Cu 30 de milioane de dolari, 10.000 de tone de otel si 2.000 de oameni iti poti construi un vapor. Daca reusesti sa-l vinzi, te alegi cu un profit de trei milioane de dolari.

Romania si-a pierdut de mult locul in topul celor mai mari flote maritime din lume. A ajuns in schimb sa contribuie la flotele altor tari, nu numai cu nave ruginite, bune de fier vechi, ci si cu vapoare nou-noute, fabricate integral pe santierele noastre.

Primul proiect suta la suta romanesc - atit in ceea ce priveste conceptia, cit si proiectarea, si realizarea - poarta semnatura santierului Naval Constanta (SNC). Este vorba despre construirea tancurilor de produse petroliere si chimice de 41.000 tdw. "Este primul proiect derulat de santier dupa privatizare", ne-a declarat directorul SNC, Radu Rusen.

Construita din otel, o nava cintareste 10.000 de tone. Fiecare ancora are o greutate de 10 tone. La o nava sint montate doua astfel de piese. Lungimea cablurilor electrice care se monteaza pe un vas este de 90 de kilometri. O astfel de nava poate transporta echivalentul a 50 de milioane de litri de benzina.

In prezent, santierul are contractate ferm 17 nave. Prima a fost livrata beneficiarului la sfirsitul lui 2005, iar in 2006 alte trei au fost finalizate. Exista un ritm de doua luni si jumatate intre nave. In constructie se afla, momentan, cinci nave in stadii diferite de realizare, a mai spus Radu Rusen. Procesul de productie al unui petrolier dureaza, in prezent, 16 luni.

Vint bun la pupa

La realizarea unei nave participa 80% din personalul santierului. De la proiectant pina la semnarea protocolului de livrare, aproape 1.400 de salariati ai santierului sint angrenati in aducerea pe lume a petrolierului. Acestora li se adauga alti 800 - 1.000 de subcontractori.

Proiectarea unei nave dureaza un an si jumatate, doi, afirma Rusen. Construirea efectiva incepe cu debitarea tablelor si a profilurilor care intra in compozitia vasului. Vine rindul celor care asambleaza nava in bloc. Dupa ce sectiile sint saturate cu tubulatura, scari, practic cind se creeaza o "felie" completa de nava, produsul se trece printr-o hala moderna de sablare si vopsire in atmosfera controlata. Urmeaza montajul pe doc al navei.

In momentul in care corpul este integral realizat, nava poate fi lansata. Odata ajunsa la cheu, nava ajunge pe mina muncitorilor care lucreaza la finalizarea armarii. Este momentul cind navei i se ureaza "Vint bun la pupa", chiar daca, deocamdata, este vorba doar despre probe pe mare.

Vapor ecologic

Echipamentele montate pe nava permit ca aceasta sa poata naviga in marea libera fara personal la compartimentul masinii si cu un singur om la comanda navei. Pe linga gradul mare de automatizare, petrolierele construite in Santierul Naval Constanta sint singurele nave din tara noastra care respecta cerintele de protectie a mediului, fiind construite in sistem dublu corp. "In zona de marfa exista doi pereti, care formeaza un tanc. In caz de coliziune, nu este afectata zona in care este stocat combustibilul si astfel se reduc foarte mult sansele de poluare marina", asigura Radu Rusen.

30 de milioane de dolari bucata

Costurile construirii unei asemenea nave nu sint deloc mici, ele depasesc 30 de milioane de dolari. Profitul constructorului variaza, la fiecare proiect in parte, intre 5 si 15%, in functie de piata de desfacere si de productivitate.

Directorul santierului spune ca urmatoarea nava va fi lansata la apa la inceputul anului viitor. Ea se va numi Histria Agate. Va continua sirul deschis de Histria Perla, Histria Coral, Histria Amber, Histria Ivory, ultima fiind predata beneficiarului pe 16 octombrie.