Continuam sa publicam analiza facuta, pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii, asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii. Azi semnalam disfunctiile
Continuam sa publicam analiza facuta, pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii, asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii.

Azi semnalam disfunctiile marcate la Bruxelles cu stegulete rosii si verzi, pe capitolele ""Dezvoltarea regionala"" si ""Intreprinderile mici si mijlocii"".
Dezvoltarea regionala, Capitolulul 21: Steag rosu cat al Marii Revolutii din Octombrie. Gestionarea eficienta a fondurilor europene e prioritate a aplicarii politicii comunitare de realizare a coeziunii economico-financiare la nivelul intregii Uniuni. In cazul nostru, neatingerea euro-standardelor (de consolidare institutionala, management financiar si al mecanismelor de control) ne poate costa reducerea semnificativa a fondurilor structurale si de coeziune in perioada post-admitere.
Deficientele constatate in indeplinirea angajamentelor cuprinse in Capitolul 21 ar fi urmatoarele:
Intarzierile in derularea programelor cofinantate de UE in perioada de preaderare: Programele PHARE 2004-2006 (134 aplicatii, in valoare de 440 milioane euro), SAMTID, Phare 2002, PHARE C.B.C., calitatea necorespunzatoare a documentatiei, dar si a lucrarilor receptionate. De aceste neajunsuri se fac vinovate:
interventia intereselor personale si de grup in intocmirea dosarelor si participarea la licitatii, precum si in atribuirea lucrarilor catre subcontractori care nu sunt in stare sa se achite onorabil de obligatii
nepasarea factorilor responsabili in identificarea resurselor financiare necesare accesarii de fonduri comunitare
nerespectarea termenelor de executie
controlul superficial al implementarii aplicatiilor
A doua deficienta majora tine de neasigurarea corespunzatoare a structurilor administrative si a mecanismelor de gestionare a asistentei financiare in perioada de post-aderare. Statutul si rolul Agentiilor de Dezvoltare Regionala este inca incert. Comunicarea dintre Agentii si Ministerul Integrarii nu s-a imbunatatit. Specialistii in managementul Fondurilor Structurale sunt putini. Si nici nu dau semne sa se inmulteasca. Cadrul legislativ s-a imbunatatit (prin adoptarea OUG 1/2006 si a HG 128/2006), insa e putin probabil ca structurile responsabile cu managementul fondurilor post-aderare sa functioneze eficient de anul viitor. In primul rand lipsa personalului calificat va face ca multe posturi de profil sa ramana multa vreme vacante.
IMM-urile (Capitolul 16) sunt stampilate cu steag verde in Raportul din octombrie 2005. Putine sunt fondurile absorbite pentru sustinerea IMM. Micii intreprinzatori, potentialii beneficiari, sunt sceptici. Ei n-au incredere in eligibilitatea lor, in buna masura datorita lipsei de transparenta in derularea sesiunilor de selectie si aprobare a proiectelor. Multi posibili beneficiari ignora diversele programele ce i-ar putea interesa pentru ca sunt slab informati ori pentru ca informatiile despre oportunitatile de finantare ajung la ei selectiv. IMM-urile au fost afectate de instabilitatea legislativa si de cuantumul taxelor si impozitelor. In ultimii 3 ani, 30.000 de intreprinderi mici si mijlocii au falimentat. Si anul acesta, discutiile pe marginea amendarii Codului Fiscal au facut ca mediul de afaceri sa fie apreciat drept imprevizibil si nu tocmai sigur. (Valentin Zaschievici)


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.