Dosarul achizitionarii fregatelor britanice tip 22 de Armata Romana se adauga unor alte contracte controversate incheiate in perioada Guvernului Adrian Nastase.

Rand pe rand, au fost luate la puricat de actuala putere dosare sonore: EADS, privind securizarea frontierei, Bechtel, privind constructia unei autostrazi in Transilvania. In ambele cazuri, Alianta D.A. a creat valuri uriase de acuzatii la adresa PSD, pentru semnarea acestor contracte. S-a vorbit mult timp despre spaga, comision, mita. Au fost declansate controale si anchete.
Corpurile de control de la MAI, MCTC, procurorii DNA, toti si-au dat mana pentru infundarea locatarului din Strada Zambaccian. Eram aproape convinsi, in lipsa oricaror dovezi clare, ca locul lui Adrian Nastase este in puscarie.
Pe masura trecerii timpului insa, dupa toata galagia politica facuta de galeria portocalie, am constatat un lucru. Contractul de securizare a frontierei cu EADS merge mai departe cu mici ajustari si nici un general de la Interne sau vreun reprezentant PSD nu a fost deferit justitiei.
In cazul Bechtel, situatia e de-a dreptul comica. Multi lideri ai actualei puteri vedeau aceasta afacere drept cel mai bun prilej pentru infundarea adversarilor politici, semnatari ai documentului. Acum, presedintele PD, Emil Boc, si unii lideri UDMR fac un lobby disperat pentru reluarea lucrarilor la Autostrada Transilvania si pentru plati foarte rapide catre Bechtel. Pai, care-i treaba, domnilor, nu ne-a fost vorba ca ne vedem la tepe in Piata Victoriei? Pana acum, singura teapa de calibru, care satisface clientul, este guvernarea insasi.
PSD are multe pacate. Trebuie sa se caiasca, sa treaca printr-un proces de ""cinci la suta"", sa scape de lichele si mafioti. Asta daca vrea sa se intoarca la guvernare. Dar prin modul in care actioneaza actuala putere, victimizarea si drept consecinta revenirea PSD-ului sunt inevitabil mai rapide.
Sa ne intoarcem la barcile noastre. Dupa ce am ramas fara flota comerciala in urma unor operatiuni puscariabile pornite pe vremea FSN si continuate de ambele aripi - PD si PSD, acum ne doare capul si in plan militar.
Miza scandalului o reprezinta comisionul de sapte milioane de lire sterline la contractul de 116 milioane. Britanicii ancheteaza ceva mai serios decat noi aceasta problema.
Obisnuit cu trambitarea declansarii unor anchete la DNA asupra unor adversari politici ai puterii, am ramas un pic surprins de atitudinea institutiei conduse de procurorul Daniel Morar.
Cu greu s-au putut obtine niste detalii sau confirmari ale investigatiei de partea romana, la cererea autoritatilor britanice. Daca ar fi fost vorba despre vreun demnitar PSD suspectat pentru luarea comisionului, mai avea DNA vreo retinere? Stiu cel putin un cotidian si o televiziune care ar fi difuzat amanunte din plin, din ""surse judiciare"", pentru a fi pe placul greilor zilei.
Asadar, DNA nu are nimic pana in prezent. Daca ar fi avut, detaliile picante ale dosarului erau deja demult in presa. E modul prin care ""sursele judiciare"" stiu sa creeze senzatia de vinovatie inaintea prezumtiei de nevinovatie.
Actualul ministru al Apararii, nefericitul Atanasiu, a ordonat patru anchete in dosarul fregatelor. Dar nu a gasit nimic pentru a-si infunda predecesorul. Din vara anului 2004 au existat cel putin 15 note informative si rapoarte ale serviciilor de informatii in legatura cu acest contract. Sunt acolo niste detalii picante, care trebuia verificate de procurori. Se pare insa ca nici de data asta nu a iesit nimic.
Acel comision a fost probabil platit de BAE Systems unor politicieni din Marea Britanie. Cel mai probabil, din partidul lui Tony Blair. Daca exista si un nume romanesc, e poate pentru firimituri, nu pentru grosul sumei.
Optiunea pentru fregatele britanice, la fel ca si cea pentru concernul Mittal in cazul Sidex, miroase a comision politic pentru partidul lui Tony Blair. Care ne-a sustinut politic in perioada 2001-2004, atat pentru integrarea in NATO, cat si pentru negocierile cu UE.
Nu fac o acuzatie directa, prezint doar o ipoteza de lucru.
Cele 116 milioane de lire sterline au fost imprumutate de statul roman de la Deutsche Bank, filiala Londra. Aproape toata suma a intrat in conturile BAE Systems, in banci britanice. Apoi BAE i-a platit un milion de lire lui Barry George, pentru efortul depus la incheierea contractului. O taxa de succes, poate, legala in astfel de contracte. Alte sase milioane au fost transferate din conturile BAE Systems catre un off-shore britanic. Dupa cum vedem, toti banii s-au plimbat pe filiera britanica. Si cei pentru modernizarea fregatelor, si cei pentru comision. Deci totul e acolo. Banii lasa urme. Tranzactiile bancare sunt evidentiate electronic. Pentru orice plata se stie beneficiarul. Chiar si in cazul companiilor off-shore. Presupun ca faimoasele servicii secrete britanice lupta, pentru onoarea coroanei, impotriva coruptiei. Si ca au mijloace specifice sa afle cine a luat banii. Barry George nu este nici el un strain in raport cu serviciile secrete britanice. Nu stiu daca asta este sau nu explicatia eliberarii sale imediate dupa scurta retinere la Londra.
Intrebarea este urmatoarea: vor divulga serviciile secrete britanice numele beneficiarului comisionului dintr-un contract guvernamental? Raspunsul corect este: in mandatul lui Tony Blair, nu.