Luni, ARACO a prezentat o analiza deosebit de interesanta. Atat de interesanta si in special atat de utila incat oricand poate deveni proba intr-un proces. Guvernul, ca gestionar al bugetului de stat, chiar are o problema cu acest document care atest
Luni, ARACO a prezentat o analiza deosebit de interesanta. Atat de interesanta si in special atat de utila incat oricand poate deveni proba intr-un proces. Guvernul, ca gestionar al bugetului de stat, chiar are o problema cu acest document care atesta stintific ca statul nu-si respecta relatia contractuala cu cetateanul. Stie, insa, foarte bine sa ceara si sa inventeze taxe aberante, dar in schimbul acestora nu ofera mai nimic, cu exceptia vesnicelor promisiuni. Despre ce este vorba. In studiul amintit, specialistii Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii au demonstrat ca proprietarii care circula pe drumurile Romaniei inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro prin cresterea consumului de combustibil determinata de starea precara a infrastructurii rutiere. Numai in Bucuresti valoarea pierderilor se ridica la jumatate de milion de euro pe zi. Atentie, aceste pierderi se refera strict numai la cele provocate de consum, fara a se mai lua in calcul daunele survenite ca urmare a gropilor din carosabil.
Nu este asa ca este interesanta analiza? Daca lucrurile stau asa, atunci de ce platim atatea taxe de drum? O intrebare la care nu primim raspunsuri, ci doar promisiuni, asa cum mai mentionam. Este dreptul fiecarui guvern sa instituie o anume taxa pentru un scop precis. Aceasta inseamna ca intre stat si cetateanul contribuabil este incheiat un contract ferm. Un contract impus pentru ca nu se tine cont de libera vointa a partilor contractante. Cetateanul este obligat sa plateasca nu una, ci doua taxe de drum, una inclusa in pretul benzinei, iar cealalta sub titulatura de rovinieta, iar statul se obliga ca din banii colectati sa administreze eficient reteaua de drumuri, sa o reabiliteze si sa o extinda. In teorie, totul este corect si frumos. In practica, lucrurile nu stau chiar asa. Realitatea? Fara a mai pune la socoteala daunele provocate de carosabilul erodat, proprietarii de autoturisme suporta pierderi de 1,5 milioane de euro pe zi din cauza cresterii nivelului consumului de carburanti. De aici, influente pe orizontala. Creste consumul, creste costul transportului, cresc preturile produselor, cresc costurile de productie cu amprenta asupra competitivitatii si, de aici, alte pierderi in buzunarul consumatorului final. De ce acest lucru? Pentru ca cetatenii finanteaza bugetul de stat destinat drumurilor, iar statul, ca gestionar, foloseste acesti bani in alte scopuri, altele decat cele "contractuale". Nu spunem noi acest lucru, ci chiar beneficiarii de fapt ai acestei finantari. "Aceasta institutie (Administratia Nationala a Drumurilor) este cea care trebuie sa reabiliteze, sa construiasca si sa organizeze licitatii. Dar banii destinati acestor activitati se duc pe lucruri deloc prioritare, cum ar fi camerele video si cantare mobile. AND trebuie sa administreze drumuri, nu spagi" - declara Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport. Daca lucrurile stau asa, iar statul, prin institutiile sale, iroseste bani publici in alte scopuri decat cele enuntate in legile sau ordonantele prin care au fost impuse aceste taxe, inseamna ca, in mod normal, acesti bani trebuie returnati contribuabililor. Proportional cu gradul de acoperire in bani a prestatiilor pentru drumurile publice. Cetateanul trebuie sa stie de ce da aceste taxe si mai ales sa beneficieze de servicii in echivalent. Proprietarii de autovehicule apar in acest caz ca platitori de taxe originale. Pe langa taxa de prima inmatriculare, o taxa contestata si cosmetizata cu fard ecologic, impozite pe proprietate, doua taxe de drum, mai trebuie sa achite si datoriile rafinariilor fata de defuncta Bancorex, acel celebru cent pe litru de carburanti, bani care, sincer, nimeni nu stie unde se duc. Anual se strang in mod inechitabil mari sume in bugetul de stat, dar prestatia pentru acesti bani este lamentabila. Mai mult, provoaca pagube financiare majore nu doar transportatorilor, ci ansamblului macroeconomic. Corect si legal ar fi ca proprietarii sa fie despagubiti, pentru ca pe banii lor isi distrug masinile pe drumurile "finantate" si se vad pusi in postura de a cheltui mai mult pe carburanti. Nu vad niciun impediment sa se ajunga in instanta. 547 de milioane de euro pierderi anuale cauzate de starea drumurilor nu reprezinta o suma modesta, sunt bani care ar fi trebuit sa se regaseasca in investitii, si nu in consum. Dar suntem in Romania, unde functioneaza excelent formula "Cere si nu ti se va da".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.