Si a venit momentul ca ziaristii sa vorbeasca despre ceea ce apreciaza cel mai mult la colegii de breasla, pe care dintre ei ii considera cei mai buni si care dintre institutiile media sunt in topurile lor. Ce apreciaza jurnalistii la cei din breasla? Pe de o parte, obiectivitatea si verticalitatea (independenta), pe de alta parte, curajul si indrazneala. Dintre manuitorii condeiului, cei mai apreciati sunt Tudor Popescu, Cristoiu, Turcescu, Tuca si Hurezeanu. Acestia cumuleaza jumatate din optiunile colegilor de breasla. Interesant de remarcat faptul ca aceste preferinte in top 5 nu difera de cele ale publicului larg. Alte cercetari au aratat practic aceeasi ordine a primilor gazetari. Intre acestia se afla conducatori de publicatii sau pedagogi ai presei postdecembriste. In cazul vedetelor de televiziune (si aici intra nu doar jurnalisti, ci si crainici, moderatori, prezentatori sau pur si simplu gazdele unor emisiuni), optiunile sunt mult mai dispersate. Turcescu domina clasamentul si este urmat de Andreea Esca, Teo Trandafir; Mircea Badea, Mihaela Radulescu si alte nume, de altfel foarte notorii in peisajul audio-vizual. Ziarele preferate sunt Jurnalul National, Evenimentul, Gandul, Cotidianul sau Adevarul. Tabloidele sunt mai putin agreate decat in cazul publicului larg. De altfel, si in cazul televiziunilor exista o inclinatie mai mare a jurnalistilor spre stiri, informatii sau talk-show-uri si mai putin spre emisiunile de divertisment. Realitatea TV domina clasamentul programelor de stiri si al dezbaterilor politice, spre deosebire de audienta generala a acestor posturi care este mai degraba una de nisa. Pe locul al doilea in preferinte se afla Antena 3, un alt post de stiri important in Romania. Inca o data, obiectivitatea este principalul criteriu de evaluarea a stirilor, dar si promptitudinea si actualitatea sunt invocate in mod semnificativ. Vorbim aici despre un public educat, in continua cautare de informatii noi si actuale. Jurnalistii reprezinta evident doar un segment mic din consumatorii de informatie bruta. Dar este un segment extrem de implicat in productia de informatie efemera, care prelucreaza, interpreteaza si transmite mai departe catre publicul larg. NISA
""Jurnalistii reprezinta un segment mic din consumatorii de informatie bruta. Sunt un public educat, in continua cautare de informatii noi si actuale"" - Sebastian Lazaroiu, sociolog Click pe grafic pentru zoom Click pe grafic pentru zoom Click pe grafic pentru zoom Click pe grafic pentru zoom
obiectivitate, verticalitate, independenta - 22% (24% audio-vizual; 21 presa tiparita); suflu nou in presa - 1% (2% audio-vizual; 1% presa tiparita); maturitate, experienta - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); bun analist, logic - 3% (3% audio-vizual; 3% presa tiparita); bun profesionist, competent, abil - 16% (14% audio-vizual; 16% presa tiparita); har, vocatie de journalist - 6% (5% audio-vizual; 6% presa tiparita); caustic, bataios, curajos, direct - 17% (14% audio-vizual; 18% presa tiparita); inteligent, cult, citit, bine documentat - 9% (12% audio-vizual; 8% presa tiparita); serios - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita); sincer - 2% (2% audio-vizual; 3% presa tiparita); alte calitati - 5% (5% audio-vizual; 7% presa tiparita); NR - 15% (17% audio-vizual; 13% presa tiparita) Click pe grafic pentru zoom a stiut sa se impuna - 4% (4% audio-vizual; 3% presa tiparita); e profesionist/a, bine pregatit/a - 33% (40% audio-vizual; 29% presa tiparita); e incisiv, acid, are tupeu - 11% (9% audio-vizual; 13% presa tiparita); are carsima, umor - 6% (5% audio-vizual; 6% presa tiparita); corect, modest - 5% (4% audio-vizual; 5% presa tiparita); obiectiv, echilibrat, impartial - 12% (11% audio-vizual; 13% presa tiparita); spontan, natural - 8% (7% audio-vizual; 8% presa tiparita); altceva - 10% (8% audio-vizual; 12% presa tiparita); ns/nr - 11% (12% audio-vizual; 10% presa tiparita) APRECIERI