Intentia Ministerului de Finante de a creste acciza minima cu cinci puncte procentuale, de la 90% la 95%, nu va bulversa piata tutunului.

Cele mai afectate vor fi marcile de tigari foarte ieftine, care ocupa in prezent maximum 8 procente din piata, considera analistii economici. Acestia apreciaza ca pentru 91% din piata nu vor exista efecte semnificative. Noua din zece consumatori prefera produsele Philip Moris si BAT (care detin 36% din piata fiecare) si JTI cu aproape 20%. Din restul de 8 procente ramase, o jumatate revine fostului SNTR, actual Galaxy Tobacco, dar si companiei JTI, care si-a pastrat si pozitia pe segmentul low-cost.
EFECTE. Producatorii de tigarete ieftine vor avea nu atat probleme de profitabilitate, cat mai degraba de marketing. Acestia vor pierde avantajul pretului mic si vor fi nevoiti sa cedeze cote bune de piata in fata concurentei, apreciaza analistii economici. Algoritmul de calcul al accizei minime ca 95% din pretul celor mai vandute tigari va afecta tigarile ieftine, pentru ca doar in cazul acestora suma dintre cota fixa si cea variabila este mai mica decat acciza platita de produsele din categoria de pret cea mai populara. Solutia pentru aceste companii este sa-si improspateze portofoliul cu marci premium sau main-stream. (D. Ivan)