Psihologia este o marfa tot mai cautata de catre manageri. Specialistii atrag atentia asupra faptului ca adesea ea este frumos ambalata, dar de calitate redusa.

Psihologia are mai multe oferte pe care le face mediului de afaceri. ""Psihologia la locul de munca poate avea foarte multe aplicatii. Se poate porni de la controlul emotiilor pana la managementul timpului, managementul stresului, cum luam decizii, cum ne comportam intr-o echipa"", arata Alina Popescu, psiholog cu experienta in managementul resurselor umane, training si teambuilding.
Ea recomanda managerilor ca la alegerea unui astfel de serviciu sa aiba in vedere trei criterii de baza. In primul rand, beneficiarii ar trebui sa verifice daca ofertele respective pornesc de la o analiza a necesitatilor companiei si nu vin cu retete sablon.
Al doilea criteriu se refera la faptul ca propunerea trebuie sa reflecte rezultate constante.
Al treilea lucru pe care trebuie sa il aveti in vedere ca si conducator al unei afaceri este acela de a utiliza servicii create plecand de la informatii validate stiintific, de la rezultatele cercetarilor stiintifice, si nu plecand de la opiniile personale ale unor specialisti.
PROBLEME. Relevanta psihologiei incepe sa fie problematica pentru mediul de afaceri, din cel putin doua puncte de vedere, considera Mircea Miclea, seful catedrei de Psihologie a Universitatii ""Babes-Bolyai"", Cluj-Napoca, si fost ministru al Educatiei si Cercetarii.
El apreciza ca psihologia a ajuns sa abordeze numai acele probleme pentru care avea numai metode foarte riguroase. ""S-a ajuns in literatura de psihologie la o colectie de adevaruri inutile. Foarte multe lucruri publicate, adevarate, dar inutile"", declara Miclea la seminarul ""Psihologia la locul de munca"" organizat de Public Share. Cealalta extrema a fost si ea daunatoare. ""A fost si un alt aspect care a redus credibilitatea psihologiei: ignorarea completa a metodei. Au aparut tot felul de servicii, tot felul de proceduri, de tipuri de training care au inceput sa se vanda. S-a facut ""overselling"" (n.r. - vanzare fortata), apreciaza Miclea. Acesta a remarcat ""o vanzare de solutii sablon considerate ca sunt «panaceu universal», capabile sa rezolve orice si pentru care nu s-au oferit garantii"".
El aminteste faptul ca o serie de proceduri au migrat dinspre clinica inspre organizatii.
Companiile de asigurari au cerut sa arate ca acestea sunt eficace, deoarece nu au vrut sa subventioneze tratamentele care nu dovedesc clar ca produc efecte durabile. ""Atunci o serie de tehnici care au debutat in clinica au migrat spre organizatii"", explica Miclea fenomenul.