fiecare atasat comercial, fiecare consilier economic trebuie sa lucreze in fiecare zi cu gandul ca promoveaza produsele si companiile romanesti, in tarile in care activeaza. Si bineinteles, avem nevoie de mai multi bani pentru promovare, pentru participarea companiilor noastre la targuri si expozitii internationale, mai multe misiuni economice care sa impulsioneze exporturile.
Din pacate, prea putine firme romanesti si-au extins afacerile in strainatate. Epuizarea posibilitatii de extindere pe plan intern, gradul mare de saturatie la nivel local, cresterea profitului, consolidarea brandului pe piata autohtona, obtinerea unui avantaj competitional important sunt motivele pentru care companiile noastre trebuie sa investeasca in Republica Moldova, Bulgaria, Ungaria, Serbia, Ucraina, Turcia, Grecia si in alte tari din regiune. Totodata, este vital sa recucerim piata Federatiei Ruse si a Chinei, tari cu care avem un deficit comercial de aproape 6 miliarde de euro.
Companiile romanesti trebuie sa urmeze exemplul Petrom, Rompetrol, Dacia-Renault, Mittal Steel Galati, Softwin, Jolidon, Flamingo, Mobexpert, Policolor etc., care si-au deschis reprezentante si puncte de lucru externe. Bineinteles, un IMM nu dispune de fondurile necesare pentru un marketing si o promovare eficienta. IMM-urile trebuie sa se asocieze pentru a avea succes la export.