Pentru multi, blogul este un jurnal online in care-si povestesc frustrarile. Pentru citiva, blogul este un job neplatit.

Blogurile personale au devenit, in ultimii ani, o alternativa viabila la toate celelalte mijloace de comunicare. Unii le citesc cu placerea cu care citesc literatura, altii in cautarea ultimelor stiri sau in speranta ca vreun formator de opinie internaut le va da citeva repere in ha-tisul informational la care sint expusi zilnic. Cert e ca blogurile au devenit din ce in ce mai populare.

Informatie proaspata, dar necoapta

„Unul dintre avantajele blogului este ca reprezinta un mediu ieftin care permite acces nelimitat, un mijloc de comunicare mai sincer si autentic. De multe ori, blogurile dau informatia mai rapid decit o poate face presa clasica", spune Alexandru Ulmanu, autorul blogului jurnalismonline.ro. Un exemplu in acest sens este blogul lui Andrei Crivat (http://andreicrivat.vinul.ro/), care a scris despre arestarea jurnalistilor din Cluj. „Nu aveam informatii mai bune. Dar, spre deosebire de presa clasica, eu am putut sa le dau in timp real", a spus Crivat. Dezavantajele constau in subiectivismul asumat al autorilor de bloguri, in amatorism: multi dintre cei care au blog nu sint jurnalisti profesionisti, prin urmare nu se obosesc sa verifice informatiile. „Blogul este o operatiune limitata ca numar de specialisti. De obicei este un singur autor care scrie pe blog", subliniaza Ulmanu.

Audienta in crestere

In medie, un blog bine scris, cu o oferta informationala generoasa, are aproximativ 100-200 de utilizatori unici pe saptamina. Crema blogosferei romanesti poate ajunge insa la citeva mii. Blogul lui Andrei Crivat, "Jurnalul de noapte", are, in medie, 700 de utilizatori pe saptamina, jurnalismonline.ro - aproximativ 900, iar blogul lui Catalin Tolontan ajunge la 113.000 de utilizatori unici. Unul dintre secretele popularitatii acestuia din urma consta in capitalul de imagine al autorului, al „Gazetei Sporturilor", pe care acesta o reprezinta, si in diversitatea informatiilor. Chiar daca preocuparea principala a blogurilor de acest tip este stirea, in toate formele ei, sint foarte multe postari cu impresii de lectura, filme, birfe, povestiri din viata personala a bloggerilor sau filmulete interesante luate de pe site-uri ca YouTube sau Google Video.

Blog vs ziar

Deocamdata nu se pune problema transformarii blogurilor intr-o concurenta viabila pentru presa clasica. „Sint lucruri total diferite. Un blog nu isi propune o audienta mare, ci relevanta pentru o anumita nisa", explica Ulmanu. „In general, un blog este dedicat unei anumite nise de interes. In plus, multe bloguri se citesc pentru comentarii si pentru stilul scriiturii, cum este blogul scriitorului Dave Barry", completeaza el. „In Statele Unite exista bloggeri milionari, care rivalizeaza cu «New York Times».

Un exemplu este scandalul Monica Lewinsky, lansat de bloggerul Matt Drudge, singurul jurnalist care a fost dat in judecata de catre Casa Alba", spune Ulmanu. Blogosfera romaneasca este insa prea tinara pentru astfel de situatii.

Blogurile salveaza democratia In fiecare zi sint create 100.000 de noi bloguri si se fac peste 1,3 milioane de postari, reiese din ultimul studiu realizat de Technorati, firma care se ocupa cu analiza blogosferei. S-a remarcat, de asemenea, o crestere semnificativa a numarului de bloguri scrise in farsi, limba vorbita in Iran si in Afganistan, care a intrat in Top 10 cele mai utilizate limbi din blogosfera. „Impactul pe care acesti bloggeri il au asupra culturii si democratiei creste in mod dramatic", a spus David Sifry, fondatorul Technorati.