James Bond renunta la gadgeturi si la masini invizibile pentru dragoste patimasa si cafteala cu miinile goale. Adica, dupa 40 de ani, se maturizeaza putin.

Astazi isi are premiera „Casino Royale", cel mai recent film Bond. Dupa ce Daniel Craig si Eva Green, interpretii personajelor principale, au fost atacati din toate partile - ca nu sint megastaruri si ca aparenta lor fizica nu merge la asemenea roluri -, acum critica ii ridica in slavi. „Casino Royale", romanul in care Bond isi face debutul in literatura, a fost deja ecranizat in 1967, cu o abundenta-record de staruri - Peter Sellers, Ursula Andress, David Niven, Woody Allen, Charles Boyer, Deborah Kerr, Orson Welles - care au facut sa para si mai penibil esecul pe toate planurile (critica si spectatori) al filmului.

Muschi si burta

Daniel Craig, oricum clapaug de felul sau, l-a facut pe 007 sa arate ca un boxer trecut de prima tinerete, cu o idee de burtica, antrenindu-se special si indopindu-se cu proteine pentru a obtine acest look. L-a observat si scriitorul Ion Manolescu: „Noul actor mi se pare complet diferit, ca fizionomie si miscare. Exista o dubla tipologie Bond: cea Connery -Moore, adica un barbat dur, mai aspru, putin trecut ca infatisare, dar cu un sarm inegalabil, si cea sportiva, Dalton - Brosnan, un individ care se misca usor intr-o lume plina de pericole si de violenta, datorita lookului atletic. Ultimul interpret nu pare sa se incadreze in nici una. Nu stiu sigur pina nu vad filmul, dar Craig ar putea fi cel mai solid Bond de pina acum". Din punctul de vedere al background-ului social, Ion Manolescu il vede pe Bond ca pe „un gentleman care comite si o mica infractiune". De aceasta data insa, eroului i se ataseaza o provenienta sociala: orfan, clasa muncitoare si fost tinar rebel si inadaptat.

Jos gadgeturile!

Agentul 007 nu are de aceasta data nici masina invizibila, nici ceasuri incarcate cu explozibil si nici arme letale de marimea unui ac. Aspectul „cvasisteroid" al lui Craig se datoreaza faptului ca personajul sau mizeaza 90% pe forta bruta si rezistenta la durere, fapt demonstrat printr-o scena de tortura a partilor moi. De lipsa de gadgeturi sufera si Le Chiffre, principalul oponent al lui Bond, care il chinuieste nu aruncindu-l in ferma sa de crocodili sau cu vreun aparat complicat, ci printr-o metoda foarte cu picioarele pe pamint. Nu e o inovatie neinspirata, crede Andrei Gorzo: „Exista toate semnele ca producatorii au facut un lucru bun. In primul rind, l-au luat pe James Bond din mina adolescentilor si l-au adus inapoi catre adulti. Spun asta in urma alegerii lui Daniel Craig si a trailerului care te lasa sa intelegi ca va fi ceva mai intunecat si mai serios: fara masini invizibile, fara Brosnan". Cit despre cel din urma protagonist, Gorzo afirma ca din cauza seriei in care apare acesta, serie „care a atins virful infantilizarii si al imbecilitatii", si-a pierdut interesul pentru Bond.

Femeile, bata-le vina!

Eva Green mosteneste de la Ursula Andress rolul lui Vesper Lynd si il duce la bun sfirsit, de data asta. E echivalentul feminin al lui Bond, il cucereste si-l are la degetul mic, dar ii rezerva si citeva surprize neplacute.

Profesoara Mihaela Miroiu crede ca, daca paradigma de femei Bond, destul de „cuceribile" pina acum, se va schimba in sensul indicat de „Casino Royale", iar agentului i se va intimpla sa se indragosteasca sistematic, „sint doua chestiuni la mijloc: poate reflecta o anumita doza de adevar in schimbarea relatiilor de putere afectiva intre barbati si femei. Pe de alta parte, poate fi vorba si despre o politica mascata antifeminista la modul la care femeile puternice, care au initiativa, dupa care te poti invirti ca un satelit, cum altadata ele se invirteau dupa el, ajung sa aiba o imagine negativa. Nu stiu care e miza, dar, daca se inseriaza, poate fi oricare dintre cele doua".