Michael Ringier patronul "EvZ", a fost implicat si in Elvetia in scandaluri de presa finalizate cu distrugerea vietilor si carierelor unor oameni * Trustul Ringier a platit o prostituata pentru a compromite un ambasador * Legaturi cu KGB, pe filiera oligarhilor lui Putin, afacere mijlocita de Gerhard Schröder * Conform cotidianelor occidentale, "EvZ" si Ringier au pus in pericol aderarea Romaniei la UE * Elvetianul a fost acuzat ca s-a vandut intereselor politice contra unor avantaje materiale consistente
Elvetianul Michael Ringier, patronul grupului de presa care-i poarta numele si al cotidianului "Evenimentul Zilei", a fost si este implicat in numeroase scandaluri sau afaceri cel putin ciudate in Romania, dar si pe plan international. De la santaj si mituire pana la determinarea unor grupuri intregi de jurnalisti din cadrul ziarelor pe care le patroneaza in Romania sa plece catre alte trusturi de presa. De la publicitatea primita de "Evenimentul zilei" de la firmele statului pana la publicarea, in acelasi cotidian, a unui articol, total neprofesionist, despre o asa-zisa "betiveala" a ministrului Justitiei, Monica Macovei. De la transformarea "Evenimentului zilei" in "goarna" presedintelui Basescu pana la mutarea "Evenimentului zilei", a "Libertatii" si a celorlate redactii si divizii ale Ringier Romania in spatiile ultraluxoase din Pipera controlate de oamenii fostului sef al SRI Virgil Magureanu si ai eminentei cenusii a PSD, deputatul Viorel Hrebenciuc, legati si acestia, prin multe fire, de actualul presedinte al Romaniei. De altfel, nu este exclus ca aceasta interesanta afacere imobiliara sa fie rodul unui imens santaj de presa pus in practica prin intermediul "Evenimentului zilei". Astfel, istoria Ringier in Romania se dovedeste a fi una nu tocmai curata.
Ziarul si scandalul
De altfel, de-a lungul timpului, miliardarul elvetian Michael Ringier, posesorul, impreuna cu familia sa, al unei averi de peste 600 de milioane de dolari, a fost implicat si in diverse scandaluri internationale, direct sau prin intermediul ziarelor pe care le detine. Ceea ce s-a intamplat in Romania, cu plecari in grup ale ziaristilor de la diverse cotidiene, s-a petrecut si in alte parti din Europa de Est unde patronul elvetian s-a implicat in afaceri cu presa. Patronul "Evenimentului zilei" a fost implicat si in patria sa de origine, Elvetia, in santaje de presa finalizate cu distrugerea vietilor si carierelor unor oameni. Este de notorietate internationala scandaloasa "afacere Borer", din vara anului 2002, prin care jurnalistii unui celebru tabloid elvetian care-i apartine lui Michael Ringier, "Blick", au ruinat cariera politica a ambasadorului Elvetiei la Berlin, Thomas Borer-Fielding, prin mituirea si santajarea unei cosmeticiene germane care sa declare ca a intretinut relatii sexuale cu ambasadorul.
EvZ creeaza o imagine anti-romaneasca
O alta decizie ciudata a patronului "Evenimentului zilei" a fost cooptarea fostului cancelar german Gerhard Schröder pe postul de consilier pentru probleme de politica internationala. Suspiciunile asupra acestei miscari provin de la legaturile pe care fostul cancelar social-democrat al Germaniei le are cu presedintele Rusiei, Vladimir Putin, dar si cu oligarhii KGB. Nu mai putin important in suspiciunile asupra lui Schröder este faptul ca politicianul german "adoptat" de patronul "Evenimentului zilei" a fost numit coordonatorul proiectului "North European Gas Pipeline", un "aranjament de afaceri" ruso-german pentru dezvoltarea retelei de gaze, in cadrul caruia rusii au puterea de decizie.
Un alt scandal este cel legat de gazduirea de catre Romania a unor inchisori CIA pe teritoriul sau, amorsat de acelasi ziar elvetian patronat de Michael Ringier. Se dovedea astfel ca in timp ce scotea bani buni din Romania, prin "Evenimentul zilei" si prin celelalte publicatii, patronul Ringier torpila grav credibilitatea Romaniei, ceea ce i-a facut pe analistii de la "Frankfurter Allgemeine Zeitung" sa vorbeasca despre o adevarata "tradare de tara".
Distrugerea ambasadorului Borer
Gafa jurnalistica numita "Betiveala Monicai Macovei", pusa la cale de "Evenimentul zilei" s-a dovedit a nu fi o greseala de moment ci un mod de a face presa in corporatia al carei patron este Michael Ringier. Asta daca ne gandim la un alt scandal in care a fost implicat un alt ziar detinut de Ringier, cotidianul "Blick" din Elvetia. Este vorba de scandalul care a zguduit din temelii diplomatia din Tara Cantoanelor, in primavara si vara anului 2002. Ambasadorul de atunci al Elvetiei la Berlin, Thomas Borer-Fielding, a fost rechemat de la post in urma unui scandal sexual dezvaluit in ziarul "Blick" al patronului Ringier. Cu cateva luni inainte, in aprilie 2002, Borer demisionase din Ministerul Afacerilor Externe de la Berna, intrand in afaceri. Numai ca presupusa sa legatura extraconjugala cu Jamila Rowe, o cosmeticiana berlineza, a fost infirmata tocmai de cea care o relatase cu lux de amanunte ziaristilor, adica de presupusa partenera. Ulterior, aceasta femeie a negat orice relatie sexuala cu ambasadorul elvetian, despre care povestise in editia de duminica a ziarului elvetian de limba germana "Blick". Mai mult, Michael Ringier s-a vazut obligat sa-l demita pe redactorul-sef al revistei, Mathias Nolte, de 49 ani, cat si pe corespondenta sa de la Berlin, Alexandra Wurzbach, care, se spune, o santajase pe Rowe ca sa declare ca ar fi intretinut relatii sexuale cu Borer. In plus, patronul elvetian al "Evenimentului zilei" se pare ca a obtinut tacerea fostului ambasador Borer si l-a convins pe acesta sa renunte la un proces de calomnie contra unei sume in dolari cu multe zerouri in coada. Merita remarcat aici si faptul ca la momentul acelui scandal diplomatic, patronul "Evenimentului zilei" a fost nevoit sa-si ceara scuze pe toate posturile de televiziune din Tara Cantoanelor, sa explice cum a fost posibila o asemenea situatie si, mai ales, sa promita ca astfel de lucruri nu se vor mai intampla. Daca in Elvetia gafele ciracilor sai au fost sanctionate, intr-un fel, scandalul romanesc "Betiveala Monicai Macovei" a ramas nesanctionat, doar redactorul care editase articolul fiind nevoit sa plece, cei care luasera decizia publicarii fiind si astazi in fruntea "Evenimentului zilei".
"Ringier ameninta viitorul Romaniei"
Citatul din intertitlul de mai sus constituie opinia analistilor de la postul de radio Deutsche Welle, de la inceputul acestui an, referitor la interceptarea si publicarea, de catre cotidianul "Blick" al trustului de presa Ringier, a documentului incluzand secrete militare, legate de presupusele baze de detentie ale CIA. Respectivele dezvaluiri, publicate in presa elvetiana a patronului "Evenimentului zilei" puneau in pericol integrarea europeana a Romaniei, credeau atunci multi analisti din presa germana. "Romanii se tem ca aderarea lor la Uniunea Europeana este pusa in pericol", comentau, in cadrul rubricii de revista a presei, analistii postului de radio Deutsche Welle, "din cauza dezvaluirilor publicate in SonntagsBlick, editia de duminica a cotidianului Blick, apartinand concernului media Ringier. Observatia survine pe fondul unui interes evident manifestat de presa germana pentru furtuna declansata in Elvetia de afirmatiile conform carora Romania ar fi gazduit centre de detentie CIA: consilierul personal al presedintelui trustului de presa este nimeni altul decat fostul sef al Executivului de la Berlin, Gerhard Schröder". Cel care, observa Deutsche Welle, "ar putea avea misiunea de a imbunatati relatia concernului Ringier cu autoritatile de la Bucuresti". In Elvetia, trustul Ringier era deja subiectul unei anchete lansate de justitia militara, demersul anchetatorilor urmarind sa afle cum a pus un trust de presa mana pe un document secret.
Tot referitor la scandalul presupuselor inchisori secrete ale CIA din Romania, si alte mijloace de presa germane au sanctionat comportamentul patronului "Evenimentului zilei", Michael Ringier. "Gradul de consternare este major in Romania, unul dintre cele mai ambitioase state est-europene" nota Frankfurter Allgemeine Zeitung, intr-un articol purtand titlul "Tradare de tara". Acelasi cotidian care apare la Frankfurt constata, intr-un alt material, consecintele politice si diplomatice multiple ale gestului elvetienilor de la Ringier: "credibilitatea propriei tari are de suferit, pe langa problemele cu care se confrunta deja Romania, printr-o posibila amanare a admiterii in UE, varianta luata in discutie."
Ziaristii fug de la Ringier
Din redactiile grupului de presa Ringier Romania oamenii pleaca pe capete. De la simpli redactori la redactori sefi, de la sefi de servicii pana la directori resposabili ai unor resorturi extrem de importante, cum este cazul recent al lui Razvan Corneteanu, omul care, ani de zile, a construit, cu migala si sudoare, succesul lui Ringier in Romania. Drept rasplata, acum cateva luni, Corneteanu a fost nevoit sa plece.
Pentru prima data, grupul Ringier s-a confruntat cu o plecare a unei intregi redactii in cazul "Pro Sport", cand toata echipa, condusa de Ovidiu Ioanitoaia si Catalin Tolontan, s-a dus la titlul rival. Apoi a venit randul unei mari parti a echipei de la "Evenimentul zilei" sa plece, avand ca motiv principal frica de tabloidizare, dar si amestecul patronatului in politica editoriala, fapt reclamat de redactorul sef de atunci, Dan Turturica.
In plus, si Cornel Nistorescu, fostul director al ziarului, a predat corabia cu panzele jos, contra unei consistente sume de bani. Nistorescu a fost acuzat de presa ca a fost cumparat de Michael Ringier, prin reprezentantul din Romania, Thomas Landolt, pentru a sacrifica o intreaga echipa redactionala care, prin politica editoriala, compromitea afacerile patronatului. Si in acest caz, ca si in scandalul falimentului controlat al publicatiei Ringier din Ungaria, sora cu "Evenimentul zilei", omul de afaceri elvetian a fost acuzat ca a realizat un troc politic contra unor imense avantaje financiare, miza fiind o politica pro-guvernamentala.
Recent, Ringier Romania a trebuit sa faca fata pentru a treia oara in ultimii ani unei demisii in masa la unul dintre ziarele pe care le conduce, "Libertatea". Apoi, nu trebuie uitate demisiile unor membri importanti ai unor divizii ale Ringier Romania, in fruntea carora se afla Razvan Corneteanu, artizanul unor politici de dezvoltare agresive care au reusit sa introduca, sa stabilizeze si sa creasca pe piata media cateva titluri importante editate de Ringier Romania. Plecarea lui Corneteanu a fost precedata si de alte demisii ale unor oameni importanti in organigrama Ringier. Dana Zamfir, director de distributie, Carmen Dinca, sef abonamente, Dana Turlac, manager vanzari de publicitate, Adina Puiu, sef planificare si control de bugete, sunt cativa dintre cei care au intrerupt colaborarea cu Ringier in ultima perioada.
Revenind la "cutremurul" de la tabloidul "Libertatea", Adrian Halpert, redactorul sef al ziarului, a fost urmat la tabloidul "Averea" de peste 70 de oameni: sefi de departamente, reporteri, fotoreporteri, DTP-isti, corectori si soferi. Printre motivele plecarii, multi angajati au mentionat si ofertele tentante venite din partea grupului de presa pe care si-l construieste magnatul Dinu Patriciu. Potrivit unor surse din redactia "Libertatea", oferta lui Patriciu a cuprins salarii cu 50% mai mari pentru toti cei care au plecat de sub umbrela Ringier catre noul ziar.