In ciuda nenumaratelor articole din presa romaneasca si internationala care dezvaluiau vinderea unor cimitire evreiesti, comert mizerabil pus la cale de catre conducerea Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, "afacerile groazei", cum au fost denumite de ZIUA, se deruleaza si astazi, conform unor surse din cadrul FCER. In timp ce colegii sai vand fara rusine terenurile cimitirelor in care se gasesc foarte multe oseminte ale evreilor, presedintele FCER, dr. Aurel Vainer, se vaita si face apel catre evreii din toata lumea "sa sprijine material si financiar activitatile complexe si foarte dificile prentru conservarea, intretinerea si punerea in valoare a mostenirii iudaice din Romania, creata in decursul veacurilor de evreii care au trait pe aceste meleaguri." Unul dintre evreii originari din Romania care, intr-adevar, a dorit sa contribuie in mod esential la "conservarea, intretinerea si punerea in valoare a mostenirii iudaice din Romania", inca inainte de lansarea apelului lui Vainer, este David Kahan, presedintele puternicei Asociatii a Evreilor Romani din America. Venit cu idei, cu experti, cu bani si cu solutii, presedintele Kahan a fost pur si simplu pus la zid de catre conducerea FCER, obstructionat in toate demersurile sale, amenintat si indepartat pentru a nu deranja afacerile necurate cu terenurile cimitirelor.
Presedintele Camerei Deputatilor stie
In ciuda uriaselor presiuni care se exercita impotriva sa prin intermediul unui puternic grup de lobby-isti al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, presedintele David Kahan l-a sesizat pe presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, prin intermediul avocatului sau Catalin Dancu, care ii reprezinta interesele in aceasta problema in fata autoritatilor romane in legatura cu situatia grava in care se gasesc multe cimitire evreiesti si sinagogi. Toate acestea sunt expuse intr-un dosar exploziv care acuza, prin fiecare fila, mercantilismul josnic si lipsa de respect a sefilor de la centru si a unora din tara din cadrul Comunitatilor Evreiesti fata de memoria inaintasilor, precum si indiferenta complice a autoritatilor, de la seful Executivului de la Bucuresti, pana la ministrii Vasile Blaga - al Administratiei si Internelor, si Adrian Iorgulescu, al Culturii si Cultelor.
La randul sau, presedintele Camerei Deputatilor a sesizat Comisia pentru drepturile omului, culte si problemele minoritatilor nationale. Conducerea acestei comisii l-a desemnat pe deputatul independent Nati Meir, membru al respectivei comisii, avand in vedere si dubla sa cetatenie - israeliana si romana, sa intocmeasca un raport privind memoriul depus de David Kahan, presedintele AERO.
Politicienii americani il atentioneaza pe Basescu
Drept urmare, deputatul Nati Meir a efectuat si o vizita de lucru in SUA, in perioada 23 - 31 iulie 2006, la invitatia presedintelui David Kahan si a celor peste 500.000 de evrei de origine romana care fac parte din influenta asociatie. In timpul celor noua zile, deputatul Meir s-a intalnit cu multi membri ai comunitatii evreiesti din Statele Unite, care numara peste cinci milioane de evrei, cu venerabili rabini si lideri ai comunitatilor evreisti din SUA precum si cu numeroase personalitati publice si politice: senatorul Hillary Clinton, congresmanul Edolphus Towns, senatorul de New York Charles Schumer, congresmanul Eliot L. Engel, senatorul Rick Santorum, precum si cu importanti jurnalisti americani. Conform celor relatate in raportul sau, toti acestia i-au spus ca problema cimitirelor evresieti din Romania este foarte cunoscuta in SUA: "De altfel, am fost informat cu privire la diverse aspecte care privesc aceasta problema chiar de congresmanul Edolphus Towns, congresmanul Eliot Engel si senatorul Charles E. E. Schumer. Acesta din urma a transmis o scrisoare deschisa si presedintelui Romaniei, in data de 28 iulie 2006, in care isi exprima ingrijorarea fata de situatia prezenta a cimitirelor evreiesti si nemultumirea fata de instrainarea acestora abuziva, prin incalcarea legislatiei in vigoare."
Responsabilitatea Guvernului Romaniei
In continuarea raportului sau, deputatul Meir il informeaza pe presedintele Camerei Deputatilor Bogdan Olteanu: "Pentru evreii de pretutindeni, cimitirele evreiesti reprezinta o chestiune sacra care necesita de urgenta protectie si conservare din partea autoritatilor competente. Realitatea este ca aceste cimitire au fost profanate in diverse moduri de-a lungul timpului, cea mai frecventa forma fiind vanzarea lor. Aceasta situatie aduce in discutie aspecte de natura religioasa, emotionale, psihologice si istorice pentru evreii din intreaga lume. Orice vanzare a cimitirelor, in intregul lor sau in parte, orice constructie in interiorul acestora, sau distrugerea pietrelor funerare, constituie o profanare care aduce atingere celor mai profunde sentimente. Singurele institutii care pot avea competenta in acest sens sunt Guvernul Romaniei si Parlamentul Romaniei, iar in sarcina acestor institutii cade o mare responsabilitate. Guvernul Romaniei trebuie sa respecte patru surse de obligatii legale care impun, pe langa asumarea responsabilitatii si asigurarii protectiei si conservarea cimitirelor evreiesti in interiorul granitelor tarii: - Dreptul international; - Dreptul European de Aparare a Drepturilor Omului; - Tratatul Bilateral dintre SUA si Romania; - Constitutia Romaniei insasi."
Proasta imagine internationala
In cadrul amplului sau raport, deputatul independent de Tulcea atentioneaza si explica faptul ca Romania poate fi trasa la raspundere pentru matrapazlacurile pe care le fac sefii evreilor romani: "Romania a ratificat, in decembrie 1974, Conventia Internationala a Drepturilor Civile si Politice (ICCPR). Articolul 18, alineatul 1, reclama aceleasi drepturi ca si cele din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Conform acesteia, Romania poate fi obligata sa raporteze masurile luate sau neluate fata de cimitirele evreiesti in interiorul granitelor tarii, pentru protectia si conservarea lor. Asemenea rapoarte sunt inaintate Secretarului General al ONU, care la randul sau transmite aceste rapoarte Comisiei pentru Drepturile Omului, infiintata de ICCPR, care la randul ei sesizeaza Consiliul Economic si Social (art. 40, paragraful 4). Este foarte usor, astfel, ca o simpla sesizare care sa vizeze neluarea vreunei masuri fata de protectia cimitirelor evreiesti de catre statul roman sa atraga in lumina reflectoarelor tara noastra si sa creeze o disputa internationala care sa intereseze organismele mentionate. Romania poate fi trasa la raspundere pentru nerespectarea angajamentelor asumate."
Sanctiuni internationale
Mai mult, se spune in partea de analiza juridica a raportului, Romania ar putea fi data in judecata si ar putea primi sanctiuni pentru ca autoritatile nu stopeaza comertul ilegal cu terenurile cimitirelor evreiesti: "Acest lucru este intarit si de aderarea Romaniei la Protocolul Optional la ICCPR din 20 iulie 1993. Prin semnarea acestui act, Romania a recunoscut competenta Comisiei pentru Drepturile Omului, infiintata de ICCPR, de a primi si de a lua in considerare sesizarile unor cetateni care sa priveasca incalcarea prevederilor ICCPR (art. 1). Acest fapt conduce la dreptul cetatenilor de pretutindeni de a inainta plangeri impotriva Romaniei intr-un tribunal international care este competent sa solutioneze incalcarile drepturilor omului chiar si in Romania, prin recomandari de modificare a legislatiei interne cat si de supraveghere a masurilor de punere in aplicare de catre statul roman a acestor recomandari. Aceleasi obligatii, care se refera la respectarea drepturilor omului si demnitatea umana in general, cat si la libertatea religioasa in particular, sunt reiterate in Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale din 4 noiembrie 1950, la care Romania este parte."
Acord bilateral cu SUA
Foarte important, conform articolului 34 al aceleiasi Conventii, Curtea Europeana a Drepturilor Omului are competenta de a judeca cazuri inaintate atat de catre simpli cetateni, cat si de catre organizatii neguvernamentale sau grupuri de indivizi care sa invoce problematica cimitirelor evreiesti din Romania, se spune in raportul care a ajuns pe masa presedintelui Camerei Deputatilor.
Dar nu mai putin important, ba chiar poate la fel de important pentru Romania, este tratatul bilateral cu SUA, ratificat de Romania si intitulat Acord pentru protectia si prezervarea anumitor proprietati culturale.
Articolul 1 al Acordului stipuleaza ca "Fiecare parte va lua masuri corespunzatoare pentru a proteja si conserva patrimoniul cultural al tuturor grupurilor nationale, religioase sau etnice, care locuiesc sau au locuit pe teritoriul sau si care au fost victime ale celui de-al doilea razboi mondial." Expresia "patrimoniu cultural", se explica in raportul lui Nati Meir, inseamna, in concordanta cu scopurile acestui Acord, locurile de cult, siturile de insemnatate istorica, monumentele, cimitirele si mausoleele pentru decedati, precum si materialul arhivistic referitor la acestea. Iar termenul "mostenire culturala" este expres definit pentru a include si cimitirele, ca si monumentele. Acest Acord, semnat cand ministru al Afacerilor Externe era Adrian Nastase, cere ambelor parti, Romania si SUA, sa coopereze, printre altele, pentru intocmirea unor liste a cimitirelor, pentru respectarea articolului 1 cu accentul pe cele care sunt in pericol de deteriorare si distrugere.
Cimitirele trecute in proprietatea statului
In finalul raportului sau, deputatul Nati Meir propune singura solutie viabila pentru a salva de la disparitie a cimitirelor evreisti si a celorlalte lacase de cult - modificarea legislatiei referitoare la detinerea dreptului de proprietate asupra cimitirelor evreiesti si sinagogilor: "Sub administratia fostului premier Adrian Nastase, Guvernul Romaniei a aprobat ordonanta de urgenta nr. 36/2002 prin care a inteles sa acorde Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania proprietatea asupra acestor cimitire si sinagogi, astfel incat acestea sa fie mai eficient protejate si conservate. Dar acest deziderat nu a fost pus in practica, din contra, Federatia nedispunand de suficiente resurse financiare, de personal, de infrastructura, a avut slabe initiative in acest sens. S-a ajuns astfel la o situatie care a ingrijorat intreaga comunitate internationala, in special din SUA si Israel, deoarece Federatia nu a protejat si conservat aceste cimitire, multe dintre ele avand o vechime de peste 100 de ani, multi urmasi ai evreilor inmormantati in ele aflandu-se in prezent in strainatate. Pentru a repara greseala facuta de Guvernul Nastase, se impune modificarea cadrului legislativ in sensul ca aceste cimitire sa treaca din nou in proprietatea statului roman care, pe baza fondurilor atrase, indeosebi din strainatate (un exemplu in acest sens fiind si cel al Asociatiei Evreilor Romano-Americani care, in repetate randuri, s-a oferit sa acopere costurile pentru conserarea si protejarea lor)." Raportul intocmit in SUA si cu toata documentatia aferenta a fost depus la Ministerul Afacerilor Externe unde atat avocatul Dancu, cat si deputatul Meir au fost primiti de fostul secretar de stat Teodor Baconschi, ocazie cu care s-au clarificat parte din problemele reclamate, Ministerul de Externe urmand sa analizeze tot dosarul si sa ofere un raspuns scris cu privire la solutiile ce se intrevad a fi luate pentru repararea acestei grave probleme legislative.
De altfel, demersul unei asemenea modificari legislative a fost demarat si este sustinut chiar si de Vadim Tudor, presedintele PRM, care a verificat personal la fata locului, in Bistrita-Nasaud, o parte din aspectele sesizate in raport, urmand ca prin intermediul deputatului Lucian Bolcas, proiectul de modificare a cadrului legislativ ce reglementeaza protejarea cimitirelor evreiesti si a sinagogilor din Romania sa fie sustinut in totalitate si de PRM in Camera Deputatilor si in Senat.
Intr-o ancheta viitoare, vom reveni cu noi amanunte despre afacerile cu cimitirele evreiesti.