Telespectatorul autohton e ahtiat dupa stiri si se uita la televizor neselectiv, in vreme ce europenii prefera filmele si se orienteaza mai frecvent dupa ghidurile tv.

Aproape trei sferturi dintre romani prefera sa urmareasca emisiunile de stiri, in timp ce peste jumatate dintre occidentali sint mai degraba amatori de filme artistice, arata un sondaj european realizat de compania UPC la finele anului trecut. In plus, 86% dintre pensionarii autohtoni sint fani infocati ai programelor de actualitati, in timp ce mai mult de jumatate dintre europence deschid televizorul doar de dragul fictiunii.

Europeni salvati pe recorder

Posturile nationale nu prea sint la mare cautare in Europa. In Romania, sase romani din zece se relaxeaza privind emisiunile posturilor comerciale autohtone. Apoi telespectatorii de la noi sint mai putin cosmopoliti decit vecinii din Uniunea Europeana, care prefera, intr-o pondere dubla, posturile straine.

Sondajul realizat de UPC demonstreaza ca romanii se uita la televizor fara sa selecteze emisiunile, pe cind ceilalti europeni consulta frecvent programul tv. Astfel, doi europeni din cinci citesc zilnic reviste tv, numarul romanilor care rasfoiesc acelasi tip de publicatii fiind redus la jumatate.

Selectivitatea consumatorilor media occidentali e confirmata de cei aproape jumatate dintre europeni care inregistreaza emisiunile preferate cind nu au timp sa le prinda in direct, romanii care apeleaza la recorder pentru emisiunile pierdute fiind de doar 5%.

Romancele se uita la patinaj

Atunci cind vine vorba despre politicile media, romanii impartasesc aceeasi mentalitate cu occidentalii. Un telespectator din doi crede ca el este cel care ar trebui sa decida ce sa se dea la televizor, doar 15 procente increzindu-se in gustul realizatorilor de programe. Evenimentul anului trecut a fost Cupa Mondiala de Fotbal, cred majoritatea respondentilor.

Lucrul nu este de mirare, deoarece aproape jumatate dintre europeni spun ca urmaresc emisiunile sportive doar pentru fotbal, echipa de fotbal a Frantei fiind cea mai iubita de microbistii din fata televizoarelor. Barbatii romani sint fani si mai infocati, 64% urmarind transmisiunile meciurilor cu balonul rotund. Ei trebuie sa se impace cu sotiile lor, care opteaza pentru patinaj (41%). Interactivitatea emisiunilor tv lasa inca de dorit, doar 14% dintre romani afirmind ca trimit din cind in cind SMS-uri pentru emisiunile in direct. Sondajul UPC a fost realizat pe 6.000 de participanti din 11 tari europene in lunile octombrie-noiembrie ale anului trecut.