Basarabia e un spatiu romanesc ce trebuie cercetat cu multa atentie pentru a-i putea prinde toate nuantele. Din patru milioane de locuitori, inclusiv cei din Transnistria, aproape jumatate din cetatenii Republicii Moldova lucreaza in Europa ori la Moscova, punand din greu umarul la nivelul de trai al unei populatii aflate pe linia de plutire. In confruntarea cu nevoile zilei de maine, cei ramasi intre Prut si Nistru au de ales intre a-si apara identitatea nationala romaneasca si a fi trecuti pe lista neagra a regimului Voronin ori in a pactiza in mod rusinos cu guvernatorii sovietici de la Chisinau, care readuc in plina "societate a cunoasterii" teze de acum 50 de ani, fara nici-o noima stiintifica. Comunistii de la putere detin impreuna cu cetatenii rusi si firmele din Rusia controlul politic, financiar si al mass-media in Republica Moldova. Opozitia, pro-unionista, a fost si este divizata in mai multe centre de putere ce isi aroga ultraorgolios, fiecare in parte, rolul de portavoce a temei nationale. Societatea civila e firav reprezentata si are nevoie de sustinere din partea unor organisme internationale in apararea drepturilor fundamentale ale omului si care sa promoveze ideile "societatii deschise". Pe acest fundal cenusiu, nici oficialitatile si organismele romanesti nu au stralucit cu politici culturale si sociale care sa pastreze in forme nealterate istoria si cultura romaneasca din Republica Moldova. In afara unor declaratii politice de conjunctura si a unor firimituri financiare, revistele si organizatiile culturale romanesti din Basarabia nu sunt sustinute de statul roman asa cum s-ar cuveni pentru o provincie romaneasca aflata intr-o grava criza identitara. Unei politici de genocid etnico-cultural, asa cum vom incerca sa argumentam in aceasta investigatie, statul roman nu pare pregatit sa-i raspunda cu actiuni si programe culturale atat de asteptate de romanii din Basarabia. Fara aceasta necesara sustinere, vom asista la semnarea unui cec in alb dat politicilor de deznationalizare puse in practica in acest moment si mai vehement de autoritatile de la Chisinau. Altfel, manualele de istorie "integrata", ce propun o istorie surogat de la 1 septembrie 2006 in marea majoritate a scolilor din Republica Moldova, adaugate obsesiei regimului Voronin pentru limba si istoria moldoveneasca, vor putea sfasia pana la capat idealurile unioniste ale unei populatii tinute in mizerie sociala si ignoranta. Sa fim bine intelesi: basarabenii unionisti sunt acum ceea ce au reprezentat ardelenii stransi in miscarea de eliberare nationala memorandista de acum mai bine de un secol! ZIUA va prezinta in exclusivitate un documentar despre toate scenariile de dezradacinare la care sunt supusi chiar in acest moment romanii din Basarabia. Pentru prima data in presa romana, puteti vedea cum arata un manual de istorie "integrata", moldoveneasca, ce reuseste contraperformanta de a nu scrie nimic despre etnogeneza poporului roman, despre limba romana si istoria sa straveche.
Inscriptii rusesti, steaguri sovietice si sex moldovenesc
Pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfant din Chisinau, cea mai importanta artera de circulatie a capitalei Republicii Moldova, inscriptiile de pe cladiri, tarabe, chioscuri de tigari si ziare, garduri ori chiar copaci sunt, cate ai putea vedea cu ochii, in marea lor majoritate, in ruseste. Chiar daca limba oficiala este moldoveneasca, putin sunt cei care prefera sa discute in aceasta limba inventie a oficialitatilor de la Chisinau. Rusa, a doua limba de stat in Republica Moldova, este cea care intretine comunicarea publica si nu numai. In prima zi de scoala, pe 1 septembrie, adolescentii si studentii au luat cu asalt discotecile si cluburile de noapte. In Military Pub, o discoteca ce are drept scenografie steaguri, lozinci si insigne sovietice, momentul de extaz al tinerimii l-a constituit un cantec mobilizator sovietic garnisit cu vodca sau coniac. Calina, o foarte frumoasa tanara de 22 de ani, a venit la Chisinau de la Sankt Petersburg, unde a locuit 7 ani. Parasita inca din primele zile de dupa nastere, Calina a stat la o casa de copii din sudul Republicii Moldova, unde a invatat destul de bine romana, pe care observ cu mare placere ca inca o mai stapaneste destul de bine. "Din pacate, imi marturiseste ea, ma tem ca foarte multi vorbesc in ruseste pentru ca asa e vremea ca toata lumea sa traiasca fara necazuri". Un barman, care invarte sticle si pahare cu o dexteritate demna de circ, student la Relatii Internationale in Chisinau, prefera sa vorbeasca cu mine in engleza. Aflu si de ce. Pentru ca nu se simte stapan pe limba romana, ca, de altfel, multi romani din Basarabia. Langa mine cativa olandezi trecuti de a doua tinerete se amuza pe seama unui localnic care doreste sa faca in toiul noptii profitabile afaceri. Olandezii au pus ochii pe doua fete si curand pleaca cu ele la gat. Taximetristul, care ma duce in centrul Chisinaului, la hotelul de trei stele Dacia, ma atentioneaza sa observ ca sunt mai multe masini cu numere de Italia decat in Italia. Turismul sexual e unul din secretele economice din Republica Moldova, pe langa vinurile moldovenesti si coniacurile de mare calitate din Transnistria. "Bunelul meu, aflu de la taximetrist, era din Braila si eu ca si dansul stiu romaneste, nu moldoveneste! Cat oi fi pe aceasta lume eu voi vorbi limba lui bunelul!".
"Clica unionista" sfidata de Voronin
Si anul acesta, societatea civila din Basarabia a sarbatorit Ziua Limbii Romane la 31 august, bun prilej de a trage - a cata oara?- un semnal de alarma despre felul in care autoritatile comuniste de la Chisinau promoveaza o limba si o istorie artificiala, limba si istoria moldoveneasca. Cerecetatori si academicieni de la Bucuresti si Chisinau au dezbatut despre "Limba si literatura romana in spatiul Basarabiei" si despre "Problemele actuale ale istoriei romanilor", in cadul unor simpozioane stiintifice organizate de promotorii evenimentelor culturale dedicate Zilei Limbii Romane, Centrul de Cultura si Carte Romaneasca, Uniunea Scriitorilor din Republica Moldova, Asociatia Istoricilor din Republica Moldova in parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei - Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni si Ambasada Romaniei in Republica Moldova. Cercetatoarea Eugenia Bojoca a publicat cu acest prilej in revista "Contrafort", ce apare la Chisinau cu sprijinul financiar al Institutului Cultural Roman, un amplu studiu dedicat mistificarilor stiintifice grosolane acreditate de catre promotorii limbii moldovenesti. "Intre timp, scrie doamna Eugenia Bojoca, mai ales dupa 1991, in Occident bibliografia pe aceasta tema a sporit considerabil, problema limbii "molodovenesti" fiind abordata din diferite perspective. Concluzia care se desprinde din aceste cercetari a fost exprimata in modul cel mai sugestiv de E. Coseriu: "A promova sub orice forma o limba moldoveneasca deosebita de limba romana este, din punct de vedere strict lingvistic, ori o greseala naiva ori o frauda stiintifica; din punct de vedere istoric si practic, e o absurditate si o utopie; si din punct de vedere politic, e o anulare a identitatii etnice si culturale a unui popor si, deci, un act de genocid etnico-cultural". Oficialitatile de la Chisinau, in afara de Primaria Municipiului Chisinau, nu au dat nici un leu pentru manifestarile dedicate Zilei Limbii Romane. Presedintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, criticul literar Mihai Cimpoi, ne-a marturisit ca nici un scriitor nu a fost decorat anul acesta de Voronin la propunerile Uniunii. "S-au cheltuit milioane de lei moldovenesti pentru substituirea Zilei Independentei, de pe 27 august, cu Ziua Eliberarii de sub jugul fascist, care se sarbatorea, inainte de 1989, la 24 august. Sarbatoarea Limba Noastra Romaneasca si-a pierdut statutul de sarbatoare cu valoare nationala. In mod traditional, se constituia o comisie comuna pentru Sarbatoarea Independentei si cea a Limbii Romane. Intre timp, Sarbatoarea Independentei a fost schimbata cu Ziua Republicii. In componenta comisiei guvernamentale de anul acesta pentru Ziua Republicii n-a intrat, in afara de Mircea Snegur, nici un militant pentru independenta", a declarat Mihai Cimpoi. De altfel, presedintele Voronin i-a sfidat pe cei din "clica unionista" plecand pe 31 august in concediu la Karlovy Vary.
Manual de politica antiromaneasca
De la 1 septembrie 2006, dupa 3 ani de la implementarea istoriei "integrate", conducerea de la Chisinau vrea sa impuna studierea unei istorii surogat la nivel national. Totul a inceput in 2003, cand au fost testate 20-30 de scoli si licee din Republica Moldova. Anul trecut, au fost obligati sa studieze din istoria "integrata" 200-300 de unitati de invatamant. Acest experiment, aflam de la vicepresedintele Asociatiei Istoricilor din Republica Moldova, Ion Negrei, n-a fost monitorizat de nimeni, a fost pregatit si dat elevilor in mare secret, manualul fiind fara acoperire stiintifica si didactica. Dupa 3 ani, oficialitatile au comunicat cu mult cinism ca rezultatele experimentului sunt, chipurile, bune si ca reusita trebuie sa fie implementata la nivel national in toata Republica Moldova. Istoria "integrata" inlocuieste cele doua cursuri de istorie, introduse in 1991, de istorie universala si cea a romanilor, intr-un singur curs, sub numele de "Istorie Integrata", scris de Angela si Cornel Popovici, si se preda din clasa a V-a pana in a XII-a. "La prima vedere, ne spune istoricul Ion Negrei, parca nimic nu pare condamnabil daca substanta stiintifica s-ar pastra conform adevarului istoric recunoscut de specialisti. Dar, de fapt, are loc inlocuirea fundamentala a continuturilor. In instruire si educatie sunt readuse modelele sovietice, adica politizarea si ideologizarea disciplinei prin false informatii despre aceeasi existenta separata a limbii moldovenesti deosebita de limba romana, a poporului moldovenesc altfel decat cel roman, al existentei unei culturi moldovenesti separata de cea romana. Mai grav e ca se promoveaza in cursul de istorie o politica antiromaneasca. Exemplele cele mai flagrante: in 1918, Basarabia a fost ocupata de Romania burghezo-mosiereasca; intre 1941-1944, Romania a promovat in Basarabia o politica coloniala, totul se jefuia pentru cei din Regat. Manualul de clasa a V-a este difuzat de Minister scolilor si de acolo elevilor. El nu este pus in vanzare precum celelalte manuale de istorie universala si a romanilor, pe care le poti gasi in orice librarie din Chisinau. E un secret de stat. Cand a aparut, am fost socati. Apare, chipurile, o comisie de evaluare, dar autorii manualului au fost selectati anume dupa criteriile autoritatilor". Asociatia Istoricilor din Republica Moldova si Uniunea Scriitorilor din Republica Moldova si-au exprimat de nenumarate ori atitudinea fata de introducerea cursurilor de istorie integrata. O declaratie a celor doua organisme a fost trimisa, la 18 iulie 2006, institutiilor europene si internationale. "Acoperindu-se cu frazeologie proeuropeana, se precizeaza in Declaratia Uniunii Scriitorilor si a Asociatiei Istoricilor din Republica Moldova, si cu notiuni corecte doar in aparenta, regimul comunist de R. Moldova reintroduce in sistemul de invatamant cursul de istorie, ce are la baza tezele istoriografiei sovietice; se urmareste indoctrinarea si intoxicarea tinerei generatii cu tezele staliniste in materie de istorie, limba si cultura, promovate in perioada regimului sovietic de ocupatie, izolarea acestei regiuni din contextul general romanesc si cel european, prin promovarea romanofobiei, a intolerantei si xenofobiei; aceste actiuni duc la destabilizarea si scindarea societatii in R. Moldova. Pe fondul necunoasterii realitatilor din R. Moldova, unii reprezentanti ai organismelor internationale, din pacate, cad in cursa ideologica a actualului regim de la Chisinau. Prin actiunile intreprinse, conducerea comunista incalca Moratoriul cerut de Rezolutia APCE din 24 martie 2002, privind abordarea problemelor de limba, identitate si istorie in R. Moldova. Metodele prin care se impune cursul de istorie integrata sunt specifice unui regim totalitar: a fost neglijata cu desavarsire opinia specialistilor si a institutiilor stiintifice de profil; manualele ce se impun institutiilor de invatamant au fost elaborate si editate in lipsa conceptiei si curriculumului aprobate in conformitate cu normele legislative; actualii promotori ai asa-zisei "istorii integrate" sunt fostii ideologi ai partidului comunist al URSS si discipolii lor. Asa numitul "experiment" s-a desfasurat in conditiile lipsei de transparenta, incalcandu-se principiile metodice si didactice, facandu-se concluzii nefondate si discriminatoare, cum ca elevii care au suportat aceasta "experienta" de tip sovietic sunt mai avansati intelectual decat cei care au urmat cursurile de istorie a romanilor si istorie universala. Cerem autoritatilor R. Moldova respectarea Moratoriului APCE. Cerem Ministerului Educatiei si Tineretului mentinerea actualelor obiecte de studiu (istoria romanilor si istoria universala in baza documentelor reglatorii").
Consemn la vama
Protestele societatii civile n-au influentat decizia puterii comuniste de la Chisinau de a impune istoria "integrata" de la 1 septembrie in marea majoritate a scolilor si liceelor din Republica Moldova. Secretul cu care este pazit manualul "integrat" a atins cote paroxistice. La iesirea din Republica Moldova, vamesii regimului Voronin erau interesati de carti si reviste romanesti, doar-doar "istoria integrata" nu va scapa in Romania. Manualul, atat de comentat la Chisinau, nu a putut fi vazut de multi romani curiosi. Chiar prim-vicepresedintele Academiei de stiinte din Republica Moldova, Teodor Furdui, ne-a declarat ca nu a vazut manualul de istorie "integrata". Declaratia academicianului Furdui a fost taxata de multi intelectuali unionisti de la Chisinau ca fiind un truc sau o diversiune. ZIUA a intrat in posesia manualului integrat de clasa a V-a in care nu se pomeneste nimic despre etnogeneza poporului roman, despre limba si istoria romanilor. In doua pagini dintr-un manual de 210 pagini se aminteste despre "Romanizarea geto-dacilor" cu o concluzie ce sfideaza adevarul istoric: "Ca urmare a procesului de romanizare, generatii de geto-daci accepta modul de viata roman si invata limba latina. Pe masura ce insusesc noua limba, stramosii nostri o "uita" pe cea materna si astfel se consituie romanitatea rasariteana". Fara comentarii!
Genocid in stil post-sovietic si stalinist
Dorin Chirtoaca, vicepresedintele Partidului Liberal din Republica Moldova, distinge doua dimensiuni ale genocidului etnico-cultural practicat acum in statul condus de Voronin. "Un genocid etnco-cultural in stil post-sovietic, intre Prut si Nistru, aflat sub jurisdictia Chisinaului, si un al doilea, de tip stalinist, in regiunea transnistreana, pentru ca romanii sunt obligati sa studieze intr-o limba romana cu grafie chirilica dupa manuale de acum 30-40 de ani, cu programe de studii din anii '60. In primul genocid, cel din Basarabia, sunt promovate in continuare tezele false in ceea ce priveste limba si poporul moldovenesc, plus apartenenta Mitropoliei Moldovei care este sub jurisdictia Patriarhiei Rusesti. Acestea s-au accentuat in ultimii ani prin argumente pseudostiintifice, dictionare, studii, carti de istorie, care sa confere substanta teoriilor moldovenismului primitiv. Influenta mediatica excesiva care vine din Federatia Rusa, santajul economic si faptul ca o buna parte a economiei se afla sub companii si persoane rusesti contribuie la promovarea acestor teze. In Transnistria situatia e mai grava pentru ca romanii de acolo nu au nici macar drepturile pe care le au cei din dreapta Nistrului. Tinerii de acolo nu au perspective pentru continuarea studiilor universitare, trebuind sa invete din nou grafia latina. In romana nu pot vorbi decat in viata lor privata. In spatiul public romana nu e folosita si orice functionar din Transnistria te va determina sa folosesti limba rusa daca vrei sa obtii ceva sau sa nu patesti ceva rau. Problema se poate rezolva de-o maniera substantiala, daca ar exista o vointa politica, ceea ce inseamna alternanta la putere cu oameni care sa nu faca parte din nomenclatura sovietica".
Atentat la securitatea Romaniei
Istoricul Ion Negrei afirma fara menajamente ca Guvernarea de la Chisinau practica o politica de etnocid, anume facuta pentru mutilarea constiintei nationale a bastinasilor. "Argumentele, sustine Ion Negrei, sunt urmatoarele: teoria limbii moldovenesti, teoria poporului moldovenesc deosebit de cel roman, orientarea populatiei bastinase spre o entitate falsa. Politica de etnocid are semnele ei distinctive, atunci cand este modificata constiinta, istoria si limba poporului bastinas. Astazi, ocupantul strain a disparut, dar politica aceasta e continuata de comunisti. Mi se pare extrem de grav ca se creeaza o masa critica in aceasta zona a Europei, aducand populatia intr-o constiinta antiromaneasca ce poate crea o zona de conflict "national": romani impotriva romanilor! In plan extern, se atenteaza la securitatea Romaniei prin schimbarea constiintei romanitatii in Basarabia. Populatia asta poate fi oricand manipulata in actiuni antiromanesti. Moldovenii din Basarabia pot fi atrasi in actiuni antiromanesti pe teritoriul Romaniei. Se atenteaza nu numai la cultura romana, ci, in primul rand, la etnia romana!"
Nici un protocol de colaborare culturala
De cand au venit comunistii lui Voronin la putere, in 2000, autoritatile romane de la Bucuresti au facut mai multe propuneri de reluare ale unor proiecte culturale bilaterale. In iunie 2005, a fost propus un Institut Cultural Roman "Mihai Eminescu" printr-o scrisoare semnata de Mihai Razvan Ungureanu, ministrul de Externe al Romaniei si Horia Roman Patapievici, presedintele ICR. Scrisoarea a ajuns la ministrul Afacerilor Externe si Integrarii Europene din Republica Moldova, Andrei Stratan, si a primit un raspuns diplomatic de genul vom analiza si vom vedea. A trecut mai bine de un an si nu a fost primit nici un raspuns oficial. Nu exista in clipa de fata un protocol de colaborare culturala intre cele doua tari. Au fost mai multe propuneri din partea romaneasca si nici un raspuns. Pana acum, doar Institutul Cultural Roman a incercat sa faca programe concrete si de substanta pentru romanii din Basarabia. De la 3 proiecte, in 2005, ICR a ajuns sa realizeze in Republica Moldova anul acesta 30 de proiecte cu numai 5 oameni, alocand pentru publicatiile co-editate de ICR si pentru alte proiecte derulate in Republica Moldova aproximativ 150.000 de euro, aproximativ jumatate din bugetul anual al Directiei Romani din Afara tarii a ICR. Cea mai criticata institutie oficiala romaneasca in Basarabia ramane in continuare Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni, care s-a miscat, totusi, pentru Ziua Limbii Romane, acordand organizatorilor de la Chisinau o finantare de 65.620 RON. "Nu stim daca se finanteaza revistele de cultura din Basarabia", ne-a declarat presedintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, Mihai Cimpoi. Secretarul de stat Mihai Gheorghiu ne spune ca totul e rezolvat, dar nu am primit nimic, finantarea revistei "Literatura si arta", de pilda, e refuzata de Departamentul pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni. Pentru "Viata Basarabiei" stim doar ca ni s-a aprobat oral 200 de exemplare pentru difuzarea lor in comunitatile romanesti din toata lumea. In afara de promisiuni, n-am primit nimic. ICR a refuzat cererile de finantare pentru "Viata Basarabiei", "Sud Est Cultural", "Literatura si Arta". Ei finanteaza "Contrafort" si "Clipa Siderala".