Companiile de telefonie mobila, retailerii sau agentiile imobiliare stau la coada pentru a lua locul tigarilor de pe panourile publicitare. Piata outdoor ar putea creste in 2007 cu pina la 10%.

Primele zvonuri, aparute in urma cu doi ani, ca producatorii de tigari nu isi vor mai putea face reclama pe panourile stradale incepind cu aderarea la Uniunea Europeana au creat destul de multa panica in rindul agentiilor care inchiriaza spatii publicitare prin intersectii. Se vorbea despre scaderi drastice ale incasarilor si practic despre stagnarea unei industrii aflate de-abia la inceput. Aceasta mai ales in conditiile in care anul trecut tigarile aveau o pondere de aproximativ 19% din piata totala de outdoor. Acum, inainte ca masura sa intre efectiv in vigoare, asteptarile sint extrem de optimiste. Unii actori din piata de profil vorbesc chiar despre „liste de asteptare" cu advertiseri care de-abia asteapta sa iasa tutunul de pe panou pentru a-si putea promova mai usor produsele. „La inceputul anului estimam o scadere a pietei in 2007, avind in vedere faptul ca nu se mai poate face reclama la tigari. Ne gindeam ca reducerea va fi undeva la 10%. Dar lucrul acesta nu s-a intimplat. Nu numai ca s-a umplut golul lasat de produsele din tutun, dar cererea este foarte mare. Mizam pentru 2007 pe o crestere de 8-10% fata de anul acesta", ne-a declarat Raluca Tonciu, Sales Director News Outdoor.

Potrivit estimarilor companiilor de profil, anul trecut advertiserii au cheltuit pe reclamele de pe panourile stradale in jur de 24 de milioane de euro, iar pentru anul acesta companiile mizeaza pe 28 de milioane de euro. „Trendul este unul firesc, dictat de cresterea anuala a bugetelor de publicitate", explica Elvira Munteanu, Chief Operating Officer in cadrul companiei Affichage Romania.

Ce a scos tutunul de pe panou

Printre domeniile care au devenit active pe aceasta piata se numara retailul, industria auto, telecomul, imobiliarele si produsele de larg consum. „Companiile au inceput sa foloseasca outdoorul constant, si nu doar pentru anumite campanii. Astfel, ponderea tigarilor a scazut anul acesta la aproximativ 16%", sustine Tonciu. „Bugetele tobacco au fost an de an mai mici fata de anii anteriori, fiecare companie avind propria strategie de minimizare a eventualelor pierderi materiale in urma interzicerii tutunului pe outdoor. Poate mai afectate vor fi companiile mici sau cele locale, unde bugetele tobacco aveau o pondere mai mare in turnoverul lor", mai spune reprezentanta Affichage.

Interdictii la alcool si tutun Potrivit Legii nr. 457 din 2004, incepind cu 31.12.2006 publicitatea pentru produsele din tutun va fi interzisa atit in presa scrisa, radio, tv, cit si in cinematografe si outdoor. Mai este permisa astfel doar reclama in publicatiile destinate exclusiv profesionistilor din industria tutunului sau in cele care nu au fost editate sau tiparite in tara noastra sau in unul dintre statele membre UE. Incalcarea acestor prevederi se pedepseste cu amenzi cuprinse intre 25 si 500 de milioane de lei vechi. In ceea ce priveste publicitatea la produsele din alcool, conform Legii publicitatii din 2000, este interzisa in incinta institutiilor de invatamint si a celor de asistenta medicala, precum si la o distanta mai mica de 200 de metri de intrarea acestora.