Continuam sa publicam analiza facuta pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti, care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii. Noi semnalam doar disfunctiile mai stanjenitoare, marcate la Bruxelles cu ""stegulete rosii"", in speranta ca vor fi reparate la timp. Azi, economia agrara.

Agricultura (Capitolul 7) este semanata cu stegulete rosii. Probleme cat cuprinde. Greu de rezolvat, in termeni rezonabili. Vor avea de suferit producatorii agricoli dupa aderare. Riscam si aplicarea unor sanctiuni din partea oficialilor comunitari. Fermele de subzistenta (gospodariile taranesti) predomina in economia rurala. Ele produc pentru autoconsum, prea putin pentru piata.
Se incearca rentabilizarea acestui sector. Cresterea productivitatii economiei rurale ar putea fi compromisa de o serie de disfunctii. Le numim pe cele mai grave:
1 Capacitatea administrativa la nivelul autoritatilor abilitate este slaba. Legislatia e implementata defectuos. De exemplu, Agentia de Plati din cadrul Ministerului Agriculturii (prin care urmeaza, din 2007, sa se deruleze majoritatea activitatilor destinate implementarii Politicii Agricole Comune) este nefunctionala la nivel national. Sistemul Integrat de Control si Administratie si Sistemul de Informatii Contabile in Agricultura se afla in aceeasi situatie.
La agentiile judetene de plati e angajat incontinuu personal. Beneficiaza de un program sustinut de imbunatatire a capacitatii administrative. Dar softul utilizat este inadecvat, numarul statiilor nu acopera teritoriul, numarul redus al vehiculelor nu permite activitatea pe teren, iar personalul angajat nu este pregatit. Apoi, in luna aceasta trebuia pus in functiune Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole. S-a intamplat? N-am auzit.
Apoi, taranii sunt atat de bine informati despre necesitatea introducerii registrelor, incat ei cred in continuare ca inregistrarea e menita a le baga pe gat noi taxe si impozite. Cum sa creada bietul agricultor ca aceasta manevra birocratica se face in scopul de a-l ajuta sa acceseze fondurile comunitare de postaderare? In fine, nici pana acum n-a fost infiintata Bursa Agricola.

2 Experienta SAPARD a creat la nivelul Uniunii Europene indoieli privind capacitatea noastra de a gestiona ca lumea asistenta financiara. Pana acum am absorbit insuficient asistenta externa. Prea multe lucrari intarziate si prost executate. Explicatii s-au dat si se dau: memorandurile de finantare impun conditii dure; fondurile de cofinantare sunt putine; beneficiarii SAPARD nu prea stiu cum sa acceseze banii; sunt putini specialisti care pot elabora proiecte eligibile; manarelile descoperite in intocmirea dosarelor; deturnarea fondurilor acordate pe proiecte etc. De aici, scepticismul ce ne e adresat.
3 Nu este respectata legislatia privind inregistrarea animalelor. Luna aceasta ar trebui finalizata inregistrarea cabalinelor in baza nationala de date. Or, desi carutasii sunt obligati prin lege (care prevede si sanctiuni) sa permita identificarea patrupedelor, multe luni de-acum inainte vor bantui pe coclauri veterinarii dupa cai ascunsi, sa le numere potcoavele. La fel cu vacile, oile, porcii.

ABATOARELE MODERNE. Foarte putine. In lipsa lor, din 2007 vom importa la greu