Centrul de Resurse Juridice (CRJ) si Institutul de Politici Publice (IPP) au facut publice, ieri, rezultatele cercetarilor privind performanta institutiilor anticoruptie. "Peste 300 de persoane au fost verificate intre 1996 si 2006, dar in nici un ca
Centrul de Resurse Juridice (CRJ) si Institutul de Politici Publice (IPP) au facut publice, ieri, rezultatele cercetarilor privind performanta institutiilor anticoruptie. "Peste 300 de persoane au fost verificate intre 1996 si 2006, dar in nici un caz nu s-a constatat ca averea nu poate fi justificata, banii contribuabilor si timpul magistratilor fiind astfel irositi pentru lipsa de vointa a clasei politice de a reglementa o procedura viabila de combatere a imbogatirii ilicite", se arata in raportul "Performanta institutiilor anticoruptie" (monitorizare realizata cu finantare PHARE). "Raportul analizeaza detaliat zece ani de activitate a comisiilor de cercetare a averilor si concluzioneaza asupra piedicilor tehnice de care se loveste verificarea averii", a declarat jurnalistilor expertul Radu Nicolae, care a redactat documentul CRJ-IPP. Monitorizarea arata ca institutiile publice locale, specializate in combaterea conflictelor de interese si incompatibilitatilor au avut o activitate slaba. Cauzele principale care au generat acest esec al acestui gen de actiuni anticoruptie sunt, potrvit raportului, "lipsa de preocupare a sefilor institutiilor publice, lipsa mecanismelor de control si sanctionare, lipsa de informare a functionarilor publici, lipsa unui cadru legal coerent".
"Rude cu USD"
Conform Raportului CRJ-IPP, care a monitorizat ordonantele emise de Comisiile de cercetare a averii, au existat trei etape de actiune. Prima - perioada verificarii prefectilor si subprefectilor (1997-1998), cercetare aproape inutila, deoarece in 87% din cazuri controlul a fost formal. A doua - perioada verificarilor politistilor (2001-2002), caracterizata de cele mai putin credibile justificari pentru obtinerea si detinerea de vile si masini de lux, mult peste standardul de viata al unui functionar al statului. A treia - perioada presiunii publice (2005-2006) in care primii inalti demnitari au fost verificati. Au fost monitorizate cinci judete (Alba, Bihor, Brasov, Dolj si Iasi), fiind analizate oportunitatile combaterii imbogatirii ilicite, dar si justificarile pentru dobandirea averilor retinute de instante sau comisii (tribunale, curti de apel si chiar instanta suprema). Politistii cercetati (sefi de IJP-uri, ofiteri superiori din MAI, sefi de post, etc.) au excelat in justificarile formulate astfel: "imprumuturi de la rude, prieteni sau donatii de la parinti, unchi si matusi". Scandaloase au fost justificarile unor demnitari sau functionari care au invocat "averi impresionante dobandite inainte de 1989". Astfel in dosarul nr.11/2001, solutionat prin clasare (musamalizare) de Curtea de Apel Timisoara, instanta a retinut: "Parintii cercetatului si-au permis sa ii faca cadou acestuia in anul 1986 si 1987 suma de 200.000 lei (aproximativ echivalentul a 10.000 USD, la vremea aceea! - n.r.)". Si mai scandaloase sunt justificarile unor politisti sau functionari publici, care s-au inscris la capitolul "averi dobandite din practicarea agriculturii si zootehniei in afara orelor de program, precum si a altor activitati". In dosarul nr.13/2001, Curtea de Apel Galati retine (persoana cercetata fiind colonel si adjunct al sefului politiei de municipiu): "Verificatul sustine ca in anul 1990 a exploatat patru ha teren, realizand venituri de 3060 USD; (...) in anul 1992, a obtinut 5185 USD".
Averi "Zoo"
Un prim procuror al unui parchet de judecatorie din judetul Mures si-a motivat astfel o parte din averea cercetata: "venituri realizate din valorificare lapte, carne (5-6 porci pe an) material lemnos; comisia a apreciat pentru perioada 1990-2003, venituri de 500 de milioane de lei (ce reprezinta pe ani la cursuri valutare respective peste 100.000 USD - n.n.)". Extrem de scandaloasa este justificarea unui magistrat din judetul Mures care a vrut sa intre la capitolul "Nunti si botezuri". Numai ca, analizand cele consemntate de instanta, rezulta un fenomen nemaiauzit in Romania coruptiei: acela al meselor festive organizate pentru diverse evenimente sociale si asezonate cu bani cash de la invitatii de ocazie. In dosarul nr.11/2001 de la Curtea de Apel Targu Mures: "In luna iunie 1997, cu ocazia absolvirii liceului de catre fiul cercetatului, s-a organizat o masa festiva, la restaurant, la care au particpat 150 de persoane, adunandu-se suma de 9000 marci germane".
Expertul Valerian Stan a criticat continutul legilor referitoare la statutul alesilor locali si la combaterea conflictului de interese si incompatibilitatilor, care au articole ce se bat cap in cap, spre satisfactia demnitarilor si functionarilor corupti, imposibil de dovedit si de sanctionat penal si/sau civil. Stan a aratat ca guvernarea actuala, in materie de prevenire a coruptiei, a lasat neatinse legile confuze ale guvernarii anterioare, manifestand aceeasi lipsa de vointa politica. Activitatea serviciilor teritoriale ale DNA din cele cinci judete a fost evaluata de CRJ-IPP, concluzionandu-se ca "a scazut numarul de dosare finalizate in 2006, comparativ cu aceeasi perioada monitorizata in 2005" si ca "a scazut numarul cazurilor de flagrant realizat de procurorii DNA".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.