Birocratia si lipsa de comunicare dintre autoritati si cetateni au facut ca noile reguli din Codul Fiscal sa devina un cosmar, cel putin pentru detinatorii de masini achizitionate in leasing. Acestia au fost nevoiti sa se calce practic in picioare
Birocratia si lipsa de comunicare dintre autoritati si cetateni au facut ca noile reguli din Codul Fiscal sa devina un cosmar, cel putin pentru detinatorii de masini achizitionate in leasing. Acestia au fost nevoiti sa se calce practic in picioare, de cateva zile, ca sa declare masina la ghiseele Directiilor de taxe si impozite. Panica este cu atat mai mare cu cat amenzile pentru nedeclararea in termen a bunului sunt usturatoare.
In Bucuresti, asa cum ati putut citi si in ziarul nostru de ieri, posesorii de masini in leasing isi vor putea declara bunurile inclusiv in luna februarie, fara sa fie sanctionati pentru intarziere. Potrivit lui Stelian Negrea, purtator de cuvant la Ministerul Finantelor, autoritatile locale au posibilitatea lagala de a prelungi acest termen. Mariana Nica, directorul DITL din cadrul Primariei Sectorului 3 al Capitalei, ne-a explicat, ieri (inregistrare audio pe site), ca detinatorii contractelor de leasing nu au avut timp fizic pentru a-si inscrie masinile in termenul prevazut de lege. "Cei care nu isi vor depune la timp declaratiile de impunere vor fi sanctionati doar cu avertisment, avand in vedere faptul ca a fost prevazut un termen mult prea scurt in lege, adica 31 ianuarie. De fapt, nu a existat timpul fizic necesar inscrierii tuturor detinatorilor de masini in leasing, asa ca nu este vina lor, vom sanctiona aceasta doar cu avertisment, pana la sfarsitul lunii februarie. (...) Este greu sa-i trimit acum acasa pe cei care sunt la cozi, nu s-a stiut - nici noi n-am stiut - ca va fi asa o aglomeratie. Sa vina cat se poate de organizat, dar nu in ultimele zile, ca de obicei", ne-a precizat dir. Nica.
Practic, cei aproximativ 600.000 de titulari de astfel de contracte au avut la dispozitie, in aceasta luna, 21 de zile lucratoare pentru a declara asemenea bunuri. Daca impartim in mod egal numarul lor la cele sase sectoare, rezulta cate 100.000 de contribuabili pe sector, ceea ce inseamna ca aproape 5000 de persoane ar fi fost, zilnic, la cele trei sedii de Directii de impozite si taxe aferente fiecarei primarii - numar imposibil de "rezolvat", oricata bunavointa ar fi avut personalul acestor institutii.
Termen prelungit in functie de sector
Pentru a evita aglomeratiile de la ghisee, Directiile de Impozite si Taxe Locale au prelungit programul de lucru, iar primarii de sector au decis ca termenul de primire a documentelor sa fie prelungit si in luna februarie. Totusi, fiecare edil de sector isi impune propriile reguli, astfel ca, in Sectorul 1, prelungirea termenului este pana pe 10 februarie, in Sectorul 2 - pana sambata, 3 februarie, ora 14.30, Sectorul 3 - pana la sfarsitul lunii, Sectorul 4 - pana la jumatatea lui februarie, iar Sectoarele 5 si 6 nu au anuntat un termen precis.
Societatile de leasing sustin ca si-au anuntat clientii
Majoritatea reprezentantilor firmelor de leasing afirma ca si-au informat clientii in legatura cu faptul ca trebuie sa-si declare contractul de leasing la administratiile fiscale locale. Mai mult, in unele orase, autoritatile locale au anticipat aceasta problema si au cerut liste cu utilizatorii de bunuri in leasing. "S-a luat o decizie la nivelul asociatiei de a face obligatorie aceasta informare catre utilizatori. In plus, noi am comunicat si unor consilii judetene lista cu utilizatorii, la nivelul acelor municipalitati care au cerut acest lucru. De exemplu, Clujul a facut acest lucru. Primaria Cluj a trimis catre marii finantatori in leasing o cerere prin care cereau sprijin - o lista cu toti utilizatorii", ne-a declarat secretarul general al Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare, Adriana Ahcilariu. Pe de alta parte, si reprezentantii firmelor de leasing sunt de acord ca termenul pentru inscrierea bunurilor finantate este mult prea scurt. "Utilizatorilor li s-au cerut si o serie de acte pentru declararea bunului, pe care fie le-au avut, fie nu le-au avut, fiind nevoiti sa le adune. Termenul a fost foarte scurt", este de parere Cristina Chivulescu, de la Romstal Leasing Constanta. Documentele ce trebuie sa insoteasca declaratia fiscala sunt: copie a contractului de leasing, documentul de atribuire a codului de identificare fiscala, copie a certificatului de inmatriculare in cazul contractelor incheiate pana la finele lui 2006, respectiv copia procesului verbal de predare-primire pentru cele in derulare din 2007.
Rata la leasing nu scade
Plata impozitului la masina direct de catre detinator, si nu de finantator, ca pana la 31 decembrie 2006, nu va duce la o micsorare a ratei la leasing, deoarece impozitul se factura separat. "In legea leasingului si in normele BNR se stipuleaza foarte limpede ca rata de leasing nu poate sa cuprinda decat principalul sumei finantate plus dobanda plus TVA. Impozitul era facturat separat. Erau mai multe proceduri; unele societati de leasing achitau toate costurile bunului respectiv, inclusiv amenzi, si apoi le refacturau trimestrial sau la sfarsitul anului, si spuneau clientului, cu dovada, ce reprezinta sumele respective (clientul trebuia ca, pentru orice intermediere de genul acesta sa achite TVA), sau altele trimiteau factura cu factura, iar clientii trebuiau sa le achite intr-un termen scadent agreat de comun acord", a afirmat Adriana Ahcilariu.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.