In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. Ziarul ZIUA va publica, conform deontologiei jurnalistice, in serial, punctul de vedere prezentat de Ministerul Administratiei si Internelor, intrucat acesta este foarte stufos - mult mai mare decat articolul propriu-zis - in plus contine anumite interpretari care se cuvin a fi clarificate.
In urma publicarii, in cotidianul ZIUA, a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa faca urmatoarele precizari, in vederea asigurarii unei informari corecte a cetatenilor.
In articol se fac unele aprecieri critice la adresa "Noului Cod Rutier", pe care "Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare" si ale carui prevederi "intaresc excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare". De asemenea, se afirma ca "noul cod rutier" anuntat ca un "produs" inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene incalca atat legile in vigoare, dar si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului.
Sunt criticate, in principal, prevederi ale O.U.G. nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Legea nr.49/2006 (publicata in M.Of. al Romaniei, partea I nr. 246 din 20 martie 2006), ale carei dispozitii (devenite parte integranta a ordonantei de urgenta) urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie. De asemenea, tangential, sunt criticate si unele prevederi ale Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, adoptat de Guvern in sedinta din 4 octombrie a.c., respectiv ale O.U.G. nr.63/2006.
Prezentam, punctual, criticile din articolul de referinta.
9. Textul de regulament arata ca posesorii de numere de inmatriculare care nu sunt pe placul autoritatilor vor fi chemati sa le schimbe. Concret, combinatiile "care pot conduce la asocierea cu denumirea unor autoritati publice" nu vor mai fi date oricui. Prin aceasta reglementare sunt contrazise declaratiile Ministrului de Interne, Vasile Blaga, care declara, cu putin timp in urma, ca in fata legii toti vor avea acelasi regim. Atunci cum ramane cu "smecherii" care au numere de SEN, DEP sau alte initiale cu talc. (...) Daca toti soferii vor fi opriti la fel, asa cum se acrediteaza ideea, ce mai conteaza cine este posesorul numarului cu CIA, de exemplu?
Potrivit textului art. 24 alin.(2) teza a II-a din Regulament: "persoanele care detin deja vehicule inmatriculate cu numere restrictionate ulterior, pot utiliza in continuare numerele in cauza, dar numai pana la instrainarea vehiculului", astfel ca nu se poate vorbi de un tratament dupa "placul autoritatilor".
Cat priveste restrictiile in atribuirea unor combinatii de litere care pot conduce la asocierea cu denumirile unor autoritati publice, precizam ca instituirea regulii a fost determinata tocmai de necesitatea limitarii abuzurilor celor care, folosindu-se de combinatii precum SEN, DEP, au incercat sa-si creeze un avantaj si sa determine o anumita atitudine in trafic a celorlalti conducatori auto, desi nu aveau acest drept".
Ne intrebam daca un senator sau un deputat beneficiaza de alte drepturi in trafic fata de un simplu cetatean roman? Daca nu, de ce atatea restrictii. In dreptul la replica, MAI face referire la faptul ca exista abuzuri din partea celor care au numere cu SEN sau DEP, ca acestia isi creaza avantaje, fara drept. Indirect se recunoaste faptul ca cei cu numere de "smecheri" au alt statut. Daca potentatii zilei nu ar beneficia de alt tratament nu ar exista nici o problema, iar politia si-ar face legal treaba, asa cum pretind, nu ar conta numarul de inmatriculare. Cine greseste plateste. Numai ca, dupa cum se pune problema la MAI se pare ca nu este chiar asa. Cat despre tratamenul dupa "placul autoritatilor" se pare ca este mai mult decat atat. (M.I.T.)