Eddie Lee se uita la TV, zilnic, pe telefonul sau mobil. Consultantul financiar este unul dintre cei 700.000 de abonati ai serviciului de televiziune prin broadband (internet in banda larga), oferit de PCCW Ltd., fostul operator monopolist de telefonie fixa din Hong Kong, care este acum cel mai mare furnizor de televiziune prin internet (IPTV) din lume.
Drept bonus, PCCW i-a oferit lui Lee un telefon mobil care ii permite sa acceseze serviciul de televiziune prin internet de oriunde este posibil, respectiv din orice loc in care exista conexiune broadband wireless (fara fir - n.r.). "Vreau sport si informatii financiare. imi plac ofertele ca la carte si faptul ca pot sa efectuez plata per canal", spune Lee, 33 de ani, cu entuziasm.
Serviciul IPTV este vazut de operatorii de telefonie fixa drept o sursa de venituri si o oportunitate de a atrage din timp utilizatorii de telefonie fixa, care migreaza catre serviciile mobile. Daca acest tip de consum de televiziune, prin internet, se afla intr-un stadiu timpuriu la nivel mondial, in Hong Kong devine treptat o realitate.
Dupa trei ani de la lansare, peste 10% din populatia bogata din Hong Kong foloseste serviciul oferit de PCCW, iar IPTV ii sufla deja in ceafa serviciului traditional de cablu. Analistii previzioneaza ca investitiile in IPTV ar putea fi amortizate anul acesta, din punct de vedere operational.
in momentul de fata, furnizori precum KT Corp din Coreea de Sud, China Netcom sau AT&T Inc. din SUA ataca aceasta piata, dar cei mai multi dintre ei sunt la faza de probe si nu au progresat pana la a face oferte in masa.
Unii analisti citati de Reuters subliniaza potentialul pietei. Numarul abonatilor de IPTV pe plan mondial este estimat sa ajunga la 63 de milioane pana in 2010, fata de cei 2,4 milioane de abonati din 2005, potrivit firmei ce cercetare iSuppli. Acest numar de utilizatori ar trebui sa genereze venituri de peste 27 de miliarde de dolari pana atunci, mai spun analistii citati de Reuters. Dar, in acelasi timp, profitul s-a putea sa nu fie usor de previzionat, din cauza regulamentelor neclare, a tehnologiei imperfecte sau, pur si simplu, din cauza inertiei, mai arata analistii respectivi.
"Piata globala de IPTV este intr-o faza incipienta, chiar daca anumite piete, precum Hong Kong sau Franta, cresc destul de rapid", a declarat Andrew Chetham, analist la firma ce cercetare si consultanta in domeniul tehnologiei Gartner, in cadrul forumului ITU Telecom World 2006 din Hong Kong.
Compania franceza de telecomunicatii Killer Cost, care avea circa 306.000 de abonati la serviciul de televiziune prin broadband pana la data de 30 iunie 2006, si operatorul PCCW sunt printre putinii jucatori activi in domeniul IPTV.
PCCW a lansat serviciul Now TV in 2003, iar acesta a castigat un elan considerabil dupa o campanie in care a licitat agresiv pentru preluarea drepturilor exclusive de transmitere a unor programe precum ESPN sau HBO. Anul acesta, PCCW plateste pana la 200 de milioane de dolari (depasind oferta rivalilor de la I-Cable) pentru drepturile locale de transmisie a trei sezoane de fotbal din English Premier League, incepand cu 2007. Astfel, transmisiunile care atrag audienta sunt costisitoare, comenteaza Reuters.
Unii analisti considera ca operatorii IPTV fara experienta se afla de multe ori in dezavantaj, in cadrul licitatiilor, in raport cu jucatorii traditionali din audiovizual. in Japonia si Coreea de Sud de pilda, distribuitorii de programe populare tind sa fie precauti fata de piraterie si refractari la schimbarea modelului clasic de difuzare de programe si incasari din publicitate. in plus, exista si probleme de reglementare: in multe tari, sectoarele media si telecom sunt reglementate de organisme diferite si exista discutii daca IPTV ar trebui definit ca "broadcasting" (audiovizual) sau telecomunicatii.
Anul acesta, Taiwan a facut primul pas in a contopi organismele de reglementare a domeniilor media si telecom, intr-o comisie nationala unica, National Communications Commission. Totusi, acest lucru a facut mai mult rau decat bine celui mai mare operator telecom din Taiwan, Chunghwa Telecom, nevoit sa lanseze platforme noi, care sa le permita abonatilor altor retele de broadband sa poata beneficia de serviciile sale.
IPTV s-a aratat nepromitator pe acele piete unde prezenta cablului este puternica, spun analisti citati de Reuters. in Coreea de Sud, operatorii de cablu domina piata televiziunii tip pay-TV si totalizeaza 14 milioane de abonati, ce reprezinta in jur de 80% din gospodarii. Venitul mediu de baza pe abonat poate cobori pana la 5.500 de won (sase dolari), ceea ce face trecerea in masa la IPTV destul de improbabila.
in Europa, operatorii de IPTV se confrunta cu alte provocari, ce tin de retelele de fibra. Swisscom, primul operator telecom european care a adoptat IPTV, s-a lovit de mai multe obstacole tehnice in incercarea de a oferi televiziune de inalta calitate prin cablurile clasice de telefon, din cupru. Acest lucru a intarziat cu aproape un an lansarea propriului serviciu Bluewin TV (care ofera televiziune prin cablu broadband). Swisscom a fost nevoit sa investeasca 600 de milioane de franci elvetieni (aproape 373 de milioane de euro) in upgradarea unei retele in banda larga (broadband).
"Nu exista profitabilitate imediata in afacerile IPTV", a comentat analistul asiatic Shirley Tse. "De unul singur, IPTV nu justifica banii si de aceea trebuie exploatat impreuna cu internetul broadband", a conchis Tse.