Investitorii straini nu vor mai fi limitati la cumpararea unui pachet de actiuni de cel mult 49% din capitalul social al companiei nationale de transport aerian Tarom, in cazul privatizarii, iar statul nu va mai trebui sa detina o participatie de minim 33,4% din titluri, prevederi aflate in vigoare. Guvernul a modificat, miercuri, printr-un proiect de lege, o serie de articole ale Ordonantei 45/1995 privind infiintarea Tarom, prevederi considerate ca avand un efect negativ in ceea ce priveste libera circulatie a capitalurilor. Proiectul de lege mai prevede ca Executivul va stabili strategia de privatizare a Tarom si modul de tranzactionare a actiunilor "atunci cand va fi cazul". In luna martie, fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, aprecia ca Tarom ar trebui privatizata, dar nu inainte de a fi restructurata. "Tarom este un obiectiv important. Compania trebuie restructurata si consolidata pe piata transporturilor, pentru a putea fi scoasa la privatizare", a spus Dobre. O prima incercare de privatizare a companiei a avut loc in anul 2000, insa aceasta a esuat, ca urmare a lipsei ofertantilor. Ulterior, Ministerul Transporturilor a anuntat ca privatizarea Tarom va fi conditionata de reducerea pierderilor si de transformarea ei intr-o societate atractiva pentru investitori. Legislatia in vigoare stabileste ca, in cazul privatizarii Tarom, persoanele fizice si juridice de alta cetatenie, respectiv, nationalitate decat cea romana nu pot detine un numar de actiuni mai mare de 49% din capitalul social al companiei sau al societatilor comerciale romane care au calitatea de actionari ai Tarom. Un alt articol prevede ca, in cazul privatizarii companiei, participarea statului nu se va diminua sub limita de 33,4% din pachetul de actiuni si instituie obligatia ca 5% din actiuni sa fie vandute numai angajatilor cetateni romani, iar cel putin jumatate dintre membrii consiliului de administratie sa fie cetateni romani. Guvernul apreciaza, pe baza normelor comunitare, ca aceste dispozitii ale OG 45/1997 reprezinta o bariera in calea liberei circulatii a capitalurilor si o restrangere a dreptului de stabilire, avand, de asemenea, caracter discriminator intre cetatenii romani si cei comunitari. Actul normativ mai prevede ca salariatii Tarom vor putea participa la capitalul social al companiei in limita a 5% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor, indiferent de nationalitate. (C.S.).