Dorinta de cistig pentru familie, constiinciozitate, farmecul personal definesc femeia de afaceri din Romania.

Romancele sint mult mai dornice sa-si infiinteze propria firma, comparativ cu femeile din UE, dar mai putin active decit americancele sau decit canadiencele. Opinia a fost formulata ieri de Ruxandra Boros, consultant al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare in Europa (OCDE), cu ocazia prezentarii studiului „Antreprenoriatul feminin in Romania". Potrivit consultantului OCDE, proportia firmelor infiintate de femei este in Romania de 36%, cu zece procente peste nivelul intilnit in UE. Fata de SUA si de Canada, proportia din Romania este inferioara, respectiv 49% in prima dintre acestea si 51% in cealalta.

Afacerea, cu sprijinul familiei

Studiul precede conferinta internationala a femeilor-antreprenor ce va avea loc miine la Bucuresti. Evenimentul isi propune sa incurajeze femeile din Romania sa deschida propria lor afacere, spune Mariana Sprinceana, reprezentant al Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici, Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC). Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 1.009 firme de tip SRL si SA, care au femei drept manageri.

Motivul primordial pentru care romancele chestionate si-au infiintat firme l-au constituit, indiferent de marimea firmei sau de domeniul de activitate, necesitatea de a cistiga bani pentru familie si dorinta de independenta financiara, explica autorii cercetarii. Una dintre conditiile importante la demararea afacerii a fost sustinerea primita din partea sotului si mai putin experienta in domeniu. Majoritatea firmelor au fost infiintate de absolvente de studii superioare.

„Este o forta, o dezvoltare exponentiala, deoarece din ce in ce mai multe femei din Romania isi creeaza propriile intreprinderi", observa Ruxandra Boros. Potrivit acesteia, majoritatea firmelor infiintate de femei sint mici, cu mai putin de doi angajati, in timp ce acelea deschise de barbati au mai multi salariati. O alta diferenta mentionata de consultantul OCDE este ca in general „viabilitatea firmelor infiintate de femei este mai mare decit a celor create de barbati".

Dinamice, dar mai putin tenace

Ce ar putea explica aceste diferente? Potrivit initiatorilor studiului, femeile chestionate cred ca avantajele lor sint constiinciozitatea (aproximativ 75% dintre raspunsuri), dinamismul (in jur de 50% dintre raspunsuri, in functie de zona si de sectorul de activitate), aspectul placut si farmecul personal (fiecare cite 30%). Pe ultimele locuri la puncte forte figureaza tenacitatea (pina la 1,2% dintre raspunsuri).

Cit priveste discriminarea, nivelul acesteia este minim, sub 10% dintre respondente afirmind ca au simtit o astfel de atitudine in afaceri. Daca da, atunci discriminarea a fost intilnita la gasirea sau la renegocierea contractelor sau sesizata in cazurile de competitie neloiala. Pe domenii de activitate, cele mai discriminate au fost femeile-manager din agricultura (prejudecati mai raspindite in mediul rural).

O cucerire recenta

Egalitatea celor doua sexe in afaceri este o cucerire recenta chiar in UE, spune Ruxandra Boros. „Problema rolului femeii in economie a fost pusa de-abia dupa 1975, cu ocazia unei conferinte a Natiunilor Unite. In Franta, de-abia dupa 1970 o femeie a putut detine propriul ei carnet de cecuri. Acum asistam la o reechilibrare a rolurilor si exista tendinta renegocierii acestora (in societate si in familie - n.red.)", Ruxandra Boros, consultant OCDE.