Sistemul de jecmanire a cetatenilor romani si straini, care trec prin punctul de frontiera Giurgiu, sistem pus "pe roate" de catre Consiliul Local si Primaria Giurgiu in urma cu trei ani, a generat marti prima revolta a cetatenilor fortati sa plateasca taxe exorbitante, pentru a intra sau a iesi din Romania. Revolta nu a venit insa din partea romanilor, ci a camionagiilor turci, care au refuzat sa plateasca cei 200 RON ceruti de edilii municipiului Giurgiu, pentru asa-zisele "taxa de tranzit" si "taxa ecologica si de salubrizare". Circa 40 de TIR-uri turcesti au blocat "Podul Prieteniei" si portiunea de sosea din vama, si au refuzat sa plateasca "taxa pe hotie", avertizand ca vor sta pe loc cu zilele.
Soferii turci au declarat ca autoritatile romanesti practica - chiar si dupa ce tara noastra a intrat in UE - taxe care nu se intalnesc in nici o alta tara europeana si ca sunt furati la drumul mare, prin faptul ca nu li se permite intrarea sau iesirea din tara daca nu platesc.
ZIUA a devoalat inca din vara sistemul mafiot de la Vama Giurgiu, prin care sunt talhariti lunar 30.000 de romani si 25.000 de cetateni straini, obligati sa achite o serie de taxe nejustificate, sub sanctiunea interdictiei intrarii sau iesirii din tara. Amintim ca prin Ordonanta de Guvern 86/2002, care a infiintat ghiseul unic la punctele de frontiera romanesti, s-a decis ca birourile vamale sa incaseze toate taxele care se impun la trecerea frontierei, indiferent daca acestea sunt impuse de stat sau de administratia locala. Efectul pervers al ordonantei a facut ca Primaria si Consiliul Local Giurgiu sa instituie imediat, printr-o hotarare de CL, doua taxe: "taxa de tranzit" si "taxa de ecologie si salubrizare", care pleaca de la circa 45 RON, fiecare, in cazul unui autoturism, pana la circa 100 RON, fiecare, in cazul unui camion sau autocar. Astfel, de circa trei ani, vamesii si politistii de frontiera au actionat prin punerea barierei in fata oricarei persoane care s-a impotrivit platii. Uriasele sume spoliate lunar de la cetatenii care tranziteaza Giurgiul n-au nici un corespondent in realitate. Un giurgiuvean nu plateste intr-un an pentru gunoiul menajer, cat se percepe unui sofer doar pentru ca trece prin oras, iar cat priveste starea drumurilor, acestea sunt proaste, nemarcate si pline de gunoaie pe margini. La intrarea in tara, mii de soferi care vor sa ia drumul Capitalei, nimeresc prin satele vecine datorita lipsei indicatoarelor rutiere. Este limpede ca banii stransi au o alta destinatie. Vamesii ca si politistii de frontiera sustin ca ei nu au nici o vina, fiind obligati prin OG 86/2002 sa perceapa taxele si sa le verse ulterior catre CL Giurgiu. Cu toate acestea, desi nici o lege nu da dreptul cuiva sa interzica iesirea sau intrarea in tara a unei persoane pe motiv ca nu plateste o taxa locala, sau nu are bani suficienti s-o plateasca (litigiul putand fi in fapt doar de natura civila, intre cetatean si administratia locala), functionarii statului au dovedit un permanent exces de zel in a sechestra lumea in vama. La nivel local este de notorietate "tovarasia" dintre edilii Gurgiului si sefii vamii si ai politiei de frontiera, vizibila la toate evenimentele care se lasa cu ospaturi. Asa ca nu a sensibilizat pe nimeni faptul ca un drept fundamental al Omului - dreptul la libera circulatie - este ingradit prin biruri abuzive.
Procurorii cu mainile in san
In cei trei ani de existenta a taxelor, zeci de cetateni indignati de sistem au formulat plangeri penale, pentru abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si altele, impotriva edililor care au emis hotararea de consiliu local, dar si a celor care, incasand sume uriase la bugetul Primariei Giurgiu, au schimbat destinatia acestor sume, fiind evident pentru oricine ca banii din taxe nu se regasesc in investitiile din teren, drumurile fiind jalnice si mizere. Toate plangerile penale au fost insa ingropate, procurorii au gasit normala situatia de fapt, iar sistemul hotesc s-a perpetuat pana azi.
Protestul de marti al camionagiilor turci a determinat Primaria Giurgiu sa dea pentru prima data inapoi. A fost trimisa in teren o sefa de la taxe, care a dat dispozitie vamesilor sa-i lase imediat sa treaca pe protestatari, cu titlu de "exceptie". Cand lucrurile s-au linistit, iar vama s-a deblocat, sistemul de biruri a fost reluat.