Celebrul fotograf de scriitori Ion Cucu a lansat volumul „O istorie literara a privirii", un album ce urmareste scriitorii din anii ’60 pina in prezent, de la plenare pina la baute.

„Daca nu te pozeaza Cucu, nu intri-n istoria literaturii", spuneau scriitorii in anii ’80. Dinescu, adolescent razvratit, Nichita traversind Bulevardul Magheru recitind versuri, Ion Alexandru infruntind fericit ninsoarea, serafica Ana Blandiana in rochii vaporoase, sedinte la Uniunea Scriitorilor, portrete, instantanee, o istorie a literaturii romane contemporane in imagini ce au supravietuit timpului si cenzurii.

Bautele si amorlicul de-altadata Criticul Dan C. Mihailescu a sesizat ca albumul lui Ion Cucu are prea mult negru: „Poate unde am copilarit eu prin preajma Cimitirului Bellu, dar mi se pare ca acest album are in el ceva de cavou de high life. Daca in cimitirele de la sat pasc mieii, dind mortii un caracter ludic, cimitirele de oras sint solemne si usor ridicole. Te indeamna la birfa. Asa si albumul asta. Desteapta in mine o tristete savuroasa". Trecind la „birfa", Dan C. Mihailescu a rememorat „bautele si amorlicul" de mai an. „Ce amoruri erau cindva! Ce cupluri! Bietii poeti de azi nici nu mai au de cine sa se indragosteasca. Nu mai sint nici poeziile si nici muzele de pe vremuri. Azi nu mai gasesti poete frumoase ca Ana Blandiana sau ca Ioana Craciunescu. Din amor si din placerea bauturii iesea pe atunci humusul fecund al poeziei."

Tratat al bauturii

Trecind si mai adinc pe partea lumeasca, criticul considera albumul lui Cucu un excelent tratat al bauturii: „Privind fotografiile lui Cucu poti observa cum evolueaza peste ani fata votcarilor, a bautorilor de bere sau a bautorilor de vin". Analizind albumul, Dan C. Mihailescu a fost de parere ca femeile nu ar fi indicat sa il priveasca: „Barbatii au pus pe ei burti, au ramas fara par, dar in general tot cu tigara-n gura si cu privirea in pahar sint. Pentru o femeie trebuie sa fie insa dramatic sa-si priveasca chipul din anii ’70 comparativ cu cel de acum".

Serios si solemn ca un ministru, Varujan Vosganian, contemporan cu citeva dintre fotografiile din album, a declarat: „Fotografiile repre-zinta o cale de supravietuire. Invingatorii istoriei nu sint puternicii zilei, ci supravietuitorii. Dupa genocidul din Armenia, supravietuitorii aveau obsesia fotografiilor. Se fotografiau parca pentru a se convinge ca sint vii. In pozele lui Cucu, toti scriitorii sint inca vii. Fotografiile sint cea de-a o mie doua poveste din cele 1001 de nopti".

Autorul a zeci de mii de fotografii cu scriitorii romani, Ion Cucu a explicat care a fost motivul pentru care a vrut sa adune citeva dintre fotografiile sale in acest album: „Am copilarit citindu-le opera, i-am cunoscut, am calatorit cu ei, am crescut cu ei, sint un produs al lor. Iubesc atit de mult scriitorii, incit nu vreau ca vreunul dintre ei sa dispara".

Pe linga poze, Cucu mai are si peste 100 de filme, printre ele cel al primirii tinarului Andrei Plesu in Uniunea Scriitorilor. Intr-un al doilea volum al istorie sale literare, Cucu vrea sa adune fotografii ale scriitorilor la debut, cum aratau la intrarea lor in USR.

Conchizind miezos, Dan C. Mihailescu a trasat principalul merit al acestui album: „Oameni au murit, cupluri s-au despartit, dar fotografiile lui Ion Cucu ne pastreaza pe toti tineri. Intr-o breasla ca a noastra, in care cantitatea de ura, birfa si invidie este uriasa, Ion Cucu a reusit sa ne surprinda in rarele ocazii in care eram uniti".

Explicatii foto:

1. Marin Preda in vizita de documentare pentru Morometii 2.

2. Geo Dumitrescu si Dinescu, proprietarul de poduri.

3. Doi juni eseisti: Plesu si Mihaies.

4. Noica intr-una din rarele sale aparitii la Uniunea Scriitorilor.

5. Irina Mavrodin si Mircea Cartarescu in asteptarea premiilor.

6. Dan C. Mihailescu cind era doar cercetator literar.