"Mopedul" care te face pieton nu exista in DEX
Potrivit actualelor chestionare, un sofer care conduce o Dacie si incearca sa-si recupereze permisul trebuie sa stie cu ce lumini trebuie prevazut un moped sau cum trebuie semnalizat un camion sau un tractor. Desi el n-are nici o legatura cu mopedul sau cu camionul, nu conduce nici unul dintre acestea. El trebuie sa stie regulile pentru categoria B. Pentru ca permisul pentru aceasta categorie incearca sa-l recupereze. Si o masina din aceasta categorie conduce. Nu-l intereseaza categoria A din care fac parte mopedele si motocicletele. Pentru ca nu le conduce. La fel cum nu conduce nici camion sau tractor. Ci doar un autoturism din categoria B.
Marea majoritate a celor carora le-a fost suspendat permisul auto si trebuie sa sustina un examen si sa-l promoveze pentru a-l recupera sunt revoltati de modalitatea de alcatuire a chestionarelor. Unii dintre acestia n-au de ce sa fie nemultumiti deoarece nu stiu nici cele mai elementare reguli de circulatie. Insa, supararea celor mai multi dintre soferi este justificata. Considera ca este normal sa cunoasca prevederile Noului Cod Rutier pentru a-si recupera permisul. Nu se plang daca pica examenul din cauza slabelor cunostinte. Dar nu au cum sa nu fie nemultumiti atunci cand sunt intrebati de mopede, motociclete si tractoare, cand ei conduc un autoturism din categoria B. Nu vad logica si rostul acestor intrebari. Doar daca nu se incearca "tragerea pe dreapta" a cat mai multor masini pentru decongestionarea traficului sau introducerea de taxe pentru sustinerea examenului. Atunci intrebarile din chestionar din alte categorii decat cea pentru care se da examenul ar avea o explicatie.
Testele se modifica
Comisarul-sef Gino Bosman, adjunctul sefului Directiei Politiei Rutiere din cadrul IGP, ne-a declarat ca in prezent se analizeaza aceasta problema, existand posibilitatea ca testele sa fie revizuite. "Avem in vedere modificarea testelor", a declarat Bosman. De altfel, ofiteri din conducerea Politiei Rutiere ne-au declarat ca saptamana viitoare se vor modifica chestionarele, astfel incat intrebarile sa fie numai din categoria pentru care se da examenul si nu din alta categorie. In ceea ce priveste introducerea unei taxe pentru examenul de restituire a permisului, comisarul Gino Bosman a declarat ca nu se are in vedere asa ceva.
Cuvantul de ordine: respins
Aglomeratie mare ieri la Udriste, acolo unde se sustine examenul pentru recuperarea permisului auto. Mai tineri, mai batrani, unii la prima incercare, increzatori, altii resemnati, dupa trei-patru tentative esuate.
Din cladire iese un politist. Tine in mana cateva hartii. Brusc se face liniste. Se anunta rezultatele. Primii cinci sunt respinsi. Urmeaza un admis. Alta serie de respinsi. Mai mult de jumatate din seria respectiva au picat. Vor trebui sa revina zilele urmatoare. "Asta e bataie de joc. E a patra oara cand dau. Prima data am picat pe bune. Nu prea mai stiam regulile. Nu mi-a convenit, dar asta e. Eu eram singurul vinovat. Ma prinsese cu viteza si mi-a suspendat permisul. Am venit la examen si pentru ca n-am stiut, nu l-am luat. A doua oara am gresit la punctele de amenda. Am intrebat de curiozitate un politist de ce trebuie sa stiu cate puncte iau daca nu acord prioritate. Poate nu ma intereseaza cu cate puncte se sanctioneaza. Eu stiu foarte bine cum e cu prioritatea. Daca incalc acest lucru, asta e. Platesc, ca doar nu m-a pus nimeni. Da' de ce tre sa stiu cu cate puncte se sanctioneaza? Politistul mi-a spus ca e interesul meu sa stiu punctele, ca sa nu ma pacaleasca organul. Si el zambea cand mi-a raspuns. A treia oara chiar am fost revoltat. Stii de ce am picat? Pentru ca n-am stiut cum se semnalizeaza un moped, cum e cu camioanele si motocicletele. Pai ce treaba am eu cu mopedele? Eu am o Dacie. Asta e la categoria B. Si nu ma bate gandul sa ma fac tractorist rutierist sau sa ma plimb cu motorul. Eu inteleg sa fiu pieton daca nu stiu regulile de circulatie. Dar nu inteleg lucrurile absurde. Acum dau a patra oara. Am invatat si de mopede. Acum e posibil sa ma intrebe de tramvaie", spunea unul dintre cei care asteptau sa intre la examen.
In sediul de la Udriste alta serie intra la examen. Iar alti pietoni sunt in asteptare. Un tanar de aproximativ 24 de ani poarta o discutie cu doua fete. "Ma, eu nu cred ca iau nici acum. E a doua oara. Sunt sanse mici sa iau. N-am invatat. Da' nici nu ma grabesc prea rau, ca oricum mi-a luat tata masina de cand am ramas fara permis ca am trecut pe rosu. Da uita-te la ala (n.r.- arata spre un barbat care are aproape 40 de ani). E sofer la o firma de curierat. I-au luat permisul pentru viteza. Omu ala lucreaza de cinci ani ca sofer. Si pana acum a picat de trei ori examenul. Daca nici el nu stie Codul, atunci cine-l mai stie. Ramane fara paine pentru ca nu a stiut niste intrebari aberante din alte categorii. E bataie de joc".
Trecerea pe rosu
Potrivit Noului Cod Rutier, le va fi suspendat permisul pe 30 de zile soferilor care vor fi prinsi depasind coloanele de masini oprite la semafor sau la trecerile la nivel cu calea ferata, nu acorda prioritate pietonilor sau autoturismelor care au acest drept, trec la culoarea rosie a semaforului, nu respecta regulile privind depasirea sau semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier. Soferii mai pot ramane fara permis pentru o perioada de 30 de zile daca au savarsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare si pentru o perioada de 60 de zile in cazul in care cumuleaza, din nou, cel putin 15 puncte de penalizare in urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce.
Permisul poate fi suspendat pentru 60 de zile daca prin nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depasirea sau trecerea la culoarea rosie a semaforului s-a produs un accident de circulatie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale. Tot cu 60 de zile de suspendare se pedepseste nerespectarea interdictiei temporare de circulatie instituite pe un anumit segment de drum public, nerespectarea regulilor de circulatie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea intr-o astfel de coloana sau circulatia pe sens opus, cu exceptia cazurilor in care se efectueaza regulamentar manevra de depasire. Soferii nu trebuie sa uite ca suspendarea dreptului de a conduce poate ajunge la 90 de zile in cazurile de conducere sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie infractiune, de conducere a unui vehiculul cu defectiuni grave la sistemul de franare sau la mecanismul de directie, constatate de politia rutiera impreuna cu specialistii Registrului Auto Roman, de neoprire la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate sau in curs de coborare ori cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune.
La Arad doar 8% au promovat testul
Soferii aradeni au trecut si ei prin febra examenului de legislatie rutiera, insa doar opt la suta dintre cei care au sustinut testul pentru recuperarea permisului, in ultimele trei saptamani, au reusit sa-si recupereze documentele. Potrivit Mediafax, cateva sute de persoane s-au prezentat, de la inceputul acestui an, la sediul Politiei Rutiere Arad pentru a fi testate in vederea recuperarii permiselor suspendate, insa doar cateva zeci de persoane au reusit sa raspunda corect la intrebarile din testele grila. "Procentul de promovabilitate este neasteptat de mic in judet, de numai opt la suta, ceea ce arata ca multi soferi nu sunt pregatiti corespunzator si isi pierd permisele pe buna dreptate", a declarat, ieri, Camelia Tuduce, purtatorul de cuvant al IJP Arad, pentru Mediafax. Soferii aradeni care raman fara permise in trafic trebuie sa sustina un examen pentru recuperarea acestora la sediul Politiei Rutiere Arad, dupa 15 zile de la sanctiune. In cazul in care nu raspund corect la minimum 13 intrebari din cele 15 ale testului grila, ei nu-si redobandesc dreptul de a circula cu autoturismele drumurile publice, avand insa dreptul de a reveni la o noua examinare. (O.R.)
Sute de sibieni repetenti
Politistii din Sibiu au suspendat 576 de carnete de conducere de la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier si doar 14 soferi au reusit sa isi redobandeasca permisul dupa sustinerea examenului teoretic. "De la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier si pana in prezent s-au organizat trei sesiuni de examinari pentru redobandirea carnetului de conducere retinut in vederea suspendarii. De fiecare data rezultatele au fost foarte slabe, pana acum doar 14 persoane reusind sa intre din nou in posesia carnetului de conducere", a declarat, ieri, subinspector Bogdan Maxim din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Sibiu. Potrivit Mediafax, slaba pregatire a soferilor referitoare la cunoasterea teoretica a normelor rutiere se reflecta si in numarul mare de accidente rutiere cu victime sau numai cu pagube materiale care se produc in judetul Sibiu. La ultima sesiune de examinari 12 persoane din 60 au luat carnetul de conducere. Restul mai au o sansa in cursul saptamanii viitoare. (Oana ROTARU)
Testari electronice pentru obtinerea permisului
Autoritatile din judetul Alba intentioneaza sa introduca testarea computerizata a candidatilor care doresc sa obtina permisul de conducere, fapt ce va permite ca fiecare candidat sa sustina testul de legislatie rutiera pe calculator si sa primeasca imediat rezultatele. De asemenea, testarea electronica ar elimina orice suspiciune cu privire la rezultatul examenului. Seful administratiei judetene, Cosmin Covaciu, a spus ca doreste ca Alba sa fie primul judet care implementeaza acest sistem, iar in acest sens a dispus amenajarea unor sali speciale in demisolul sediului Prefecturii unde sa se desfasoare testarile. Totodata, acesta a adaugat ca autoritatile din Alba vor ca de la 1 februarie sa introduca, cel putin experimental, testarea electronica a candidatilor care doresc sa obtina permisul de conducere. (O.R.)