ZIUA a intrat in posesia documentelor licitatiei prin care 37 de km din autostrada Bucuresti - Brasov au fost "daruiti" grupului de interese "Golden Blitz - Regele asfaltului", in dauna unor firme cu renume in constructia de autostrazi. Printr-o a
ZIUA a intrat in posesia documentelor licitatiei prin care 37 de km din autostrada Bucuresti - Brasov au fost "daruiti" grupului de interese "Golden Blitz - Regele asfaltului", in dauna unor firme cu renume in constructia de autostrazi. Printr-o adresa a directorului Liviu Damboiu, de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, nedata publicitatii, s-a prelungit termenul limita de depunere a ofertelor si s-au schimbat conditiile de participare la licitatie pentru a se oferi contractul unui grup de interese fara nici o experienta in constructia de autostrazi. Plicurile cu ofertele au fost deschise la cateva zile dupa depunere, astfel incat exista banuiala ca cineva s-a uitat prin ele, pentru a afla preturile contra-candidatilor. CNADNR si Ministerul Transporturilor refuza de sapte zile sa ne raspunda oficial de ce s-au modificat, pe sest, regulile licitatiei. Pretul de 200 de milioane de euro cu care a castigat licitatia asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL este cu mult sub pretul real al autostrazii. "Pierderile" vor fi acoperite pe viitor prin cunoscuta metoda a suplimentarilor, care va urca in final pretul autostrazii peste cel oferit de concurenta
Scandalul iscat in ultimele zile, dupa ce ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anuntat ca licitatia pentru primul tronson de 37 de km al autostrazii Bucuresti - Brasov, a fost castigat de asocierea formata din grupul de firme Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL, scoate la iveala dedesubturile acestei licitatii, care imbraca pe alocuri aspecte penale. Afaceristii din actionariatul firmelor care formeaza asocierea reprezinta oamenii de casa si parteneri de afaceri ai vestitului Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea, apropiata presedintelui Traian Basescu. Este vorba de Dan Besciu si Sorin Serban Vulpescu - patronii restaurantului Golden Blitz, unde ia masa Traian Basescu si care sunt adevarati abonati la lucrarile de drumuri nationale si strazi ale Capitalei sub guvernarea PD, precum si de Dorinel Umbrarescu, din Bacau, supranumit "Regele asfaltului", gratie numeroaselor lucrari de drumuri dobandite prin oferirea unor preturi de dumping la licitatii.
ZIUA a intrat inca de saptamana trecuta in posesia documentelor licitatiei pentru autostrada Bucuresti - Brasov, sectiunea km 19,5 - 62, desfasurata la data de 02.08.2006, la sediul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA (CNADNR) si a solicitat Companiei, dar mai ales Ministerului Transporturilor, relatii despre modalitatea abuziva prin care, dupa anuntarea datei licitatiei in Monitorul Oficial, s-au schimbat regulile jocului, mai precis conditiile de participare si data limita de depunere a ofertelor, astfel incat asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL sa iasa castigatoare in fata unor contracandidati de renume european in constructia de autostrazi, precum Strabag AG - Austria, Vegyepszer ZRt - Ungaria si Vinci Construction Projets - Franta. In pofida insistentelor noastre, Biroul de presa al Ministerului Transporturilor nu a binevoit sa ne raspunda de sapte zile la intrebari, motivand, intr-un mod stupefiant, ca cei de la CNADNR ar fi foarte ocupati cu solicitarile de informatii care le vin zilnic de la presa si "nu tin cont de urgente, ei nu au lucratori la presa si raspund in ordinea solicitarilor, cred ca nu le este usor nici lor..."
Regizorul Damboiu
Anuntul de participare la licitatia pentru tronsonul de autostrada a fost dat in luna mai 2006 de Liviu Damboiu, directorul general al CNADNR (fost director de administratie regionala de drumuri si director la Strabag Austria si firme ale acesteia). La data de 31 mai 2006, anuntul de licitatie a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 108 si stabilea termenul limita de depunere a ofertelor: 6 iulie 2006, iar data desfasurarii licitatiei propriu-zise: 7 iulie 2006, orele 12.00, la sediul CNADNR. Conditiile impuse prin caietul de sarcini, care a fost achizitionat de 26 de societati comerciale la inceputul lunii iunie, obligau fiecare candidat-participant sa aiba in palmaresul profesional constructia a minimum 40 km de autostrada, si sa prezinte trei recomandari din partea unor beneficiari, care sa ateste ca sunt multumiti de calitatea lucrarilor pentru un total de 40 de km de autostrada construita de candidat.
Desi procedura de participare la licitatie nu mai putea fi modificata esential, dupa publicarea anuntului din Monitorul Oficial, directorul CNADNR, Liviu Damboiu, a emis o "comunicare" la data de 15 iunie 2006, prin care, fara nici o justificare, a schimbat radical regulile jocului. Comunicatul nu a fost dat publicitatii prin presa sau Monitorul Oficial, cum ar fi fost normal, ci trimis doar "in atentia tuturor celor care au obtinut un exemplar al documentatiei de licitatie", astfel incat nimeni sa nu mai stie despre schimbarile esentiale ale conditiilor de participare la licitatie. Daca s-ar fi stiut, este foarte posibil sa se inscrie si mai multi participanti decat au existat in final. De asemenea, termenul limita de depunere a ofertelor s-a prelungit cu 15 zile, respectiv pana pe data de 20 iulie a.c., termen care ulterior a mai fost prelungit cu alte cinci zile, pana pe 25 iulie 2006. Modificarile radicale s-au efectuat in Documentul de Licitatie, la fisa reprezentand datele achizitiei, unde la punctul B.4.1 - Capacitatea Tehnica, s-a prevazut ca acea conditie eliminatorie ca un candidat-participant sa fi construit in trecut minimum 40 km de autostrada, sa fie completata cu formula magica "sau a realizarii de lucrari de constructie/reabilitare de Drumuri Nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie anuala de 700.000 tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani". Totodata, au fost modificate si prevederile referitoare la cele trei recomandari de la diferiti beneficiari, in sensul de a nu mai viza construirea a minimum 40 km de autostrada, ci "a realizarii de lucrari de constructie/reabilitare de Drumuri Nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie anuala de 700.000 tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani".
Cel mai grav, "comunicarea" directorului CNADNR a omis ca un facut sa stabileasca noua data de desfasurare a licitatiei, care a devenit o alta necunoscuta pentru toti cumparatorii documentatiei licitatiei, amanunt extrem de important la o competitie pentru o lucrare-mamut, cotata la o valoare aproximativa de un sfert de miliard de euro.
Plicurile si pretul de dumping
Acestea au fost formulele magice prin care avea sa se deschida drumul oamenilor de casa ai guvernarii PD, si care, la viata lor, nu au construit autostrazi, ci doar au carpit pe ici pe colo cate un drum national, cu celebrele "mixturi asfaltice" a caror calitate se vede la tot pasul in Romania. Asa se face ca la termenul limita, prelungit si rasprelungit, din 25 iulie 2006, orele 16.00, asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL s-a prezentat cu oferta in plic sigilat. Alaturi de asociere, au mai depus oferte companiile Strabag AG - Austria, Vegyepszer ZRt - Ungaria si Vinci Construction Projets - Franta. Plicurile sigilate celor patru competitori, continand ofertele de pret, nu au fost deschise imediat, ci taman peste sapte zile, respectiv la data de 2 august 2006, din ratiuni care au scapat candidatilor. De ce nu s-au deschis plicurile imediat sau a doua zi, cum erau conditiile initiale din anuntul de participare, reprezinta un mare mister. Intr-o tara in care timp de 45 de ani Securitatea si-a dezvoltat cele mai avansate metode de deschis plicuri cu corespondente (de la metoda cu abur si pana la aparate sofisticate cu raze), nu se poate exclude banuiala legitima ca cineva a "analizat" plicurile candidatilor, pentru a deslusi preturile oferite si a servi unor interese ascunse. Cert este ca la 2 august 2006, o comisie de evaluare, numita prin ordin al ministrului Radu Berceanu, la trei zile dupa depunerea ofertelor, respectiv la 28 iulie 2006, a procedat la deschiderea ofertelor. Curios lucru, reprezentantii companiei ungare Vegyepszer ZRt nu apar in documentele licitatiei ca au fost prezenti la deschiderea ofertelor, semn ca probabil nu au fost anuntati de acest eveniment. Este greu de crezut ca o asemenea companie nu s-ar fi prezentat la cea mai importanta etapa a licitatiei. Din procesul-verbal nr. 93/12.333 din 02.08.2006 rezulta ca Vinci Construction Projets - Franta a oferit un pret de 273 milioane euro pentru realizarea tronsonului de autostrada, compania Strabag - Austria a oferit un pret de 251 milioane euro; compania Vegyepszer ZRt - Ungaria a oferit un pret de 230 milioane euro, iar cel mai putin a oferit asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL, care a ofertat un pret de 199,9 milioane euro. Curios, castigatorul stiut deja al licitatiei nu a fost anuntat oficial imediat, cum ar fi fost normal, ci abia in urma cu cateva zile - deci la peste o luna si jumatate de la deschiderea plicurilor - probabil pentru a se analiza daca se va isca un scandal public in urma acestei "inginerii" si a se putea opta, in caz de escaladare a scandalului, pentru o alta varianta.
Metoda suplimentarii
Specialisti in domeniu, contactati de ZIUA, ne-au declarat ca pretul de circa 200 milioane de euro (care reprezinta circa 1,5 milioane euro pentru un km de autostrada), ofertat de asociere, apare ca irealizabil din punctul de vedere al costurilor aferente cu materialele si utilajele. Asta va insemna, au opinat specialistii, ca ori vom avea un drum efectuat de mantuiala, cu materiale mai putine, si care va avea drept consecinta un drum care se va umple de "cratere" dupa prima iarna, si care va trebui reparat an de an, cu costuri care vor dubla sau tripla practic, in cativa ani, pretul autostrazii, ori se vor gasi ulterior alte metode de finantare suplimentare de la buget. Probabil ca vom asista la cunoscuta metoda a suplimentarii, folosita in anii trecuti la mai toate lucrarile de drumuri nationale efectuate de firmele care formeaza asocierea. Firme care castigau licitatiile la un pret "fara concurenta", dar primeau ulterior injectii de capital suplimentare pentru aceleasi lucrari. Este posibil ca CNADNR sa "depisteze" peste ceva timp ca n-a luat in calcul cine stie ce pietris, nisip sau alte elemente si sa mai suplimenteze benevol lucrarea - evident fara licitatie, caci nu mai poate fi vorba de asa ceva - cu cateva zeci de milioane de dolari, astfel incat sa se ajunga la pretul real, care sa ofere profiturile grase vanate de oamenii de casa ai guvernarii PD.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.