Astazi, uniunile civile ale homosexualilor sunt recunoscute in Andorra, Austria, Belgia, Croatia, Republica Ceha, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Islanda, Irlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Olanda, Norvegia, Portugalia, Slovenia, Spania, Suedia. In cadrul Uniunii Europene, pe termen lung tendinta pare ireversibila. O rezistenta speciala se manifesta in Polonia, care, sub autoritatea fratilor Kaczyrski, trece printr-un puseu de homofobie. In Uniune, o alta "disidenta" este cea a Greciei, obtuza si in ce priveste respectarea drepturilor minoritatilor ori a libertatii de constiinta si religie.
In Parlament, initiativa Cabinetului Prodi va infrunta coalitia condusa de Silvio Berlusconi pe care mizeaza si Vaticanul. Papa Benedict al XVI-lea a criticat in mai multe interventii proiectul. Recunoscandu-i-se Suveranului Pontif dreptul de a exprima pozitia Bisericii Catolice, parlamentarii italieni i-au cerut totusi sa nu interfereze cu politica.
Votul din Parlamentul italian coincide cu demersurile pentru legalizarea avortului care au loc in Portugalia. In recentul referendum, 59,3% dintre participanti au votat "pentru". Intrucat prezenta la consultarea populara a fost de numai 41%, premierul Jose Socrates va trebui sa initieze o procedura legislativa, pe care a si anuntat-o. Exista o legatura intre ce se intampla in Italia si in Portugalia, in sensul ca dispar ultimele vestigii conservatoare in societatile occidentale cu cea mai puternica traditie catolica. Aceasta nu pune in discutie importanta civilizationala a catolicismului in aceste state, dar le va elibera de dimensiunea lui dogmatica. Nu este de subestimat nici rolul pe care ultimele evolutii sociale "externe" il vor avea asupra tendintelor de reformare ale catolicismului din interior. Pentru profunzimea acestor evolutii, propun celor interesati lectura exceptionalei reviste Conscience, editata de organizatia Catholics for a Free Choice.
Putem oare vorbi de o paralela intre cele povestite mai sus si ce se intampla in Romania? Ma refer desigur la initiativa de modificare, la noi, a Constitutiei, prin adaugarea unui articol care sa interzica, cum cer initiatorii, casatoria dintre homosexuali. O prima diferenta tine de faptul ca la Roma parlamentarii dezbat un act "care permite", la Bucuresti, unul "care interzice". In chestiuni ce privesc drepturile omului, distinctia nu e deloc una oarecare. O alta diferenta priveste actorii. Benedict al XVI-lea a exprimat pozitia de principiu a Vaticanului. In Romania, preotii cultelor au strans semnaturi de la enoriasi. Or, in Romania preotii sunt platiti de la bugetul de stat. Asistenta este insa data pentru indeplinirea ritualurilor de care are nevoie populatia, nu pentru punerea sub presiune a autoritatilor publice. E ca si cum politistii ar aduce protestatari in fata Palatului Victoria. Implicarea preotilor in aceasta initiativa face si mai dramatica chestiunea intruziunii cultelor in viata statului. Sustinerea financiara a cultelor de catre stat este incompatibila cu aspiratiile politice ale acestora.