Rar se intampla ca o campanie electorala sa se consume fara mare tam-tam, fara acuzatii si injurii. Se intampla insa in
Suedia, unde cele noua milioane de locuitori o duc prea bine
ca sa poata fi atrasi intr-o tabara sau alta.

Pentru ca 85% dintre suedezi au un loc de munca, scolile nu cad peste ei, furia apelor nu le ia casele de doua ori pe an, iar cladura nu li se opreste in plina iarna, politicienilor le-au ramas putine teme de dezbatut si putine promisiuni de facut. De aceea, anul acesta a fost un an extrem de dificil pentru politicienii suedezi si echipele lor de campanie, care au avut de intocmit programe electorale cu care sa ii convinga pe suedezi sa ii voteze la legislativele de duminica.
FARA PROBLEME. Temele de campanie devenite clasice in Europa sunt deja rezolvate in regatul nordic, lipsit de unele greutati cum ar fi somajul, imigratia necontrolata sau criminalitatea. Prin urmare, celor doua principale forte politice (socialistii si conservatorii) nu le-a ramas decat sa se lege de detalii pentru a aduce la urne noua milioane de suedezi care traiesc fara griji, comenteaza AFP. De exemplu, serviciile dentare sunt un punct important pe agenda socialistilor, aflati la putere de 12 ani. Partidul le promite alegatorilor ca dentistul nu-i va taxa pana la varsta de 24 de ani si ca, dupa aceasta varsta, consultatia va costa maximum 21,5 euro. Social-democratii se bazeaza si pe reducerea cu o treime a tarifelor pentru un loc la cresa si pe oferirea de gratuitati pentru al treilea copil al familiei. O alta promisiune electorala este alocarea a 1% din PIB pentru sectorul cercetarii.
Opozitia de centru-dreapta contraataca, promitand ca angajatorii care se doteaza cu lucratori tineri vor plati impozite mai mici. Un plan indraznet vizeaza reducerea alocatiilor pentru someri, care o duc prea bine ca sa-si caute de lucru. Un alt punct este inasprirea pedepselor pentru delicte grave. Conservatorii vor infiintarea unui post de ""ghid medical"", care sa consilieze persoanele care necesita multe ingrijiri.