Interesele vizavi de privatizarea statiunii strategice Sovata au fost imense. Au castigat investitorii asa-numiti strategici din Ungaria, intr-o afacere in care multi ar putea face puscarie pentru acte de coruptie. De parca s-ar fi executat un ordin,

Interesele vizavi de privatizarea statiunii strategice Sovata au fost imense. Au castigat investitorii asa-numiti strategici din Ungaria, intr-o afacere in care multi ar putea face puscarie pentru acte de coruptie. De parca s-ar fi executat un ordin, cei implicati in procesul de vanzare au eliminat toti concurentii firmei SC Salina Invest SA, mergandu-se pana acolo incat, in final, maghiarii sa ramana singurii ofertanti, si chiar sa li se ceara (atentie!) sa faca o oferta mai mica decat cea initiala.

Statiunile romanesti au fost vandute in ultimii ani in functie de interesele unor clanuri sau, mai grav, in functie de interesele unor state. Cel din urma caz este cel al statiunii balneoclimaterice Sovata, una dintre cele mai vestite din Europa. Statiunea la care romanii, laolalta cu turistii straini, se bucurau de darurile tamaduitoare ale naturii este astazi deschisa doar turistilor straini (preponderent maghiari). Presa a semnalat, la momentul privatizarii, o serie de ilegalitati. Astazi se confirma! Un raport al Curtii de Conturi, institutia abilitata de lege sa faca control postprivatizare, demonteaza pas cu pas privatizarea ilegala a acestei statiuni de interes national. Aceeasi institutie arata ca persoanele implicate in aceasta privatizare trebuie sa raspunda in fata legii.
CONTROLUL. Din analiza raportului reiese ca statiunea Sovata a fost pregatita special pentru a fi cumparata de SC SALINA INVEST SA. Curtea de Conturi a efectuat recent controlul cu privire la respectarea de catre Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), in prezent Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), a legalitatii metodelor si procedurilor utilizate in cazul privatizarii, SC Balneoclimaterica SA. Sovata prin vanzarea actiunilor detinute de stat la aceasta societate, precum si asupra modului in care s-a asigurat respectarea clauzelor stipulate prin contractul de privatizare. Controlul a fost unul temeinic, inspectorii deplasandu-se ""la fata locului"", documentarea extinzandu-se si la nivelul situatiei economico-financiare si patrimoniale postprivatizare a SC Balneoclimaterica SA Sovata. De asemenea, in vederea verificarii modului de indeplinire a obligatiilor asumate de cumparator s-a efectuat o actiune de documentare-verificare la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
INTRUSUL. Lipsa transparentei acestei privatizari este una dintre cele mai nevinovate ilegalitati, daca am compara-o cu faptul ca ulterior s-a descoperit ca in aceasta operatiune au fost depistate chiar persoane infiltrate care au jucat rolul unor agenti de influenta. Prima mutare pentru oferirea statiunii Salinei Invest SA a fost primenirea Comisiei de privatizare. Asa se explica faptul ca hotararile Comisiei, modul de selectare a ofertantilor, conditiile de vanzare si clauzele contractului de vanzare cadru au fost luate in lipsa reprezentantilor institutiilor publice de specialitate (Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Turism) care ar fi trebuit sa aiba un rol important in stabilirea vanzarii. ""Reconstituirea"" acestei comisii s-a facut in urma comunicarilor primite de la institutiile publice implicate in privatizarea SC Balneoclimaterica SA Sovata. Membrii Comisiei sunt urmatorii: Imre Benedik - director al Directiei de Sanatate Publica Mures (desemnat de Ministerul Sanatatii), Anghel Penciu - director al Oficiului de Autorizare si Control in Turism (desemnat de Autoritatea Nationala pentru Turism) si Attila Demeter - reprezentant al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala. Cel
de-al treilea, Demeter Attila, poate fi considerat a fi intrusul, din moment ce inspectorii Curtii de Conturi au descoperit ca ""in documentatia prezentata nu exista nici un document din care sa rezulte ca nominalizarea domnului Attila Demeter a fost facuta de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala"". Intrebarea fireasca este cum a ajuns acest domn in Comisia de privatizare si care a fost rolul sau. In fine, ciudat este si faptul ca singurul document care atesta existenta Comisiei de privatizare este ""Nota privind propunerea de vanzare a actiunilor gestionate de Fondul Proprietatii de Stat la SC Balneoclimaterica SA Sovata, jud. Mures"", din care a reiesit faptul ca prin Hotararea nr. 76/24.07.2000 Comitetul de Directie al Sucursalei Teritoriale Brasov a aprobat urmatoarea componenta a Comisiei de privatizare: Torok Ernest - reprezentant FPS si presedinte comisie, Ungur Ibolya - reprezentant FPS si secretar al comisiei, Penciu Anghel - reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Turism, membru, Benedek Imre - reprezentant al Ministerului Sanatatii, membru, Demeter Attila - reprezentant al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala, membru, Popa Mihai Ovidiu - membru supleant si Frondes Simona - membru supleant.

HOTEL BRADET. In 2006, hotelul arata la fel ca pe vremea comunismului. Acelasi mobilier, aceleasi servicii


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.