Tendinta ca regizorii de teatru sa se apropie de opera a devenit din ce in ce mai evidenta in ultima perioada. Cea mai recenta dintre montarile Operei Nationale bucurestene, care va avea premiera saptamana aceasta, pe 3 martie, este o punere in scena
Tendinta ca regizorii de teatru sa se apropie de opera a devenit din ce in ce mai evidenta in ultima perioada. Cea mai recenta dintre montarile Operei Nationale bucurestene, care va avea premiera saptamana aceasta, pe 3 martie, este o punere in scena moderna a "Trubadurului" lui Verdi, semnata de regizorul Alexander Hausvater.
Aflat la prima colaborare cu Opera din Bucuresti si cu opera clasica, Hausvater a declarat, intr-o intalnire cu presa, ca opera clasica trebuie reformata, gandita modern, considerand in acelasi timp ca este o necesitate ca regizorul de teatru sa intre intr-o sala de opera. "Opera este o creatie populista, pentru toate varstele si pentru toate clasele sociale", a declarat regizorul traitor in Canada. "Trubadurul" se adreseaza asadar publicului meloman, dar mai ales acelei generatii care va descoperi opera, asimiland-o. "Opera este o forma artistica in care traiesti emotii si pasiuni mai mari decat cele obisnuite. Am gasit, in sfarsit, acel gen de spectacol care sa imi permita sa imi fructific la maximum suvoiul de idei. Sunt fascinat de opera.", a declarat Hausvater.
De aceea, devine o necesitate reconstruirea, in spirit modern, a creatiei verdiene, dar este, in acelasi timp, o provocare, pentru ca muzica impune o anumita rigoare. In "Trubadurul" regizorul a creat relatii noi, incercand sa simta muzica lui Verdi "in imagini si in cadente noi". Verdi nu trebuie sa ramana inchis in montari de muzeu, este parerea regizorului, reprezentand mai degraba decat o nostalgie a trecutului, "o necesitate de a fi recreat, de a fi redat prezentului".
Creatia verdiana "Trubadurul" nu a mai fost pusa in scena intr-o noua varianta la Opera Nationala din Bucuresti din 1954.
"Am incercat sa dam 'Trubadurului' o alta infatisare, printr-o colaborare perfecta intre muzica, vizual si miscare", a spus Catalin Ionescu Arbore, directorul ONB, apreciind ca regizorul de teatru Alexander Hausvater are un "mare apetit pentru opera".
"Trubadurul" lui Hausvater cuprinde o distributie complexa, formata atat din solisti ai ONB, cat si din invitati ai scenei lirice romanesti si internationale, solisti din Bulgaria, Republica Moldova si de la Opera din Timisoara, corpul de balet al Operei, precum si elevi de la Liceul de coregrafie "Floria Capsali". Miscarea scenica este realizata de Malina Andrei, care debuteaza astfel ca scenograf pe scena ONB.
Scenografia spectacolului este imaginata de Viorica Petrovici, iar directia muzicala apartine dirijorilor Iurie Florea si Tiberiu Soare, prima reprezentatie, cea din 3 martie urmand sa-l aiba la pupitru pe Iurie Florea, iar cea din 7 martie pe Tiberiu Soare.
"Miza acestui spectacol a fost una destul de mare - aceea de a lasa in spate niste tabuuri, lucrul cu regizorul Hausvater a insemnat in primul rand depasirea unor prejudecati", a declarat Tiberiu Soare la intalnirea cu presa, cei doi dirijori apreciind pasiunea lui Hausvater pentru opera si capacitatea extraordinara de "a pune in miscare o trupa".
Premiera de la Opera Nationala va fi urmata, incapand cu 5 martie, de o serie de recitaluri reunite sub numele "Vocile primverii" care vor fi sustinute in Foaierul Galben. Primul dintre ele, care va avea loc pe 5 martie, va fi sustinut de soprana Felicia Filip si invitatii sai, printre care se numara si Razvan Mazilu si Ion Caramitru. Spectacolele vor continua pe 20 martie, cu un recital Irina Iordachescu, pe 26 martie - Mariana Colpos, pe 16 aprilie - Mihaela Stanciu, iar pe 23 aprilie va avea loc un recital de harpa sustinut de Ionela Bradean.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.