De cateva luni bune, in cinematografele din lumea intreaga se face un lobby frumos si sanatos pentru formele ""alternative"" la actul sexual biblic, iar Romania incepe sa se alinieze si ea in trendurile internationale. Inainte de Brokeback Mountain
De cateva luni bune, in cinematografele din lumea intreaga se face un lobby frumos si sanatos pentru formele ""alternative"" la actul sexual biblic, iar Romania incepe sa se alinieze si ea in trendurile internationale.
Inainte de Brokeback Mountain a fost The Dreamers al lui Bertolucci, povestea unui frate si a unei surori care au pasiuni incestuoase si care aduc in cuplul lor un adolescent. Dupa Dreamers britanicii au scos Summer of Love (un film care a rulat si la noi in cadrul festivalului britanic), povestea a doua scolarite care pleaca in vacanta de vara la bunici si se indragostesc una de cealalta. Iar dupa Brokeback Mountain a iesit peste Ocean, Transamerica povestea unui domn care se simte doamna si care face eforturi ca sa fie supus unei operatii de schimbare de sex.
Intre toate aceste povesti, pe un val care abia creste in Romania pentru ca filmele ajung mai greu in cinematografe, vine si Tudor Giurgiu cu Legaturi bolnavicioase, povestea unei tinere care se iubeste cu fratele ei (si nu in sensul unei dragoste fratesti) si care face o pasiune pentru o colega de scoala.
Stiu ca veti merge la cinematograf sa vedeti acest film pentru ca Tudor, ca de obicei, este un foarte bun promotor al proiectelor sale. Asa cum a reusit sa transforme TIFF-ul de la Cluj in cel mai mare festival international de film din Romania, tot asa va avea succes si in a aduce lumea in salile de cinematograf. Si daca veti sti sa va uitati la tehnicile de promovare ale filmului veti vedea ca sunt respectate standardele internationale (o coloana sonora declinata intr-un videoclip care e difuzat pe canalele muzicale, coperte de reviste cu actorii din rolurile principale, interviuri si reportaje cu lucruri de culise, flyere, bannere si asa mai departe). Iar partea cea mai buna a acestei campanii de promovare este ca, la viitorul film, al oricarui alt roman, producatorii vor fi mai destupati la minte si vor accepta publicitatea. Iar industria va progresa putin cate putin.
La filmul lui Tudor, intre toate aceste tehnici de promovare, pentru eficienta, sexul este folosit la maximum. Doar ca, dupa ce veti vedea filmul, veti constata ca partile cele mai bune nu sunt cele care au elemente sexuale, dar daca ar fi fost promovate nu v-ar fi convins sa mergeti la cinematograf. Ce nu stiti insa despre aceste secvente de sex din filmul lui Tudor Giurgiu? In scenariul initial erau mai putine momente de nuditate, dar dupa o prima vizionare, actorii au revenit pe platouri si au mai filmat cateva cadre fierbinti.
Desi fetele din rolurile principale sunt ""nebunatice"" pe ecran, pana ieri la premiera peliculei, parintii lor nu le vazusera zbenguindu-se golase. Au marcat momentul in fata a cateva sute de spectatori, acceptand cu eleganta ca acestea sunt consecintele faptului ca s-au facut actrite.
Altfel, mai pot sa va spun ca Maria Popistasu este la fel de sclifosita, de pretioasa, de dificila si de instabila si in realitate, asa ca Tudor n-a facut decat sa o puna sa-si interpreteze pe ecran propriul rol emotional (habar n-am daca si sexual).
Iar daca tot ajungeti la film (am mai spus-o si o repet, filmele romanesti trebuie vazute inainte de orice din datorie, pentru ca daca platiti bani pe bilet la cinematograf, investiti in noi pelicule romanesti), uitati-va cu atentie la rolurile interpretate de Cornel Diaconu si Catalina Burgea, distrati-va pe seama Mihaelei Radulescu (a fost pusa in film ca sa radeti de ea) si incercati sa va amintiti (daca aveti in jur de 30 de ani si sunteti din provincie) cum era cand ati plecat la studii cu geamantanul in spinare, cautandu-va o gazda ieftina si nu foarte cicalitoare.
Acestea sunt cele mai bune momente din filmul cu care Tudor Giurgiu risca foarte multe. Daca ar fi lansat aceasta pelicula cu un an sau doi inainte, cand nu era inca seful televizunii publice, i-ar fi fost mai bine. Acum va fi criticat de doua ori mai mult, doar pentru ca e in varful unei piramide pline de interese.
Iar daca vreti sa fiti un pic mai altfel decat spectatorii obisnuiti ar fi bine sa cititi cartea care sta la baza acestui film. E scrisa de Cecilia Stefanescu si o gasiti la Polirom.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.