Expertii Comisiei Europene vor veni la Bucuresti, la 19 februarie, pentru a discuta cu reprezentantii Ministerului Finantelor despre taxa de prima inmatriculare auto, a anuntat purtatorul de cuvant al Guvernului, Camelia Spataru.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, ieri, ca sustine in continuare mentinerea taxei de prima inmatriculare si a dat exemplul Germaniei, care a luat decizia de a proteja constructorii locali, fata de solicitarea Comisiei Europene de reducere a emisiilor poluante.
"Ieri (n.r. - marti) am aratat membrilor Cabinetului cum este pusa problema taxei de prima inmatriculare in tarile membre UE. Este vorba de modul in care a reactionat cancelarul Germaniei, Angela Merkel, fata de intentia presedintelui Comisiei Europene de a impune o limita maxima in privinta noxelor emise de automobile si anume de 120 de grame de CO2/km. Dupa anuntarea acestei intentii, cei cinci constructori germani au trimis o scrisoare cancelarului, care este un suporter drastic al protectiei mediului, invocand pierderea a zeci de mii de locuri de munca. A doua zi, Angela Merkel a spus ca punctul de vedere al constructorilor este corect", a afirmat Tariceanu. El a aratat ca este normal ca fiecare stat sa-si apere interesele in fata Comisiei Europene. "Nu trebuie considerat ca tot ceea ce spune Comisia Europeana este de nediscutat", a spus premierul.
Seful Executivului a aratat ca introducerea taxei de prima inmatriculare va contribui la protectia mediului, la asigurarea locurilor de munca din sectorul productiei auto autohton si la atragerea de venituri suplimentare la buget.
UE vrea reducerea emisiilor automobilelor
Comisia Europeana a prezentat, miercuri, o strategie ampla privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale autovehiculelor, care prevede scaderea limitelor admise, dar initiativa a fost criticata de unii producatori auto.
Conform reglementarilor, constructorii auto vor fi obligati sa reduca emisiile de dioxid de carbon ale vehiculelor noi, comercializate in UE, la un nivel mediu de 130 de grame pe kilometru, pana in 2012. In prezent, cantitatea medie se plaseaza la circa 163 de grame pe kilometru.
Directorul general al Automobile Dacia a aratat saptamana trecuta ca, in cazul reducerii la jumatate a taxei de prima inmatriculare, productia companiei s-ar diminua cu 30-35%, ceea ce va determina o scadere cu 30% a productiei furnizorilor de subansamble si disponibilizarea a 6000 de angajati din reteaua comerciala. De asemenea, grupul francez Renault ar putea sa renunte la o serie de investitii programate pentru piata romaneasca, daca vanzarile Automobile Dacia in Romania se vor reduce la jumatate.
Taxa de prima inmatriculare in Romania a fost introdusa la inceputul acestui an, motivul invocat de autoritati fiind acela ca vor sa limiteze importul de masini poluante, dupa aderarea la Uniunea Europeana. Comisia Europeana a criticat insa aceasta decizie, considerand ca nivelul ridicat al taxei pentru masinile vechi de import reprezinta o discriminare.
n
Pregatiri de greva la Dacia
Sindicalistii de la Automobile Dacia au decis sa inceapa strangerea de semnaturi pentru declansarea grevei, la sfarsitul lunii, nemultumiti de oferta administratiei de crestere salariala cu 80 de lei pentru fiecare angajat, acestia cerand o majorare corelata cu productivitatea. Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical (BNS), unde este afiliat Sindicatul Automobile Dacia, a declarat, pentru Mediafax, ca angajatii companiei considera oferta administratiei neserioasa si cer ca majorarea salariala sa fie corelata cu productivitatea, care in 2006 a crescut cu 180% fata de 2005, compania avand un profit net de 100 de milioane de euro. Reprezentantii administratiei au oferit o crestere de 80 de lei de la 1 ianuarie 2007 pentru toti salariatii, plus o crestere individuala de maximum 1,5%, prin negociere directa, si 20 de lei lunar participare la profitul obtinut de societate in 2006. Potrivit lui Costin, oferta administratiei nu acopera decat inflatia, reprezentand intre 5-6%. Pe de alta parte, salariatii au dreptul, prevazut in contractul colectiv, la 2,6% din profit. "Toti cei 11.000 de salariati de la Dacia Renault au contribuit prin munca lor la profitul de peste 100 de milioane de euro net realizat de companie in anul 2006. Administratia incearca sa para darnica oferind aceasta participare la profit, insa este dreptul salariatilor, sunt bani munciti, rezultatul muncii lor de anul trecut", a spus Costin.
Sindicatul Automobile Dacia si-a exprimat disponibilitatea de a participa la negocieri cu reprezentantii administratiei pe perioada in care vor face demersurile pentru declansarea grevei. (C.P.)