Personalul insuficient si lipsa banilor sunt principalele obstacole invocate de conducerea Arhivelor Nationale pentru punerea in circuitul public a documentelor care au implinit termenul de pastrare. Ultimele capitole din proiectul pe care vi-l prezinta Jurnalul National pentru o noua lege a arhivelor se refera la ""Personalul Arhivelor"", ""Raspunderi si sanctiuni"" si ""Dispozitiile finale si tranzitorii"".

Actualmente, personalul incadrat in structurile Arhivelor Nationale este, dupa cum ne-a precizat conducerea institutiei, insuficient. Legea prevede ca documentele care au implinit termenul de pastrare trebuie facute publice numai dupa ce au fost prelucrate arhivistic. Atributia de prelucrare apartine arhivistilor. Neavand destui oameni pentru a prelucra documentele, Arhivele Nationale se gasesc in imposibilitatea de a pune, in termenul prevazut de lege, documentele pe masa cercetatorilor interesati.
Pentru a fi incadrat ca arhivist cu acte in regula, conform legii, trebuie sa fii absolvent al Facultatii de Arhivistica sau a Scolii Nationale de Perfectionare Arhivistica. Facultatea a fost infiintata in 1992. De atunci si pana azi, generatiile de arhivisti au numarat in medie 30 de absolventi, ceea ce insumeaza aproximativ 400 de specialisti in arhivistica. Fara a-i mentiona si pe absolventii de la Scoala Nationala ""Aurel Sacerdoteanu"". De retinut este faptul ca acestia au obligatia de a lucra in primii patru ani de la absolvire in structura Arhivelor Nationale. Dupa acesti patru ani, dupa cum ne-a precizat directorul Arhivelor Nationale Istorice Centrale (ANIC), Marcel Ciuca, negasindu-si un alt loc de munca, cei mai multi raman in sistem. Desi au salarii mici, doar ""dragostea pentru document"" ii pastreaza in structurile institutiei Arhivelor, a tinut sa ne asigure Camelia Morar, sef Serviciu Arhive Contemporane.
PERSONAL SUBDIMENSIONAT. Unde sunt acesti arhivisti iubitori de documente de vreme ce ANIC dispune pentru intreaga sectie de istorie contemporana doar 11 arhivisti? Tot directorul ANIC ne-a precizat ca, pe ansamblu, oamenii pe care-i au in subordine nu sunt suficienti pentru cei 600 de kilometri de arhiva existenti la nivel national. Conform articolului 25 din legea in vigoare, ""personalul de specialitate din cadrul Arhivelor Nationale va fi dimensionat in functie de calitatea si specificul materialului documentar aflat in administrare"". Dar, din acelasi birou de director ANIC ni se spune ca nu sunt bani suficienti pentru rezolvarea problemei personalului, care ramane, astfel, insuficient. Astfel se inchide cercul vicios care functioneaza la Arhivele Nationale.
SANCTIUNI PENTRU INCALCAREA LEGII. Oricine ignora prevederile unei legi este sanctionat. In proiectul de modificare a legii Arhivelor Nationale pe care-l propunem, nerespectarea literei si spiritul ei atrage dupa sine sanctiuni penale si civile. Sub incidenta Codului Penal intra cei care recurg la ""sustragerea, distrugerea, degradarea ori aducerea in stare de neintrebuintare a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei"" (art. 27). Iar pentru ""scoaterea peste granita a documentelor care fac parte din Fondul Arhivistic National al Romaniei sau instrainarea acestora catre persoane fizice sau persoane juridice straine, fara autorizarea Arhivelor Nationale"" (art. 28), vinovatii pot primi intre trei si sapte ani de inchisoare.
Noutatea pe care o aduce proiectul de lege propus de Jurnalul National la capitolul ""Contraventii"" este pedepsirea actului de ""nepredarea de catre compartimentele specializate ale creatorilor si detinatorilor de documente la termenele legale, a documentelor, pe baza de inventar si proces-verbal de predare primire, potrivit prevederilor art. 9"".
In ceea ce priveste amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor legii, proiectul de lege propus de Jurnalul National introduce sume noi, dimensionate in functie de evolutia monedei nationale.
FINAL DE LEGE. ""Dispozitiile tranzitorii si finale"" sunt menite a aduce ultimele detalii in noua lege. Astfel ca, orice reglementare anterioara prezentului proiect de lege se abroga, inclusiv Decretul nr.472/1971 privind Fondul Arhivistic National al Republicii Socialiste Romania, dupa care au functionat Arhivele Statului pana in 1996.
Iar pentru ca Legea 16/1996 sa functioneze si aplicarea ei sa produca efecte, proiectul de modificarea al acesteia trebuie sa treaca prin Parlament. Initiativa Jurnalului National de a prezenta un proiect de lege are menirea de a sensibiliza opinia publica, dar mai ales autoritatile responsabile, de necesitatea existentei unui act normativ care sa reglementeze unitar statutul documentelor de arhiva. Romania, ca viitor membru al Uniunii Europe, trebuie sa-si protejeze si sa gestioneze corect partea esentiala din Patrimoniul National, reprezentata de arhive!

MAI BINE ARHIVAR LA CNSAS DECAT... LA ANIC