Camera de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti organizeaza astazi, la Romexpo, cea de-a XIII-a editie a topului firmelor din Bucuresti. Acest eveniment are o importanta deosebita atat pentru mediul de afaceri cat si pentru institia care-l organizeaza. Presedintele CCIB, Stefan Popa, ne-a dezvaluit cateva din secretele realizarii acestui clasament.
Ne puteti spune cate firme din Bucuresti vor fi premiate astazi si care au fost criteriile de departajare?
Este primul top pe care-l realizam in calitate de Camera Teritoriala a Municipiului Bucuresti, in sensul ca anul trecut, in aprilie, ne-am separat de Camera de Comert a Romaniei si functionam ca o unitate independenta, ca o organizatie neguvernamentala de interes public. Prin realizarea acestor evenimente, incercam sa premiem pe cei mai buni, bazandu-ne pe niste criterii si un regulament care, din punctul nostru de vedere, este riguros si obiectiv. Am constituit o comisie de pregatire a regulamentului a topului, unde exista o larga reprezentare: sunt membri din partea Camerei de Comert, patronate, Ministerul de Finante si asociatii diverse. Criteriile stabilite pentru topul din acest an, care reflecta rezultatele economice din anul 2005, au fost imbunatatite si marite ca numar astfel incat sa lasam cat mai putin loc subiectivitatii. Din peste 110.000 de firme care au depus bilant contabil la Ministerul de Finante pentru anul 2005, pe baza criteriului si regulamentului au fost selectate un numar de 11.644 de firme considerate eligibile pentru a intra in Topul Bucurestilor. Dintre acestea, "sita" a mai cernut o parte, iar in final vom premia 1262 de societati comerciale din Bucuresti. Totodata, pentru a pastra proportiile, intre diverse categorii de firme premiem firme incepand cu microintreprinderi, mici, mijlocii, mari si foarte mari. Pentru fiecare din aceste cinci categorii avem niste subgrupe reprezentate de activitatile sau domeniile in care firmele activeaza.
Ce noi criterii de eligibilitate au fost introduse in procesul de selectie a firmelor?
S-au dat bonificatii la punctaj pentru conceptie manageriala moderna, eficienta si flexibila. Pe langa analiza indicatorilor ce privesc eficienta utilizarii resurselor umane sau eficienta utilizarii capitalului uman angajat, am adaugat analiza firmelor din punctul de vedere al efortului propriu de dezvoltare, sau daca a fost implementat un sistem propriu de conducere si asigurare a calitatii. Un alt criteriu este obtinerea de ceritificate de conformitate pentru produsele realizate. Certificatul de conformitate este un document aparut de curand, si inseamna alinierea produsului respectiv la conditiile prevazute de legile si reglementatile din tara si mai tarziu la cele ale UE. Cu alte cuvinte, premiem preocuparile legate de respingerea rabatului pe care unii il fac la calitate mizand pe credulitatea clientilor sau pe faptul ca aceste lucruri nu vor fi observate.
Subliniez ca, in ideea noastra de a actiona impotriva actelor de coruptie sau birocratie nu premiem societatile care prin bilant raproteaza profit mai mic de 1% sau cele care raporteaza profit mai mare de 60%. De regula, un profit mai mare de 60%, poate sa insemne practicarea unei metode sau mijloace fara o deontologie corespunzatoare.
Cum vedeti procesul de integrare in piata europeana a firmelor din Romania?
Acesti 1200 de preminati, ca si ceilalti care se situeaza pe locuri eligibile, sunt cei cu care vom intra in Uniunea Europeana. Intram intr-o piata mare, intram intr-o piata in care si produsele noastre, daca le facem cum trebuie, vor avea un mai mare acces decat il au astazi. Este o piata in care ne masuram fortele cu unii care au traditie indelungata, si trebuie sa avem produse noi sau care sa cuprinda un grad mai mare de imaginatie, de noutate.
Continuam sa atragem atentia asupra faptului ca este bine sa ne concentram asupra procesului de integrare in UE. Tocmai de aceea, ne-am concentrat foarte tare pe ideea pregatirii mediului si a oamenilor de afaceri pentru momentul 1 ianuarie 2007. Am organizat cursuri, seminarii, training, informatii prin publicatiile noastre specifice cu informatii pentru mediul de afaceri. Procesul de integrare in Uniune, cred ca va dura intre 5 si 10 ani, iar in acest sens derulam programe speciale. Incercam sa-i pregatim pe cei mici si mijlocii deoarece societatile mari au posibilitati sa se pregateasca singure, au posibilitatea sa-si plateasca consultanti. Din punctul meu de vedere, cred ca cei premiati vor razbi in mare procent in UE, deoarece au mentalitati manageriale care se ridica mult peste media mentalitatilor manageriale pe care le avem in acest moment. Vestul pune mare accent pe pregatire pe training pe crearea mentalitatii de om de afaceri, pe crearea mentalitatii de invingator in afaceri. Prin realizarea acestuit top, noi cei de la CCIB am incercat sa promovam valorile in care credem. Astfel avem si certitudini si sperante in legatura cu momentul 1 ianuarie 2007.
Dupa 1 ianuarie va fi greu pentru firmele mici si mijlocii?
Epoca pe care o traim este epoca asocierilor. Prin epoca asocierilor intelegem ca pe calea concentrarii capitalului se poate realiza o entitate mai puternica. Exista tendinta asocierii pentru a deveni mai puternici si pentru a putea impune preturile si produsele lor. Dupa 1 ianuarie multe din societatile mici si mijlocii vor disparea, asa cum s-a intamplat in Polonia, Cehia si Ungaria. Totusi, reducerea numarului va fi un proces lent. Se va schimba structura capitalului deoarece vor veni cei din vestul Europei si vor cumpara unele din aceste societati. Firmele care nu se vor lasa cumparate vor face diverse forme asociere. Desigur, cei care lucreaza acum in aceste intreprinderi mici si mijlocii nu vor ramane fara munca. Dar repet. Vor deveni salariatii propriilor lor intreprinderi sau in cel mai bun caz, asociati in propria lor intreprindere.