Piata spatiilor comerciale din Bucuresti a crescut in primul semestru cu circa 55.000 de metri patrati, ajungand la aproape 580.000 de metri patrati, iar chiriile au urcat in medie cu 20%, potrivit unui studiu elaborat de compania imobiliara CB Richa
Piata spatiilor comerciale din Bucuresti a crescut in primul semestru cu circa 55.000 de metri patrati, ajungand la aproape 580.000 de metri patrati, iar chiriile au urcat in medie cu 20%, potrivit unui studiu elaborat de compania imobiliara CB Richard Ellis (CBRE), citat de Mediafax. Numarul galeriilor comerciale a crescut usor, datorita finalizarii unui numar mare de cladiri de birouri sau hoteluri care includ si zone comerciale, la etajele inferioare. Desi stocul de spatii comerciale a crescut rapid, exista inca un decalaj intre cerere si oferta, proprietarii aflandu-se pe pozitii avantajoase la negocierea contractelor de inchiriere, se arata in analiza. In primul semestru, cererea a fost reprezentata aproape in totalitate de extinderea comerciantilor existenti pe piata. Bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare, iar interesul comerciantilor s-a transferat de la zonele centrale catre cele secundare si chiar periferice, din cauza lipsei acute de spatii in zonele centrale si a chiriilor mari solicitate, dar si pentru valorificarea potentialului zonelor dens populate. Suprafata medie solicitata de banci este de 100-200 mp, in timp ce retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200-500 mp, cu exceptia lantului Media Galaxy, care prefera suprafete de peste 2000 mp. Printre comerciantii activi pe piata s-au remarcat farmaciile si operatorii de telefonie mobila.
Spatiile stradale s-au scumpit cel mai mult
Ca urmare a cresterii chiriilor si a lipsei de spatii comerciale de calitate, bancile au inceput sa cumpere astfel de spatii, in detrimentul inchirierii, ceea ce a dus la cresterea presiunii asupra ofertei existente de spatii stradale. Gradul de neocupare pentru spatiile comerciale stradale este sub 5%. Ca urmare a decalajului semnificativ existent intre cerere si oferta, nivelul mediu al chiriilor a crescut cu circa 20%. Cele mai ridicate chirii s-au inregistrat pentru spatiile comerciale stradale, intre 90-130 euro/mp/luna, in timp ce chiriile pentru spatiile din mall-uri s-au mentinut la 60-80 euro/mp/luna, ajungand pana la 120 euro/mp/luna pentru spatiile mai mici de 50 mp, conform datelor CBRE. Interesul crescut manifestat de banci si operatori de telefonie mobila pentru zonele secundare si periferice a generat o crestere rapida a chiriilor, de 25-30%, pentru spatiile situate in zone dens populate. Chiriile pentru spatiile din zonele secundare sunt, in prezent, de 35-60 euro/mp/luna, iar in cele periferice variaza intre 25 si 30 euro/mp/luna. Nivelul chiriilor pentru galeriile comerciale a cunoscut o evolutie stabila, intre 25 si 40 euro/mp/luna. (A.G.C.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.