In timp ce Primaria Capitalei a prelungit ieri cu patru zile devierea traficului din cauza lucrarilor de la Podul Baneasa, avizele de constructie a lucrarii care a presupus demolarea monumentului istoric raman o necunoscuta pentru institutii care isi paseaza responsabilitatea de una la alta.

Ieri, Ministerul Culturii si Cultelor a documentat ""frenetic"" situatia podului CFR Baneasa. Se pare ca, de la o zi la alta, se nasc necunoscute care le dau batai de cap celor care ar fi trebuit sa cunoasca datele lucrarii inainte ca ea sa inceapa. Argumetul pe care cei de la minister l-au adus pentru amanarea unei pozitii ferme a institutiei fata de subiectul avizelor de constructie a noului pod a fost nevoia de a analiza mai atent subiectul. Numai ca, si dupa laborioasa documentare, raspunsul a fost unul in doi peri, pasand responsabilitatea spre alte institutii.

VARIANTE. Pe de o parte, Ministerul Culturii sustine ca a dat un aviz pentru amenajarea caii ferate Bucuresti - Constanta, componenta a Coridorului IV Pan European. In acest aviz, o conditie se referea la obligatia Ministerului Transportului de a aduce o documentatie tehnica pentru reabilitarea monumentelor istorice de pe tronson, care vor fi afectate. Cum Caile Ferate nu au fost prea convinse ca au aceste documentatii in urma solicitarii noastre, ar reiesi ca demolarea podului Baneasa nu ar fi tocmai legitima. Mai mult, Ministerul Culturii se debaraseaza de responsabilitate, sustinand ca, fiind un monument de grupa valorica B, documentatia ar fi trebuit avizata de Directia Patrimoniu a Bucurestiului, si nu de el. In acelasi timp, Stefan Damian, directorul Directiei Patrimoniu, nu a putut sa ne dea detalii despre presupusele avize, afirmand ca e treaba ministerului. Ministerul Culturii se mai disculpa sustinand ca, ""dupa stiinta lor"", deci nu foarte sigur, a fost o situatie speciala, autorizatia fiind data in regim de urgenta de Primaria Bucuresti.

De asemenea, Caile Ferate Romane, societatea care realizeaza lucrarea, a preferat tacerea. Ezitarea de a face publice avizele de constructie e alimentata, se pare, de rigoarea conditiilor de utilizare a fondurilor europene, riscand sa atraga atentia institutiilor care administreaza aceste fonduri. Lucrarea de montare a noului pod CF este inclusa in programul de reabilitare a liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta, pentru portiunea Baneasa - Fetesti, lucrare finantata din fonduri ISPA.