Paradoxul, in acest caz, e ca, in montarea celebrului regizor, piesa Sarei Kane "Iubirea Fedrei" e departe de a fi atat de socanta pe cat ar fi lasat textul sa se banuiasca si inca si mai putin daca ne gandim la versiunile ei scenice care le-au ridicat parul maciuca spectatorilor britanici. Spatiul principal de joc (publicul e condus spre sala de spectacol pe un traseu initiatic, populat de capete umane strigand prin fante zabrelite, pe jos, pe deasupra, pe peretii laterali, trecand printr-o camera in care, intr-o cusca, se zbate Lena, iubita-victima a lui Hipolit) e o sectiune intr-un submarin - caci regatul lui Tezeu e o lume submersata - in care, printr-o subtila iluzie vizuala, personajele Sarei Kane par fiinte gigantice, statuare. "Cea mai populara familie regala": tatal Tezeu, vesnic plecat la razboi, mama Fedra, fiica ei naturala, Strophe, si fiul vitreg, Hipolit, adorati de popor, niciodata vazuti, consumandu-se in orgii sexuale, incest si reverii la fel de pacatoase.
Ca de obicei, Mihai Maniutiu e atras in "Iubirea Fedrei" de mecanismele tragediei antice, de "hybris" si "nemesis" (pe care le-a explorat in egala masura in "Persii" sau "Electra"), de decaderea ritualica a divinului in uman ("Experimentul Iov"), de redemptiune, de resursele contemporane ale sacrului ("Shoah. Primo Levi"). Textul Sarei Kane e un mediator, ideal, s-ar putea zice, intre lumea prabusita in sine, guvernata de "Dei otiosi", a zilelor noastre, si lumea mitica a "Hippolit"-ului lui Euripide si a "Fedrei" lui Racine. Iar structura spectacolului, cu al sau cor antic, cantand familiei regale un "La multi ani" in raspar, e cea a unei tragedii desacralizate si exsangvinate, cu eroi deveniti umbre lascive ale prototipurilor lor. In rolul semi-retardatului Hipolit, excedat de viata si prea mult sex, Zoltan Lovas e un Dionisos in versiune mult prea umana, in timp ce in Fedra, arzand de dorul de a-si cunoaste fiul vitreg in cea mai intima dintre ipostaze si inscenandu-si rafinat sinuciderea, pentru a le supravietui tuturor celorlalti, Irina Wintze se dovedeste din nou o mare actrita (Ovidiu Ghinita, in rolul preotului/ doctorului si Liliana Balica, in cel al lui Strophe, le sunt excelenti parteneri de scena). Si da, daca mai era nevoie s-o spunem, Hipolit si Fedra se dezbraca pe scena: dezgolirea tine, intr-un spectacol despre sexualitate si animalitate, de ritualul unei decorticari a fiintei umane, in tot ce are ea mai autentic.
Teatrul Clasic "Ioan Slavici", Arad * "Iubirea Fedrei" de Sarah Kane * Traducere de Eugen Wohl * Regia: Mihai Maniutiu * Decorul: Dinu Pacurar * Costumele: Cristian Rusu * Miscarea scenica: Vava Stefanescu * Video: Lucian Moga, Vava Stefanescu, Eduard Goia * Light-design: Lucian Moga * Cu: Zoltan Lovas, Irina Wintze, Ovidiu Ghinita, Liliana Baliga, Calin Stanciu, Carmen Vlaga, Andrei Elek, Ioan Peter, Mariana Tofan-Arcereanu, Sorin Calota, Carmen Butariu, Angela Petrean, Bogdan Costea, Catalina Pop, Marian Parfeni
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
🎦 Smart Products, afacerea care caută mereu cele mai noi tehnologii în lume
Sursa: start-up.ro
-
Săptămâna filierelor de producători locali în Auchan: ce găsim la raft...
Sursa: retail.ro
-
Am obosit s-o iau mereu de la început
Sursa: kudika.ro
-
Ce spun nutriționiștii despre legumele și fructele cu pesticide: E mai rău...
Sursa: garbo.ro
-
Deficitul bugetar a urcat la 2,06% din PIB după primul trimestru
Sursa: futurebanking.ro
-
Mașina fostului campion de Formula 1 Ayrton Senna, scoasă la vânzare. Cât...
Sursa: wall-street.ro