nu numai la asteptarile inflationiste, dar si la mesajul privind taria/atitudinea politicii monetare.
2 Am citit explicatii date de autoritatile de resort privind cresterea preturilor interne la gaz ca decurgand din angajamentele fata de UE. Aceasta crestere are sens economic cand priveste firmele romanesti, care trebuie sa lucreze in conditii de eficienta, sa nu mai mizeze pe subventii explicite si implicite. In Uniune, subventiile, in afara de cazuri exceptionale, nu sunt acceptate. Pe de alta parte, argumentul aducerii tarifelor la niveluri europene slabeste serios cand este vorba de utilizatori casnici si cand exista productie realizata din resurse interne - ceea ce inseamna ca costurile de procurare pot fi diferite fata de situatia cand se importa resurse. Intervine aici si o ratiune de ordin social, care tine cont de veniturile unei mari parti din cetateni intr-o tara unde venitul/loc. este cca 30% fata de media UE. Este incorect sa se spuna ca Bruxellesul obliga autoritatile romanesti sa creasca preturile la energie, la consumatorii casnici, la nivelurile prevalente in tarile bogate din Uniune. Aici, Guvernul are de decis intre a tine cont de o realitate economica si sociala concreta (ceea ce inseamna sa nu se forteze nota) si dorinta de a rentabiliza peste masura activitatea unor intreprinderi furnizoare de energie. Macar daca aceasta rentabilizare
ar insemna bani mai multi publici, care sa se reintoarca in buzunarul cetatenilor - in diverse forme. Dar stim ca adesea nu este asa. Diversi intermediari, ca si distribuitori (utilitati publice privatizate) abuzeaza de pozitii de piata privilegiata si extrag rente mari.
3 Premierul Tariceanu a anuntat ca portiunea de autostrada Bucuresti-Brasov va fi facuta exclusiv din bani publici, pentru a se evita proceduri ce ar cauza mari intarzieri (ce ar face constructia sa inceapa abia in 2008/2009). Temeiul este de considerat cu atentie. Pe de alta parte, se ridica o intrebare. Aceasta ruta este cu un trafic intens si este de presupus ca operatori privati ar fi interesati sa participe la finantare si gestionarea rutei. Eu cred ca nu trebuie respinsa ab initio ideea unor parteneriate public private, in masura in care sudii de fezabilitate exista si se pot obtine finantari private importante. Ar fi bine sa economisim bani publici stiind ca sunt alte lucrari de infrastructura care au sanse infime sa implice bani privati.
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 29 aprilie - 5 mai
Sursa: garbo.ro
-
UniCredit va oferi carduri adaptate pentru nevăzători
Sursa: futurebanking.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 26 aprilie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
🎦 Smart Products, afacerea care caută mereu cele mai noi tehnologii în lume
Sursa: start-up.ro
-
Dosarul Mineriadei | Procurorii au mers acasă la Ion Iliescu
Sursa: wall-street.ro