Dan Reynolds, designer de litere, explica rolul linotipurilor in branding. El vorbeste saptamina viitoare la BrandCamp, in Bucuresti.

Fie ca sint insirate regulat pe geamul unui magazin sau „fac cu ochiul" consumatorilor compunind marca unei beri, literele sau, mai bine spus, fonturile spun uneori poate la fel de multe ca si cuvintul in sine. De aceea, alegerea unui corp de litera este un pas extrem de important in branding. S-a ajuns chiar la situatia in care stilurile utilizate pentru marcile de bere sa mearga foarte bine si pe corpurile celor care doresc sa se tatueze. „Uneori un text inseamna ceva prin insesi literele care il compun, nefiind un obiect ce trebuie citit, ci unul care trebuie privit", este de parere Dan Reynolds, editor/designer de litere la Linotype. Care sint insa fonturile care au acum cea mai mare priza? „In special pentru prezentare, fonturi ca Fette Fraktur se folosesc pentru titluri de moda veche si reclama la bere. Stilul Wilhelm Klingspor Gotisch™ apare pe multe sticle de vin. Linotext si Old English sint optiuni favorite pentru certificate. Toate acestea pot fi intilnite pe tatuaje peste tot in lume", exemplifica Reynolds.

Heavy metal in ziare

Tot stilurile gotice au prins foarte bine si in ziare. La fel cum sint apreciate si de trupele de heavy metal. „Cultura pop este mai prinsa de stilul gotic decit a fost vreodata, exemplele mergind de la numele ziarelor (ca «The New York Times») pina la logourile trupelor de heavy metal (à la Motörhead) si reclame la incaltaminte sport (nu trebuie sa ne uitam mai departe de recenta campanie publicitara globala a celor de la Reebok, intitulata «I am»)", mai spune designerul de la Linotype.

De unde au pornit fonturile

Geografic vorbind, tiparirea cu linotipuri isi trage originile dintr-un mic oras din Germania numit Mainz, inventatorul lor fiind Johannes Gutenberg. La inceput, multe specimene de tipar aratau ca niste coli uriase pe care un turnator de linotipuri isi expunea paragrafe tiparite cu propriile corpuri de litera la dimensiuni diverse - aproape ca un poster. Treptat au aparut si primele tipuri de litere turnate in plumb, care au fost gotice. De altfel, stilul gotic a ramas extrem de popular printre nemti pina in secolul al XX-lea; incit pina la 1900 majoritatea textelor erau tiparite cu caractere gotice. Abia o data cu era postbelica acest stil a disparut din filonul principal al media germane. In momentul de fata insa, caracterele gotice au revenit, dar sub alte denumiri. „Cel mai remarcabil este faptul ca multe dintre formele de tipar utilizate in stilul gotic sint din nou la dispozitia designerilor in format digital. De exemplu, designul gotic al lui Caslon este cunoscut astazi sub numele de Old English. Linotipurile de la celebra turnatorie din secolul 17, Johann Erasmus Luther, au stat la baza linotipului Luthersche Fraktur. Wittenberger Fraktur are la baza fracturi folosite in Wittenberg in secolele 17 si 18. Fette Gotisch (aldin gotic) si Fette Fraktur sint amindoua interpretari directe ale literelor de tipar care erau extrem de populare in Germania in secolul 19", mai spune Reynolds.

In ultimele doua decenii goticul a avut parte de o revitalizare in ceea ce priveste popularitatea in randul designerilor, in special in America de Nord. Alta este situatia in Europa Centrala, unde popularitatea sa nu este la fel ca in Statele Unite. Revolutia digitala a democratizat stilul gotic: acum oricine isi poate crea propriul stil gotic!